Hej alla kunniga!
Vi har köpt en ny spishäll, en Bosch PIK975N24E. Ett av kriterierna var att den skulle ha samma driftsspänning (230 V) som den gamla för att förenkla bytet. Dock när jag slog en pling till kundtjänsten på Bosch för att fråga om håltagningen i bänken så nämnde personen där i förbifarten något i stil med att "se till att den får bra med ström"...

Nu efteråt började jag fundera vad dom menade med det, det står 220-240 V / 10800 W i anslutningseffekt på tillverkarens webbplats. Dock i manualen står det både 220-240 samt 380-415 V på en av principskisserna....

Ur väggen i köket kommer det fyra "tåtar", den nya spisen har totalt nio(!) sladdar i grupper om tre.

Vad tror ni, kommer elektrikern att behöva dra mer sladdar/koppla in någon av de oanvända automatsäkringarna i centralen?

Cheers!
/Rikard

PS Den gamla spisen använde 2 stycken 16 A automatsäkringar förresten.

koksbankens-sladdar.jpg

spisens-sladdar.jpg

manual.jpg
 
Du har med största sannolikhet 2 faser och noll och jord ut ur väggen och din nya spis vill gärna ha 3 faser och nolla och jord. Går att koppla in den på 2 faser men du kommer inte kunna använda allt på max. (bilden längst till höger på kopplingsschemorna)
Bosch brukar har power management i sina hällar så att den fördelar ut den ström som finns.

/RF
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Lovely "klypert/RF", då behöver man med andra ord koppla in en 16 A's säkring till samt dra lite mer tåtar/sladdar - men det är väl en smal sak för en erfaren elektriker?

/Rikard
 
i princip ja, hur lätt det är får nog en elektriker avgöra =)

/RF
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Det gick rätt bra, en eloge till Nilssons El i Sundom/Luleå som tog sig tid och hjälpa oss med inkopplingen trots att dom hade mycket att göra!

Tog ca en timme att dra en ledare till, installera ytterligare en automatsäkring samt koppla ihop allt i köksbänken. Ser propert ut, nu ska det bli roligt att testköra pjäsen :-)

installerad.jpg

Liiiite smådåligt av Bosch att skriva 220-240 V i produktbeskrivningen och sen att det krävs 380 V för att få full kapacitet på den. Det kunde allt ha framgått av en fotnot eller så... Men det verkar vara en mycket trevlig spis!

/Rikard
 
P
Det krävs inte 380/400V
man tar aldrig ut spänning mellan faserna.

däremot kunde det stå 3x230V
kan man tycka...
 
  • Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det krävs inte 380/400V
man tar aldrig ut spänning mellan faserna.

däremot kunde det stå 3x230V
kan man tycka...
Ahh, helt korrekt! Jag o "el" :-)
/Rikard
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.