7 894 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Inkoppling av spishäll skapar felfunktion?
Eller så var det framdraget 1,5 mm2, tre faser och jord till gamla spisen. Sen fick man inte in en nolla...L Leif i Skåne skrev:Det är ju värre att köra hällen på 1- Fas.
Troligen vid en renovering för 10 år sedan har man dragit 5 ledare i befintliga rör och bara fått in 1,5 mm2.
Att man sedan säkrat upp till 13 A är kanske på gränsen, men hällen drar inte full effekt mer än en kort stund.
Men det är ju bättre att dra effekt på 2 fysiska ledare än all effekt i en tråd som nu.
Normal skall det vara 2,5 mm2 och 16 A till ett Perilex uttag!
Vi kan fortsätta att komma med plausibla gissningar, men det är bara TS som kan säga hur det är. Och bara den som installerat hällen som kan svara på varför det är kopplat som det är...
Men... 2,5mm2 och 16a "borde" det ha varit.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Tja, kan konstatera att i säkringspanelen är det draget 2.5mm2 kabel från alla tre säkringar, man har använt nån äldre kabel typ med faserna på svart, helgrön och beige, samt nolla på blå och skyddsjord på gulgrön vad jag kan se. Men nånstans på vägen upp till köket skarvas kabeln och det som kommer fram till spisuttaget är en 4-ledare 2.5mm2 med blå nolla, svart fas och gulgrön skyddsjord. Dessutom en avklippt brun ledare som INTE är kopplad till nåt.
Suck.
Så jag måste leta rätt på var skarven är, hur det är skarvat och om det går göra om så jag får två faser till uttaget. Ett roligt problem är att man fyllt med isoleringsskum där kabeln kommer upp till baksidan på köksskåpen.
Så just nu blir det inget mer gjort förrän jag hittar motivation att gräva mig igenom isoleringsskummet.
Suck.
Så jag måste leta rätt på var skarven är, hur det är skarvat och om det går göra om så jag får två faser till uttaget. Ett roligt problem är att man fyllt med isoleringsskum där kabeln kommer upp till baksidan på köksskåpen.
Så just nu blir det inget mer gjort förrän jag hittar motivation att gräva mig igenom isoleringsskummet.
Halvvägs rätt.
Något har hänt så elektriker gett upp och kopplat med bar en Fas.
Försök hitta var det kopplas om.
Är det en lägenhet eller villa?
Försök hitta var det kopplas om.
Är det en lägenhet eller villa?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Villa från 1934 så det är en blandning av olika standard på elkablar.L Leif i Skåne skrev:
Jo, planen är att försöka lyfta ut köksskåpen som sitter där kabeln kommer upp från källaren, nånstans där bakom bör det vara skarvar. Men det får vänta nu.
Kanske slutar med att vi drar nytt kablage, det handlar om 6-7 meter från säkringarna till spisuttaget. Det är åtminstone backup-planen om jag inte hittar skarven.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jaha, efter att ha frilagt hålet där kabeln kommer är det bara att konstatera att jag kommer inte längre med att hitta var kabeln är skarvad. Kabeln försvinner ner i bjälklaget utan synlig skarv. Och på undersidan, i källartaket, är det den andra äldre kabeln. Vete fan hur det är gjort här. Jag ser inget annat sätt att komma vidare än att dra ny kabel på något sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Så, problemet är löst. Rensade hålet på mer fogskum och körde in en spegel på ett rör och såg då att det satt en kopplingslåda på baksidan av en väggregel som är ungefär bakom där spiskontakten sitter. Och dit gick kabeln som spissäkringarna var kopplade till. Hur de lyckats med det vet tusan, men hursomhelst så sitter det nu en kopplingsbox på rätt sida av väggen och dit kopplades kablarna istället. Och två faser är nu inkopplade till spishällen och inga mer felmeddelanden! 
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Nä, så enkelt var det inte. Allt fungerade perfekt igår vid söndagsmiddagen, men ikväll är felkoden tillbaka på samma zoner som förut. Två faser inkopplade verkar inte lösa problemet.
Vad tror ni, dags att skrota en knappt 10 år gammal spishäll?
Är tom på idéer nu.
Vad tror ni, dags att skrota en knappt 10 år gammal spishäll?
Är tom på idéer nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Och du har fortfarande ström i faserna? Tänkte om en säkring löst ut (kolla även huvudsäkringarna) så kanske den ger den felkoden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag ser i hastigheten inga mätuppgifter. Att hällen bara gick på en fas är inget skäl till att den "tycker" den inte får tillräckligt med kräm. Så känslig kan den inte vara för spänningsfall, så det låter rimligt att två faser inte gjorde någon skillnad. För att utesluta glapp i den fasta installationen vore det bra med mätningar av spänningarna vid hällen när denna felkod uppträder eller åtminstone vid hög belastning.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ingen säkring har löst ut. Har inte mätt under belastning, obelastad av spishällen ligger fas 1 på 238V, fas 2 på 234V i spiskontakten. Får klura på hur jag rent praktiskt och säkert ska kunna mäta vid hällen när allt är inkopplat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du kan t.ex ansluta mätledningar till plinten i hällen och låta dem ligga framme anslutna till multimetern (lämpligt skyddade). När felet inträffar vill man helst inte röra något i onödan som kan göra att felet försvinner. Men jag tror nog att det är hällen som gett upp då felet bara visar sig ibland.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ja, det är nåt sånt jag tänker, kanske jag fixar en plint på en brädbit som jag drar kabel till från hällens kopplingsplint.
Den gamla kabeln som kommer från säkringarna är en blymantlad sak med skyddsjord i skärmen, det borde väl inte spela nån roll?
Men det kommer nog landa i att hällen har gett upp. Är väl knappast nån idé att försöka reparera.
Den gamla kabeln som kommer från säkringarna är en blymantlad sak med skyddsjord i skärmen, det borde väl inte spela nån roll?
Men det kommer nog landa i att hällen har gett upp. Är väl knappast nån idé att försöka reparera.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Av erfarenhet brukar spisar och hällar som kopplas med 1 fas vara avsäkrade med 20 A
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vilken betydelse har det för frågan menar du?