hahalj
Vi har en induktionshäll Bosch PIE645E01E/01 som sattes in av förra ägarna när de renoverade köket ca 10 år sedan. Vi har vid återkommande tillfällen lyckats lösa ut säkringarna till spishällen genom att köra flera zoner på max samtidigt, och har lärt oss att detta går inte, två zoner på max samtidigt, annars får man springa ner i källaren och återställa säkringarna.
Nu senaste tiden har ett nytt fel uppträtt, någon av zonerna i den högra gruppen (zon 3+4) kan spontant helt sluta fungera några minuter efter man påbörjat matlagning, som om man ställer dit en kastrull som inte funkar på induktionshäll, en symbol som ser ut som ett spegelvänt litet "g" börjar blinka och all effekt på zonen försvinner. Det spelar ingen roll att bryta strömmen till hällen, felet återkommer efter nån minut. Väntar man tills spisen kallnat så funkar det igen några minuter innan felet återkommer. Eller så funkar det utan problem, man vet aldrig. Och det händer oavsett vilken gryta/kastrull som används. Och spishällen är kliniskt ren. Är det någon som har en aning om vad detta kan vara? Felsymbolen finns inte beskriven i manualen.

På säkringspanelen finns det 3 st 13A säkringar till spisen
Säkringspanel med 13A säkringar märkta 'hager MCN 113 C13' och en 'hager MCS 110 C10'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från säkringspanelen är det draget kabel till ett Perilex spisuttag där hällen är inkopplad:
Elektrisk anslutning med öppen Perilex-kontakt, synliga ledningar och en etikett med kopplingsinstruktioner mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hällen är på totalt 6800W, kopplas till 230V:
Etikett på en Bosch induktionshäll som visar modellnumret PIE645E01E och maxeffekten 6800W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppnar jag spiskontakten så ser det ut så här:
Närbild på öppen Perilex-kontakt med inkopplade ledningar och synliga kopplingsskruvar mot en svart bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och enligt etikett på kabeln så kan det kopplas på två sätt:
En närbild av en elkabel ansluten till en etikett med två olika kopplingsalternativ för en spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en hand som håller en delvis isolerad elkabel med en etikett som visar anslutningsdiagram för enfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det alltså kopplat på det nedre sättet.
Men det innebär ju alltså att bara en fas används, eller hur?
Och med 13A säkring betyder det att max effekt som går plocka ut är 230x13 = 2990 W
Spishällen kan ge 6800 W, men säkringen räcker ju inte till för det. Här har vi väl orsaken till varför vi inte kan köra spishällen på max, eller hur?

Kan någon se någon anledning till varför man gjort så här, trots att man ändå har tre faser framdragna? Iofs behövs bara två faser till just denna hällen, men att bara använda en fas begränsar ju maxeffekten?

Men ändå, skulle man koppla in två faser så går det fortfarande inte få ut max effekt, 2 x 2990 W = 5980 W. Det skulle behövas 16A säkringar för att få tillgång till mer än 6800W. Men det är väl inte att rekommendera att byta dessa säkringar? Jag vet att jag bör ta hit en elektriker som får titta på saken, men är det görbart utan att dra om elkablaget? Huvudsäkringen är på 25 A.

Alla tankar och funderingar kring detta är välkomna.
 
Kolla först upp hur det är draget och OM du har trefas fram till centralen, har du det så kolla vilka ledningar som går till spisen och efter det så kan du ev koppla om. Ev måste det bytas/kompliteas med nya ledningar mellan central och spis.
MEN som sagt kolla först hur det verkligen är gjort.
 
hahalj
E elmont skrev:
Kolla först upp hur det är draget och OM du har trefas fram till centralen, har du det så kolla vilka ledningar som går till spisen och efter det så kan du ev koppla om. Ev måste det bytas/kompliteas med nya ledningar mellan central och spis.
MEN som sagt kolla först hur det verkligen är gjort.
Givetvis, ska mäta upp faserna en och en ikväll så jag är 100% säker på att allt är draget rätt.

Ingen fundering kring felkoden?
 
Du ska inte bara mäta upp utan även titta efter kur det är kopplat.
Och nej inga tankar om din "gamla" häll.
 
hahalj
E elmont skrev:
Du ska inte bara mäta upp utan även titta efter kur det är kopplat.
Och nej inga tankar om din "gamla" häll.
Japp, ska kolla kabelarea och hur det är kopplat. (y)
 
Tre säkringar i centralen innebär inte med automatik att du har tre faser i uttaget. Det måste man kontrollera.

Och att det sitter 13A-säkring tyder på att ledningarna är för klena för 16A (typiskt 1,5 mm2 istället för 2,5).

Att hällen sen är enfaskopplad kan ha flera anledningar - brandrisk, finns bara två faser och en är kopplad till ugn, osv, osv.

Då för att kunna svara på ett säkert sätt behöver vi mer information. Annars blir det gissningar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
hahalj
S sunqan skrev:
Tre säkringar i centralen innebär inte med automatik att du har tre faser i uttaget. Det måste man kontrollera.

Och att det sitter 13A-säkring tyder på att ledningarna är för klena för 16A (typiskt 1,5 mm2 istället för 2,5).

Att hällen sen är enfaskopplad kan ha flera anledningar - brandrisk, finns bara två faser och en är kopplad till ugn, osv, osv.

Då för att kunna svara på ett säkert sätt behöver vi mer information. Annars blir det gissningar.
Japp, återkommer ikväll med mer information kring kablar och hur det är kopplat.
Ugn och andra köksapparater har egna säkringar, har inte upptäckt något annat som går på dessa säkringar till spisuttaget. Men vet mer ikväll.
 
hahalj
Hittade till slut vad felkoden betyder, ett spegelvänt litet "g" är ett litet "e".... som betyder "fel i elsystemet", jo tack, får se till att få ordning på inkoppling, kablar och säkringar så tar vi det från det sedan.
 
Inte konstigt att säkringen går. Totalt felkopplat!
Inkopplat för lägenhet med 1-Fas samt för den Tyska marknaden som har 1-Fas 40-63 A matning till hus.
Här i Sverige har vi 3-Fas 16-25 A matning till hus.

Koppla enligt den övre bilden genom att flytt svart kabel till valfri av dom nedre lediga i kontakten.
 
Redigerat:
P
Men ska man inte ha 3fas säkring/brytare också? Om en fas går ligger det nu kvar spänning på de andra.
 
Det är inte nödvändigt men önskvärt, har man en äldre central med "proppar" får man ju aldrig en allpolig brytning.
 
P
Just ja. :)
 
L Leif i Skåne skrev:
Inte konstigt att säkringen går. Totalt felkopplat!
Inkopplat för lägenhet med 1-Fas samt för den Tyska marknaden som har 1-Fas 40-63 A matning till hus.
Här i Sverige har vi 3-Fas 16-25 A matning till hus.

Koppla enligt den övre bilden genom att flytt svart kabel till valfri av dom nedre lediga i kontakten.
Som sagt... det kan finnas anledningar till varför... den som installerat kan ha ansett att 2x13A över 1,5mm2-kabel blir för varmt och innebär en brandrisk.
 
S sunqan skrev:
Som sagt... det kan finnas anledningar till varför... den som installerat kan ha ansett att 2x13A över 1,5mm2-kabel blir för varmt och innebär en brandrisk.
Det är ju värre att köra hällen på 1- Fas.
Troligen vid en renovering för 10 år sedan har man dragit 5 ledare i befintliga rör och bara fått in 1,5 mm2.
Att man sedan säkrat upp till 13 A är kanske på gränsen, men hällen drar inte full effekt mer än en kort stund.
Men det är ju bättre att dra effekt på 2 fysiska ledare än all effekt i en tråd som nu.
Normal skall det vara 2,5 mm2 och 16 A till ett Perilex uttag!
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Ja du måste ju kolla hur det är kopplat före du börjar koppla om hällen, de andra faserna kanske används till något annat i köket. Om det ens finns trefas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.