Hej på er,
när jag köpte min spishäll från ikea så medföljde ingen sladd, den förra hällen hade en perilexsladd som jag dessvärre slängde.
I mitt uttag i väggen har jag kontrollerat noga att:
jag har Nolla,
Jag har L1, L2, samt L3,
och jord.
Däremot skall spisen ha 220-240V 1 N~, men man kan koppla in 400V 2N~ enligt förvisningar på bild.
Köpte en Perilexsladd i butik.
Inga svårigheter att koppla, men vad gör jag med den extra sladden (den grå).
om jag stoppar in Perilexuttaget så är det ju spänning på även denna.
Kan denna sladd kopplas in i det utrymme som ej har bleck? Antar att strömmen ej kan komma någonstans där (övre vänster hörn på bild) eller vad gör jag med denna?
Tack!
när jag köpte min spishäll från ikea så medföljde ingen sladd, den förra hällen hade en perilexsladd som jag dessvärre slängde.
I mitt uttag i väggen har jag kontrollerat noga att:
jag har Nolla,
Jag har L1, L2, samt L3,
och jord.
Däremot skall spisen ha 220-240V 1 N~, men man kan koppla in 400V 2N~ enligt förvisningar på bild.
Köpte en Perilexsladd i butik.
Inga svårigheter att koppla, men vad gör jag med den extra sladden (den grå).
om jag stoppar in Perilexuttaget så är det ju spänning på även denna.
Kan denna sladd kopplas in i det utrymme som ej har bleck? Antar att strömmen ej kan komma någonstans där (övre vänster hörn på bild) eller vad gör jag med denna?
Tack!
Bästa svaret
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
För framtida inkopplingar av spisar/hällar (har ingen bäring på detta fall):
Det brukar finnas en plint för ”parkering” av oanvända ledare. Du har helt rätt i att på den här hällen ser man att överst till vänster finns det plats för en skruv och plint, men det sitter tyvärr inget där.
Det brukar finnas en plint för ”parkering” av oanvända ledare. Du har helt rätt i att på den här hällen ser man att överst till vänster finns det plats för en skruv och plint, men det sitter tyvärr inget där.
Precis, det var där min tanke också gick igår, att om jag skruvar fast den grå där med en skruv borde den vara säkrad. Men kör som föregående skribent, jag kommer el-tejpa grå och lägga i den oanvända platsen.lnilsson skrev:
Kapar tråden lite, sitter i exakt samma sits och har precis kopplat som ni sa utan den grå kabeln, den är isolerad.
I väggen perilex uttag, färdig perilex kontakt inköpt och kopplad förutom grå kabel då som sagt.
Spisen stendöd, kollat säkringar men det finns inte tillstymmelse till att spisen startar, har Ikea nån hemlig startfunktion man måste aktivera innan eller vad missar jag?
Tack på förhand
I väggen perilex uttag, färdig perilex kontakt inköpt och kopplad förutom grå kabel då som sagt.
Spisen stendöd, kollat säkringar men det finns inte tillstymmelse till att spisen startar, har Ikea nån hemlig startfunktion man måste aktivera innan eller vad missar jag?
Tack på förhand
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Lägg upp lite bilder på exakt hur det är kopplat. Är du säker på att nolla finns i uttaget? Om du inte är säker på det, så koppla inte in något. Hällen blir förstörd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden