ML0626 skrev:
Så här ser det ut på spisen och uttaget är ett gammalt i sommarstugan från slutet av 60-talet/början av 70-talet. Uttaget är 3-fas
Är det fyra eller fem ledare dels fram till "uttaget"? Är det fyra eller fem ledare i kabeln till gamla spisen?

Om det är fem ledare fram till uttaget så bör spisen ni köpt fungera fint.

Om det är fyra ledare fram till uttaget så behöver ni med största sannolikhet låta en elektriker antingen dra in en extra tråd eller göra en omkoppling i elcentralen som gör att spisen kommer belasta elnätet på ett ojämnare sätt varpå ni troligtvis inte kommer kunna använda alla plattor+ugnen samtidigt (budgetlösning om det är för svårt/dyrt eller kanske i stort sett omöjligt att få fram en till tråd från elcentralen). Alternativet till detta är att köpa just en 400V-spis. (Bra att veta: vad jag vet finns det inte 400V-spisar att köpa med induktionshäll, sådana är vad jag förstått alltid 230V).

Om det också är fem ledare i kabeln till gamla spisen så kan den kabeln användas till nya spisen.

Förresten: "Uttaget" du visat bild på kallas oftast "spisdosa". Ett spisuttag, mer korrekt kallat perilexuttag, är en speciell sorts uttag där man lätt kan ta ur kontakten på samma sätt som i ett vanligt vägguttag (fast kontakten ser ut på ett annat sätt med fler "pinnar").



Det här med 400V och 230V är extra rörigt eftersom ifall man har fem ledare framdraget så kan man använda båda sorterna (med det elsystem vi har i Sverige), medan om man har fyra ledare så är det 400V som gäller. För att ytterligare röra till det så är det enbart 230V som gäller i framförallt lägenheter där det finns tre ledare framdraget.

För att ytterligare röra till det så är det i stort sett alltid 230V som gäller i en del andra länder (t.ex. Norge), och där kan man köra 230V med fyra ledare. Det här kan röra till det eftersom elgrejer ofta säljs gemensamt över hela skandinavien (eftersom vi i princip förstår bruksanvisningar skrivna på grannländernas språk)
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Hej, nu undrar jag om jag uppfattat detta rätt? Jag har precis beställt en spis för 230 v eftersom jag var helt säker på att det var vad som gick koppla i mitt gamla hus, men så var det nu inte, utan när jag drog fram den "gamla" spisen så är den på 400 v. Det är en perliexstickpropp på denna spis och det sitter även en på den nya. Är det rätt uppfattat av mig att det inte kan hända något om jag pluggar in nya spisen och kör igång den? Är det kanske till och med så att jag kommer att få det lite bättre med elen då det varit problem med att en huvudsäkring gått om man kört spisen och somligt annat i huset?
 
Och nu när jag läser en gång till så ser jag att det är precis tvärt om mot vad jag trodde... jag trodde att 400 var nya spisar :( Det är alltså så att jag inte vågar sätta i kontakten och testa ens, utan bör invänta en elektriker, eller? Finns det risk för att det inte går att lösa detta över huvud taget?
 
Perilex ska ha nolla. Tyvärr är det ganska vanligt att äldre perilexuttag saknar noll i alla fall.

Koppla inte in spisen utan att kontrollera att det finns nolla framdragen i uttaget!!!
 
Sant, så är det, skulle hjälpa en att ta ut gammal spis, samt sätta in häll och ugn, saknades såklart nolla, så vart att dra fram en sådan genom halva huset genom trånga rör...
 
PNO PNO skrev:
Perilex ska ha nolla. Tyvärr är det ganska vanligt att äldre perilexuttag saknar noll i alla fall.

Koppla inte in spisen utan att kontrollera att det finns nolla framdragen i uttaget!!!
och det kan jag förmodligen inte kolla själv?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Sant, så är det, skulle hjälpa en att ta ut gammal spis, samt sätta in häll och ugn, saknades såklart nolla, så vart att dra fram en sådan genom halva huset genom trånga rör...
Jag har i alla fall nära till centralen.... hoppas att det går att fixa...
 
Det gör det absolut..
 
J
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Det är alltså så att jag inte vågar sätta i kontakten och testa ens
Att sätta i stickproppen utan att veta är nog inte bra , har den nya en stickpropp med sladd inkopplad och då är det 5 stift på den Det måste vara ett fullkopplat uttag för att använda en spis för 230V elementspänning , Troligtvis har stickproppen 5 pinnar varav en är platt ( jordstift ) Uttaget som sitter på väggen måste kollas om det finns en nolla där , annars kanske du måste köpa en ny spis .om du pluggar in den . Står det 3/N på skylten så är det en ren 230V spis , gärna ett foto på skylten , så finns inga tveksamheter vad som ska vara , lyft locket på uttaget och fota så syns vad som finns i uttaget
 
  • Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
tommib
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
och det kan jag förmodligen inte kolla själv?
Du kan absolut kolla själv men du behöver en spänningsprovare. Den här från Biltema är helt adekvat för hemmabruk.

Du mäter mellan skyddsjord och faser, den förmodade nollan och faser, mellan nolla och skyddsjord samt mellan faserna. Om du skaffar en sådan så kan jag (eller någon annan) förklara exakt hur mätningarna görs. Du kan också ta av locket på perilexuttaget och titta hur det är kopplat. Ta ur/stäng av säkringarna i så fall innan du öppnar. Om du tar en bild och lägger upp här kan du få hjälp med tolkningen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kan absolut kolla själv men du behöver en spänningsprovare. Den här från Biltema är helt adekvat för hemmabruk.

Du mäter mellan skyddsjord och faser, den förmodade nollan och faser, mellan nolla och skyddsjord samt mellan faserna. Om du skaffar en sådan så kan jag (eller någon annan) förklara exakt hur mätningarna görs. Du kan också ta av locket på perilexuttaget och titta hur det är kopplat. Ta ur/stäng av säkringarna i så fall innan du öppnar. Om du tar en bild och lägger upp här kan du få hjälp med tolkningen.
En spänningsprovare har jag, men eftersom jag får hit en elektriker som skall byta elcentralen efter helgerna så väntar jag tills dess. Han får fixa till så att allt är ok, förmodligen behövs ju också den extra tråden dras, så då får jag hoppas att det är någorlunda enkelt för honom också. Jag rapporterar när allt är klart :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Sådärja, nu har elektrikern varit här och spisen gick inte koppla in i befintligt uttag, var en jäkla tur att jag inte försökte. Han började att försöka byta ut kabeln till spisen, men gav upp snabbt. I stället löste han det med att borra ett nytt hål och dra ny kabel eftersom det är nära centralen så gick det snabbare och blir ju mycket bättre.
 
  • Gilla
Lidd och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.