Behöver hjälp med vad jag behöver för att koppla växellikriktaren Solaredge SE25K mot internet. Jag har inget nätverk. ADSL tas bort. Har bara mobilen mot internet. Att skaffa en mobil rauter blir ganska dyrt i abonnemang.
Det finns GSM moduler till Solaredge. Hur funkar detta. Jag vill bara komma åt appen så jag ser status och produktionen och kunna lämna data till elsertifikat

Finns det ingen panel/display på själva växelriktaren som du kan skriva av?

GSM modul = i princip en mobiltelefon.

Kanske går att överföra via en router (utan WAN anslutning) från växelriktaren via routern och WiFi till din telefon.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Finns det ingen panel/display på själva växelriktaren som du kan skriva av?

GSM modul = i princip en mobiltelefon.

Kanske går att överföra via en router (utan WAN anslutning) från växelriktaren via routern och WiFi till din telefon.

Protte
Wifi ej aktuellt. Vill kunna övervaka från flera mil bort

Får lite Joakim von Anka varning, du ska alltså sitta och kolla varje krona som rullar in.
Vad ska du övervaka, solen och ljuset styr vi inte över.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Får lite Joakim von Anka varning, du ska alltså sitta och kolla varje krona som rullar in.
Vad ska du övervaka, solen och ljuset styr vi inte över.

Protte
Nu var du rolig

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Du har alltså installerat solcellerna någon annanstans än där du bor?

Protte

GSM kortet från SolarEdge funkar på samma sätt som om du kör delat Wifi över mobilen. Du måste stoppa i ett SIM kort med abb i växelriktaren.

R Robert-san01 skrev:
GSM kortet från SolarEdge funkar på samma sätt som om du kör delat Wifi över mobilen. Du måste stoppa i ett SIM kort med abb i växelriktaren.
Bra. Då kan man ha ett kontantkort.

Jag bor inte på fastigheten permanent där vill jag ha koll på att det funkar.

Du kan ha ett kontantkort SIM även i en mobil wi-fi router , det ger betydligt större möjligheter för framtida övervakning av uppkopplad prylar.

Redigerat:
ClasseClas
S SPR skrev:
Bra. Då kan man ha ett kontantkort.
Vad gäller kontantkort så debiterar Telia 15 kronor i månaden nuförtiden. Halebop, som kör på Telias nät och har bra GSM-täckning, har ingen sådan avgift. Jag slår på värmen på landet via GSM-modul och bytte från Telia till Halebop för ett tag sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.