1 417 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
inkoppling av radiatorreturen i tekniktank
har ägnat dagen åt att koppla in in det första steget i min vattenkonvertering, upptäckte när jag var klar att jag istället för att koppla in returen precis under elpatronen (enda uppvärmningskälla just nu) har dragit ner den till botten - så kan det gå när det går snabbare än metodiskt, nu till min fråga.
hur mycket större blir värmeförlusterna med denna koppling?
temperaturen kommer gissningsvis bli högre på sikt i botten vilket ger en ökad medeltemp i tanken, men å andra sidan så kommer ju vv (det är slingor i tanken) att börja å värmas tidigare vilket kanske minskar avkylningen i tanken något.
tanken är på 750 liter och ger oss vv samt värme till badrummets golvvärme. isoleringen är 90mm PUR.
//likblek
hur mycket större blir värmeförlusterna med denna koppling?
temperaturen kommer gissningsvis bli högre på sikt i botten vilket ger en ökad medeltemp i tanken, men å andra sidan så kommer ju vv (det är slingor i tanken) att börja å värmas tidigare vilket kanske minskar avkylningen i tanken något.
tanken är på 750 liter och ger oss vv samt värme till badrummets golvvärme. isoleringen är 90mm PUR.
//likblek
Matss skrev:
Mest för att (tror jag) tempen i botten är lägre än tempen på returvattnet.
Eftersom det ev ska kopplas på solvärme så tror jag att jag helt enkelt låter det hela vara som det är.. då kommer ju förhoppningsvis temperaturen i botten av tanken att höjas något
Klicka här för att svara