Jag hoppas att någon kan ge mig lite tips om hur jag skall koppla in min nya markisbrytare som skall ersätta den gamla Somfy-brytaren. Se bifogade bilder nedan.
Den gamla brytaren har ju kopplade brytar-lägen så att den ena knappen sänker ner markisen och vill man mata in markisen så trycker man på båda knapparna samtidigt.
Den nya brytaren har inte kopplade brytarlägen. Den har tre kopplingsplintar för nolla och fas (blå, brun svart för upp och ner). Tyvärr så går det bara att mata ner markisen. "Upp-knappen matar också ner markisen.
När jag jämför kopplingsscheman så tycker jag att funktionaliteten ser identiska ut. Behöver nollan byglas på något vis? Gör jag något annat fel?
Den gamla brytaren har ju kopplade brytar-lägen så att den ena knappen sänker ner markisen och vill man mata in markisen så trycker man på båda knapparna samtidigt.
Den nya brytaren har inte kopplade brytarlägen. Den har tre kopplingsplintar för nolla och fas (blå, brun svart för upp och ner). Tyvärr så går det bara att mata ner markisen. "Upp-knappen matar också ner markisen.
När jag jämför kopplingsscheman så tycker jag att funktionaliteten ser identiska ut. Behöver nollan byglas på något vis? Gör jag något annat fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
E emwktj skrev:Jag hoppas att någon kan ge mig lite tips om hur jag skall koppla in min nya markisbrytare som skall ersätta den gamla Somfy-brytaren. Se bifogade bilder nedan.
När jag jämför kopplingsscheman så tycker jag Norell och jord har inte med brytaren att göra
att funktionaliteten ser identiska ut. Behöver nollan byglas på något vis? Gör jag något annat fel?
[bild] [bild] [bild]
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag tycker det ser ut som att färgerna stämmer, Brun där det står ska vara brun. Går markisen åt fel håll så står det i somfy bruken hur man ändrar.
Protte
Protte
Jo färgerna stämmer tycker jag. Om motorn snurrar åt fel håll relativt pilmärkningen på markiskontakten så skall man byta plats på brun och svart ledare. Mitt problem är att oberoende av vilken av knapparna upp/ner som jag trycker på så går markisen bara ner.prototypen skrev:
Hej igen. Här är en ytterligare en fundering. Jag glömde skriva att inkopplingen till den gamla Somfy-brytaren som fungerar (ca 50 år gammal) är lite konstigt sett till färgerna på kablarna. Brun kabel är inkopplad på "P-fas",E emwktj skrev:
blå kabel är inkopplad på anslutning 3 och svart kabel på anslutning 2. Varför är blå kabel (nolla) inkopplad på anslutning 3, den borde väl vara ansluten till 1 som i schemat?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Blå ledare vadå, i kabeln till strömbrytaren som syns på bild? Då får du ta reda på vad ledarna har för funktion i denna kabel. Blå part i en kabel för denna tillämpning är troligen inte en neutralledare. Det bör finnas en kopplingsdosa någonstans.
Å andra sidan kan du också ohmmäta din gamla brytare (om den fungerar) och bara koppla in din nya på samma sätt.
Å andra sidan kan du också ohmmäta din gamla brytare (om den fungerar) och bara koppla in din nya på samma sätt.
Jo det är en blå ledare i kabeln till den gamla fungerande Somfy-brytaren på bilden. I den 4-ledar-kabeln finns gul/grön skyddsjord (ej ansluten) , brun, svart blå ledare. I den gamla kontakten finns det 6 anslutningar där brun är ansluten till P (fas), blå till 3 och svart till 2 enl. schema på bild. Den nya kontakten har 3 möjliga anslutningar, för svart, brun och nolla enl. bild . Enfaldigt trodde jag att den blå var nollan och anslöt blå, svart och brun enligt schemat för den nya kontakten. I det läget fungerar bara den vänstra knappen på nya brytaren som matar ner markisen. Det känns som blå inte är kopplad som nolla i någon kopplingsdosa som jag inte kommer åt. Jag skall ohm- och spänningsmäta på den gamla kontakten och försöka begripa vad den blå kabel har för funktion. Just nu begriper jag inte inkopplingen.Bo.Siltberg skrev:
Blå ledare vadå, i kabeln till strömbrytaren som syns på bild? Då får du ta reda på vad ledarna har för funktion i denna kabel. Blå part i en kabel för denna tillämpning är troligen inte en neutralledare. Det bör finnas en kopplingsdosa någonstans.
Produkter som diskuteras: "spänningsmäta"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ohmmät kabeln till motorn, vi förutsätter att blå är nolla.
Mät mellan blå-svart och blå-brun, de ska var i stort sett lika.
Mät mellan brun och svart det ska vara summan av blå-svart och blå-brun.
Är det inte så får vi fundera en stund till.
Protte
Mät mellan blå-svart och blå-brun, de ska var i stort sett lika.
Mät mellan brun och svart det ska vara summan av blå-svart och blå-brun.
Är det inte så får vi fundera en stund till.
Protte
Tack, det skall jag göra på onsdag när jag är tillbaka vid markisen.prototypen skrev:
Nu idag har jag ohmmätt kablarna till markisbrytaren. Resultatet blev inte som jag trodde.
Blå till brun är 285 ohm.
Blå till svart visar 1 på multimetern vilket bör innebära inget kontakt alls.
Brun till svart visar 1 på multimetern vilket bör innebära inget kontakt alls.
Blå till gul/grön är 143 ohm, men jorden har aldrig varit ansluten i kontakten.
Vad drar ni för slutsatser av detta resultat?
Blå till brun är 285 ohm.
Blå till svart visar 1 på multimetern vilket bör innebära inget kontakt alls.
Brun till svart visar 1 på multimetern vilket bör innebära inget kontakt alls.
Blå till gul/grön är 143 ohm, men jorden har aldrig varit ansluten i kontakten.
Vad drar ni för slutsatser av detta resultat?
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Troligen är inte den blå tråden nolla utan motorns ena matning.
Så, brun fast fas (L)
Svart motorns ena håll (en av pilarna)
Blå motorns andra håll (andra pilen)
Nollan går direkt till motorn och behöver inte ner och vända i brytaren. Att du får olika ohm-värden på brun-svart och brun-blå beror nog på att det sitter gränslägesbrytare som kopplar bort motorn när markisen nått sitt ändläge.
Så, brun fast fas (L)
Svart motorns ena håll (en av pilarna)
Blå motorns andra håll (andra pilen)
Nollan går direkt till motorn och behöver inte ner och vända i brytaren. Att du får olika ohm-värden på brun-svart och brun-blå beror nog på att det sitter gränslägesbrytare som kopplar bort motorn när markisen nått sitt ändläge.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ett förväntat resultat med tre trådar till strömbrytaren, fas och två tändtrådar.
Mellan tändtrådarna mäter du serieresistansen genom de två lindningarna i motorn.
Mellan tändtråd och skyddsjord mäter du en lindning mot N, som i någon punkt tidigare är kopplad till PE.
Inkommande fas ska alltså växlas av strömbrytaren mellan de två tändtrådarna. Vilken som är upp och ned vet du ju inte, men det går att ta reda på om du ohmmäter den gamla brytaren som jag skrev i #6.
Mellan tändtrådarna mäter du serieresistansen genom de två lindningarna i motorn.
Mellan tändtråd och skyddsjord mäter du en lindning mot N, som i någon punkt tidigare är kopplad till PE.
Inkommande fas ska alltså växlas av strömbrytaren mellan de två tändtrådarna. Vilken som är upp och ned vet du ju inte, men det går att ta reda på om du ohmmäter den gamla brytaren som jag skrev i #6.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden