23 026 läst ·
30 svar
23k läst
30 svar
Inkoppling av NEXA LCMR-1000 - Lyckas inte tända lampan?
Hur går trådarnai dosorna, vilka går upp vilka går ner?
Till 99% gäller följande
På sista bilden är bägge bruna fas (den ena går vidare till nästa strömbrytare och uttag), grå och svart är mellantrådar.
I andra strömbrytaren, grå och svart är mellantrådar, brun är tändtråd.
Till 99% gäller följande
På sista bilden är bägge bruna fas (den ena går vidare till nästa strömbrytare och uttag), grå och svart är mellantrådar.
I andra strömbrytaren, grå och svart är mellantrådar, brun är tändtråd.
Och ovanstående betyder då rimligen att jag inte kan koppla in nexan på någon av dessa, eller?
Var det jag trodde, att du saknade nolla.
Kan du inte köra med denna?
http://www.nexa.se/LWMR-230-Inbyggnadsmottagare-2.htm
Den behöver inte nolla. Är inte så insatt i hur Nexa fungerar.
Kan du inte köra med denna?
http://www.nexa.se/LWMR-230-Inbyggnadsmottagare-2.htm
Den behöver inte nolla. Är inte så insatt i hur Nexa fungerar.
Om jag läser det rätt har den samma problem som LMCR-250, nämligen att de klarar 200 respektive 250W.
Den strömmen jag vill kunna slå på/av med Nexan är 4 utomhusbelysningar som går på samma, där det sitter 2 stycken 35W-spottar i varje lampa. Dvs totalt 280W...
Den strömmen jag vill kunna slå på/av med Nexan är 4 utomhusbelysningar som går på samma, där det sitter 2 stycken 35W-spottar i varje lampa. Dvs totalt 280W...
Ja jag ser det nu
Vet inte om det finns andra fabrikat som klara mer belastning. Annars är ju ett alternativ att sätta ett impulsrelä för dosmontage i kopplingsdosan. Men då blir det rätt så mycket dyrare.
Vet inte om det finns andra fabrikat som klara mer belastning. Annars är ju ett alternativ att sätta ett impulsrelä för dosmontage i kopplingsdosan. Men då blir det rätt så mycket dyrare.
Alltså, rent teoretiskt, men om jag bara sätter i lite svagare spottar? Skulle ju räcka med att gå ner på 30W för att hamna på 240W totalt istället och då kan jag köra på en LMCR-250. Eller tänker jag fel?
Ja det ska gå bra.
Demppa - ABSOLUT!
En annan sak jag inte fattade, vad ska jag göra med de två "överblivna"? Tvinna ihop och lämna eller kapa av?
En annan sak jag inte fattade, vad ska jag göra med de två "överblivna"? Tvinna ihop och lämna eller kapa av?
Jag tänkte använda 250:n och montera den där jag varit och pillat tidigare. (Som det finns bilder på).
...förutsatt att det kommer fungera förstås.
Jag tänker på hur det blev när jag parade trådarna tidigare, att jag då parar de på samma sätt, tvinnar det ena paret och kopplar in det andra i Nexan?
...förutsatt att det kommer fungera förstås.
Jag tänker på hur det blev när jag parade trådarna tidigare, att jag då parar de på samma sätt, tvinnar det ena paret och kopplar in det andra i Nexan?
Dom två bruna som satt ihop från början måste även i fortsättningen sitta ihop, annars så får inte strömbrytaren och vägguttaget under den borttagna brytaren någon ström.
Den ena av grå och svart kopplar du i Nexan (utgående) den andra blindar du med sockerbit/ubåt, i andra strömbrytaren så blindar du samma som i andra änden och kopplar ihop den andra (av grå och svart) ihop med den bruna, sätt t.ex. täcklock över istället för strömbrytarna.
OBS! allt detta under förutsättning att följande råder:
Dubbla-bruna = fas in & fas vidare
Grå & svart = mellantrådar
Enkel-bruna = tändtråd.
Du måste kontrollera exakt vilken tråd som är vad innan du forsätter, lita ALDRIG på färgerna, det gäller att hela tiden mäta och förstå och veta innan man kopplar något.
Den ena av grå och svart kopplar du i Nexan (utgående) den andra blindar du med sockerbit/ubåt, i andra strömbrytaren så blindar du samma som i andra änden och kopplar ihop den andra (av grå och svart) ihop med den bruna, sätt t.ex. täcklock över istället för strömbrytarna.
Enkel-bruna = tändtråd.
Du måste kontrollera exakt vilken tråd som är vad innan du forsätter, lita ALDRIG på färgerna, det gäller att hela tiden mäta och förstå och veta innan man kopplar något.
Awesome. Jag går en runda med multimeter och blindar de "överblivna" med Wago-klämmor tänkte jag. (Eller finns det någon anledning att använda en sockerbit istället?)Demmpa skrev:Dom två bruna som satt ihop från början måste även i fortsättningen sitta ihop, annars så får inte strömbrytaren och vägguttaget under den borttagna brytaren någon ström.
Enkel-bruna = tändtråd.
Förstår jag det rätt att du menar att det inte spelar någon roll vilken av grå och svart mellantråd jag använder, så länge jag använder samma på båda?
Så här (förutsatt att trådarna är som antaget):
Dosan med dubbla bruna: Svart i utgående på Nexan, och dubbla bruna på ingående. Gråa toppklämmad.
Dosan med enkel brun: Brun och svart ihop, Gråa toppklämmad.
Yes?
Återkoppling!
Fick äntligen tummen ur idag.
Kopplade in en LCMR 250. Båda bruna på fasen, svarta på den andra, klämmade den grå. Det räckte! Nu är det full fräs. Nu väntar jag bara på skymningen för att se att skymningsreläet synkat och sköter sig... (Det går dock finfint att tända och släcka med fjärrkontroll.
Stort tack för allt tålamod och tipsande i tråden, ovärderligt som alltid!
Fick äntligen tummen ur idag.
Kopplade in en LCMR 250. Båda bruna på fasen, svarta på den andra, klämmade den grå. Det räckte! Nu är det full fräs. Nu väntar jag bara på skymningen för att se att skymningsreläet synkat och sköter sig... (Det går dock finfint att tända och släcka med fjärrkontroll.
Stort tack för allt tålamod och tipsande i tråden, ovärderligt som alltid!