panodil skrev:
Japp, jag tänkte sätta U56-dosor med dragavlastning till anslutningarna.
Då är U-56 med snäpplock att rekommendera för att dom är snyggare. E14 382 42

//Patrik

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Är inte dom utan mittstolpe?

tommib
Redigerat:
Annars så hade jag nog klamrat anslutningskabeln lite tight och snyggt och låtit det vara så. Jag vet inte vad regelverket formellt säger om klamring istf riktig dragavlastning, men det finns iaf en utbredd praxis på området och jag vet inte att den lett till några direkta problem.

Dragavlastning är ju kritiskt när det rör sig om en längre frihängande kabel på ett framförallt flyttbart (el dylikt) föremål. Alltså när föremålet kan komma att flyttas eller det är lätt att komma åt föremålet. Om det bara är någon decimeter ut från väggen till markismotorn och den är klamrad en tillräcklig bit innan så skulle jag se det som fullgott, särskilt som markiser brukar sitta så högt att barn och fumliga vuxna näppligen kommer att få tag i den.

(Vilket påminner mig att jag måste fixa till ett riktigt uttag till tvättmaskinen istf den inte helt 100% dragavlastade fasta anslutningen som är där idag... :o Man skall aldrig göra några "provisorier"...)

• Gilla
1
  • Laddar…
Jo, men det finns fäste i botten för att klicka dit 1 st dragavlastning. Går ej att ha fler som i den med mittstolpe, men i detta fallet så behövs ej fler.

//Patrik

Det skulle jag tycka såg ganska hempulat/tattigt ut. Även om det skulle fungera.

//Patrik

Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Jo, men det finns fäste i botten för att klicka dit 1 st dragavlastning. Går ej att ha fler som i den med mittstolpe, men i detta fallet så behövs ej fler.
Gammal tråd men provar ändå. Har själv en liknande installation planerad. Funderar nu helt enkelt om det är att rekommendera att dra en separat matning till varje markis-dosa eller om man ska vidarekoppla i markis-dosorna?
//Patrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.