2 967 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Inkoppling av luftvärmepump?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Åsikter om nedanstående?
I manulen står det att jordfelsbrytare ska finnas, den är enfas max 10A.
Ifrån innerdelen går en sladd ut till en säkerhetsbrytare bredvid ytterdelen, sedan går det ekk 1,5mm2 delvis i rör upp på vinden och sedan ner i ett vp rör till en apparatdosa (var tänkt för tv antenn) sedan borrat genom apparatdosan genom väggen av betonghålsten, sedan klamrad på vägggen upp till en jordfelsbrytare som sitter vid centralen, sedan till en egen 10A säkring i centralen.
det jag är osäker på är om kabeln från inner delen är godkänd för utebruk,skulle nog bytts till ekk men är ju lite sent nu, det är en dm som syns (klamrad) ungefär kanske borde jag ha nåt hölje mot uv här ? om ekk:n får gå i betonghålstenen är jag oxå osäker på.
I manulen står det att jordfelsbrytare ska finnas, den är enfas max 10A.
Ifrån innerdelen går en sladd ut till en säkerhetsbrytare bredvid ytterdelen, sedan går det ekk 1,5mm2 delvis i rör upp på vinden och sedan ner i ett vp rör till en apparatdosa (var tänkt för tv antenn) sedan borrat genom apparatdosan genom väggen av betonghålsten, sedan klamrad på vägggen upp till en jordfelsbrytare som sitter vid centralen, sedan till en egen 10A säkring i centralen.
det jag är osäker på är om kabeln från inner delen är godkänd för utebruk,skulle nog bytts till ekk men är ju lite sent nu, det är en dm som syns (klamrad) ungefär kanske borde jag ha nåt hölje mot uv här ? om ekk:n får gå i betonghålstenen är jag oxå osäker på.
Fortsätter lite med funderingar. Vad är det för pump som kräver jordfelsbrytare? Va och kollade på pumpar i går och frågade just om el kraven och frågade då spec ang JFB och det va inget krav enligt honoom.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Panasonic - i rutan installationsföreskrifter står det Denna utrustning måste jordas och installeras med jordfelsbrytare....
läste på nått annat forum att det kunde krävas jordfelsbrytare om man har en kabel för trågvärme.
läste på nått annat forum att det kunde krävas jordfelsbrytare om man har en kabel för trågvärme.
Klicka här för att svara