7 126 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Inkoppling av induktionshäll
Har lite problem med en Electrolux häll.
Den är från Elgiganten och tillverkad för att användas i Norge.
Den är för antingen 2X16A alternativt 1X25A.
Enfas alternativet är bara glömma eftersom husets huvudsäkringar är 20A.
Frågan är då hur man kopplar den 2-fas.
Den är från Elgiganten och tillverkad för att användas i Norge.
Den är för antingen 2X16A alternativt 1X25A.
Enfas alternativet är bara glömma eftersom husets huvudsäkringar är 20A.
Frågan är då hur man kopplar den 2-fas.
Har du ingen instruktionsbok till den? Där borde stå hur den ska kopplas efter de olika alternativen. Om inte borde det gå att ladda ner en instruktionsbok på nätet.
I manualen till min Miele KM500 ser alternativen ut enlig nedanstående. Där ser man enkelt att man kan koppla in den hur man vill med 1, 2 eller 3 faser. Borde fungera på liknade sätt på din spis

I manualen till min Miele KM500 ser alternativen ut enlig nedanstående. Där ser man enkelt att man kan koppla in den hur man vill med 1, 2 eller 3 faser. Borde fungera på liknade sätt på din spis

Jopp Andreas28 Norge har lägre spänning än oss.
Det ser man på inkopplingsanvisningarna som johansjostrand bifogade.
Alt 1,2 och 3 är svenskt med 230V mellan faser och nolla medans alt 4 är för norge med 230V mellan faserna.
Föresten så öppnade jag en ny likadan tråd under ämnet El, så vi fortsätter där och stänger denna.
Det ser man på inkopplingsanvisningarna som johansjostrand bifogade.
Alt 1,2 och 3 är svenskt med 230V mellan faser och nolla medans alt 4 är för norge med 230V mellan faserna.
Föresten så öppnade jag en ny likadan tråd under ämnet El, så vi fortsätter där och stänger denna.
Om jag har fattat rätt så stämmer båda dessa saker. 230V mellan faser och 230V i uttag. Med andra ord skulle de bara få ut 127V mellan fas och nolla.twixess skrev:
Våran Siemens-häll har L1, L2, N1, N2 och två jord. Är det bara att koppla färg mot färg i vägguttaget vid en fast installation?
Hur kan man vara säker på att det blir rätt kopplat utan att prova slå igång hällen? Kan man mäta spänningen mellan de olika trådarna för att vara säker och i så fall vad ska det vara för spänning?
/johan
Hur kan man vara säker på att det blir rätt kopplat utan att prova slå igång hällen? Kan man mäta spänningen mellan de olika trådarna för att vara säker och i så fall vad ska det vara för spänning?
/johan
Hej!
Nej! Du får inte koppla färg till färg i vägguttaget! Tex så kör siemens med en vit nolla..
Siemenshällen har säkert en installationsbeskrivning, men jag gissar att du kan endera
- koppla hällens L1 & L2 till en fas i uttaget eller
- koppla L1 till en fas och L2 till en annan fas
och N1&N2 till nollan och jord till jord så klart.
Notera att först alternativet kräver en redig säkring på den fasen och inte att förglömma; kabeldimensionen från proppskåp till uttag måste vara tilltagna för att klara den belastningen, typ 25A kräver 6mm[sup]2[/sup]
Och sedan tror jag att om du vill göra en fast installation, så måste du sätta in en brytare vid uttaget.
Kanske bäst att ringa elektriken iallafall, då du inte verkar ha riktig full koll på läget..
:'(
Nej! Du får inte koppla färg till färg i vägguttaget! Tex så kör siemens med en vit nolla..
Siemenshällen har säkert en installationsbeskrivning, men jag gissar att du kan endera
- koppla hällens L1 & L2 till en fas i uttaget eller
- koppla L1 till en fas och L2 till en annan fas
och N1&N2 till nollan och jord till jord så klart.
Notera att först alternativet kräver en redig säkring på den fasen och inte att förglömma; kabeldimensionen från proppskåp till uttag måste vara tilltagna för att klara den belastningen, typ 25A kräver 6mm[sup]2[/sup]
Och sedan tror jag att om du vill göra en fast installation, så måste du sätta in en brytare vid uttaget.
Kanske bäst att ringa elektriken iallafall, då du inte verkar ha riktig full koll på läget..
:'(
Klicka här för att svara