3 154 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Inkoppling av extra vvb efter värmepump
Undrar om man skulle kunna styra att 2a VVB ställs styrs så tex 40 grader när elen är dyr och BVP VVB ställs tex 5 grader högre när strömmen är dyr. Vid billig ström står BVP VVB på sitt max och 2a VVB på tex 60 grader...J jhall skrev:
Då kan man börja dusha upp båda VVB men är strömmen dyr så hamnar man på 45 grader, då är dushen inte lika skön men ändå ok och man värmer inte direktverkande.
Jag har för mig min HA styrning har en hysteres i den standard "termostat" jag har så den måste ner en bra bit innan den börjar värma (för att den inte ska gå on / off hela tiden i hög frekvens, det gillar nog inte en BVP att styras på).
Min första version av styrning så värmde jag aldrig när det var dyr el, då kunde vattnet ta slut helt, men när jag satte den till en låg temp som den styrde på även vid högt elpris så kan man alltid duscha men är det dyr el så är det ingen ångade dush utan precis att man bara duschar så länge man måste men det är inte kallt.
Men gäller ju att ställa detta så man ser att VVB inte går igång och värmer vid högt elpris...
Verkligen bra gjort!S Spannen skrev:Då var det klart. Tack för alla svar i tråden.
Här kommer lite bilder på hur det blev:
Kapade befintligt VV-rör (går upp till huset till vänster i bild). Här syns även en av två fästskenor som monterades.
[bild]
Var för ivrig så glömde ta bilder på rörinstallationen innan jag ställde dit VVB.
Men här är en bild på bypassventilen som jag satte dit för att enkelt kunna koppla förbi VVB. Ansluten med halvkopplingar åt sidorna och Vinklar G20-22mm klämring med lin och pasta.
[bild][bild]
Körde slangar sista biten till VVB för att kunna flytta den in och ut vid behov.
[bild]
Då rören från bypassen gick ganska tätt fick jag sätta ventilpaketet lite på snedden för att det skulle få plats.
Blev rätt bra ändå om jag får säga det själv
[bild]
Nu lär väl varmvattnet räcka och bli över!
[bild]
Man blir ju sugen på att fixa ett sånt här paket, men tyvärr står min BVP kass till, så jag skulle behöva flytta hela pumpen för att få till det och det känns inte aktuellt just nu...
Hur har du löst detta, sitter och funderar på samma typ av lösning men med bara 2 anslutningspunkter till VVB så behöver VVC ta vatten från varma sidan i VVB och cirkulera tillbaka till BPV. Har du någon skiss över rördragningarna?B BSOD skrev:Jag har kopplat en extra beredare i serie där elpatronen inte är inkopplad alls. Har en vvc pump mellan den av värmepumpen uppvärmda beredaren och nya beredaren. Kör vvc pumpen på lågpristimmar, dvs 100% av värmen till varmvattnet från värmepumpen, och i princip alltid till lägsta möjliga pris. Men självklart kan man köra den med annan logik om man så vill.
Förstår inte varför den typen av lösning inte är standard, om inte varmvattnet räcker till.
Vvb1 (värmepumpens) har tre anslutningar, kallvatten, varmvatten och vvc retur.M MöIIer skrev:
Vvb 2 använder jag två anslutningar, kallvatten och varmvatten.
Vvb 1 kallvattenanslutning till vattenpumpen. Varmvatten ut på vvb 1 till vvb 2 kallvatten in. Varmvatten ut på vvb 2 satte jag ett T stycke, en del går till husets varmvattensystem, och en går till vvc pumpen som pumpar tillbaka det varmaste vattnet till VvC-in på vvb1.
Jag har för mig att det sitter en backventil efter vvc pumpen, så flödet går åt rätt håll
t stycket sitter väldigt nära vvb2 (vattnet tar kortaste vägen)
Det finns en backventil före kallvatten in till vvb 1, en enkel patronvariant i röret.
Det finns en säkerhetsventil, på varma sidan (fri placering efter backventilen).
Jag hade förut en termostatventil men den började läcka och då tog jag bort den. Jag kör ju systemet på i pricip rätt temp från början, bara vid en legionellakörning blir vattnet rejält varmt, men även då kände jag att risken för skållning var liten. Men det skulle man ju kunna lägga till på slutet om man vill det.
Blev det förståeligt?
Har en shelly som startar och stoppar vvc pumpen. Den går i princip på timer. På vintern nattetid, på sommaren dagtid. Vvc-pumpen drar typ 2-3W, så jag har inte gjort det överkomplicerat, den har ett antal h drift per dygn, där elen är billig så varmvattnet produceras billigt.
Jag förstår nog, men får det ändå inte att fungera på det vis jag skulle vilja. Problemet ligger i "vvc pumpen som pumpar tillbaka det varmaste vattnet till VvC-in på vvb1.".B BSOD skrev:Vvb 2 använder jag två anslutningar, kallvatten och varmvatten.
Vvb 1 kallvattenanslutning till vattenpumpen. Varmvatten ut på vvb 1 till vvb 2 kallvatten in. Varmvatten ut på vvb 2 satte jag ett T stycke, en del går till husets varmvattensystem, och en går till vvc pumpen som pumpar tillbaka det varmaste vattnet till VvC-in på vvb1.
Jag har för mig att det sitter en backventil efter vvc pumpen, så flödet går åt rätt håll
t stycket sitter väldigt nära vvb2 (vattnet tar kortaste vägen)
Det finns en backventil före kallvatten in till vvb 1, en enkel patronvariant i röret.
Det finns en säkerhetsventil, på varma sidan (fri placering efter backventilen).
Jag hade förut en termostatventil men den började läcka och då tog jag bort den. Jag kör ju systemet på i pricip rätt temp från början, bara vid en legionellakörning blir vattnet rejält varmt, men även då kände jag att risken för skållning var liten. Men det skulle man ju kunna lägga till på slutet om man vill det.
Blev det förståeligt?
Har en shelly som startar och stoppar vvc pumpen. Den går i princip på timer. På vintern nattetid, på sommaren dagtid. Vvc-pumpen drar typ 2-3W, så jag har inte gjort det överkomplicerat, den har ett antal h drift per dygn, där elen är billig så varmvattnet produceras billigt.
Jag vill inte pumpa tillbaka det varma vattnet från VVB2 till BVP...
Nä. I normalfallet är det ju bara lite kallare i vvb 2 än vvb 1 pga värmeförluster, som man pumpar tillbaka. Men om man haft en störttömning (själva syftet med beredaren), t.ex..ett badkar eller ett antal duschar i serie, så har ju bvp varmvattenberedaren tagit slut och därför fyllt delar av vvb2 med kallt eller delvis ljummet vatten. För att värma på det så pumpar man tillbaka det vattnet till värmepumpens vvb, så den fyller på med varmvatten till vvb2 (vid ett tillfälle där värmepumpen tillåts värma varmvatten).M MöIIer skrev:
Tror att jag har kommit på en lösning som bör kunna fungera, kanske kan vara någon annan som har nytta av detta i framtiden. Kanske även är så du har löst det?B BSOD skrev:Nä. I normalfallet är det ju bara lite kallare i vvb 2 än vvb 1 pga värmeförluster, som man pumpar tillbaka. Men om man haft en störttömning (själva syftet med beredaren), t.ex..ett badkar eller ett antal duschar i serie, så har ju bvp varmvattenberedaren tagit slut och därför fyllt delar av vvb2 med kallt eller delvis ljummet vatten. För att värma på det så pumpar man tillbaka det vattnet till värmepumpens vvb, så den fyller på med varmvatten till vvb2 (vid ett tillfälle där värmepumpen tillåts värma varmvatten).
Jag kommer köra på denna lösningen med cirkulationspump som cirkulera varmt vatten från BVP till varma sidan på vvb. Kallare vatten från VVB går då in på kalla sidan på BVP för uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara