Hej, behöver hjälp att säkerställa om det är säkert att koppla in denna på stället jag markerat på bilden (röd ring). Den ska kopplas in i en Nibe Fighter 360p för att se över hur mycket energi den drar. I dagsläget är den dockad med fjärrvärme, så samtliga elpatroner är urkopplade. Men med chockhöjning av fjärrvärmen ämnar jag koppla tillbaka steg1 av elpatronen och säga upp fjärrvärmen.

Shellyn tål däremot inte 400V, så vill mest säkerställa att det inte uppstår där jag tänkt koppla in den.

Det som lite oroar mig är elpatronen vid 24 som ser ut att vara 400V (Som dock är blockerad permanent och inte används).

Jag tänker att det bör vara säkert, då det enbart blir L1 som kopplas igenom pm1.

• Elektriskt kretsschema som visar olika komponenter och anslutningar, troligen för maskin eller anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag tolkar kretsschemat och manualen rätt, så är effektssteg 1 kontaktor nr.10. Alltså 6kw patron som ser ut att vara 3x230V. Så det kommer inte räcka att mäta endast en fas. Varför inte sätta in en "riktig" 3-fas elmätare direkt i centralen så har du ju mätning på hela värmepannan, även om du kör en eller alla värmepatroner? Tex: https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-3-em.

A Assassen skrev:
Varför inte sätta in en "riktig" 3-fas elmätare direkt i centralen så har du ju mätning på hela värmepannan, även om du kör en eller alla värmepatroner?
Det korta svaret är att jag har en Pm1 över.

Det långa svaret är att jag likt dig tolkat att 3+6kW-patronerna är 230V. Resten av komponenterna i pannan (cirkpump, kompressor och fläkt) är på nästan exakt 1000W i märkeffekt. Vilket gör att jag med någorlunda enkel matematik kan se när el-patronen går igång (om över 1000W = elpatron igång). Då kan jag helt enkelt ta effekten av elpatronen och applicera på L2 och L3 (antagande att det är 1000W per fas i steg 1 osv), för att på så sätt ändå få en någorlunda korrekt siffra på mätningen av hela pannan. Och det utan att behöva köpa en dyr 3-fas-mätare. (Pm1 kommer för övrigt isåfall också bo i el-centralen).

Sen kan man undra varför de blandar 230V och 400V-elpatroner...

Dom blandar inga spänningar. elementstavarna i patronen är kopplade i Y och då matas dom med 400, varje stav är för 230 C och är 3 st för 3 kW-delen och 2 st 6 Kw delen I samband med Y så stavarna 230 V.
Så som du vill mäta, så går det inget bra med en 1 -fas grej. Antingen så sätter du dit en form av tidur ( ett på för varje kontaktor och räkna kW X tid. Eller en elmätare som mäter på matningen till kontaktorerna ini i VP och får reda på exakt vad patronen dragit totalt ( 3 kW + 6kW )
Eller så skaffa en elmätare med strömtrafon, men blir lika där, mäter endast total förbrukning. Var en annan tråd här, där en annan sorts mätare var och kopplades in på totalen för en hel VP. Men går att koppla för enbart patronen. Oavsett för att bara mäta patrondelen, så måste det till jobb inuti VP med omkopplingar. Då ska man veta vad man gör och inte gissa eller fråga rakt ut på forumet , Hur gör jag.

H henrike skrev:
Då kan jag helt enkelt ta effekten av elpatronen och applicera på L2 och L3 (antagande att det är 1000W per fas i steg 1 osv),
steg 1 är väl på 2 kW per patron (kontaktor 10) i Niben, och med 1 kW för övrig elektrisk utrustning blir det för mycket för en 1PM mini som bara klarar 8A

sen går det förstås att i realtid dra slutsatser om steg1 är aktivt eller ej genom att titta på effektförbrukningen

men desto svårare att i efterhand analysera en totalsumma av energin till elpatron, fläkt och kompressor för exempelvis en månad – hur fördelar sig totalen på grundlast, kompressordrift och elpatron (som ska multipliceras med tre)...?

så det behövs någon annan lösning – två stycken PM mini (som klarar 16A) är nog ett minimum

Uträkningen ser jag inte som något problem. Och jag skrev fel, det är en pm mini som klarar 16A som jag har.

Sålänge det inte uppstår 400v där jag tänkt koppla in den löser jag resten med lite programmering.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.