34 233 läst ·
73 svar
34k läst
73 svar
Inkoppling av elverk
Kul att höra från någon som har provat. Jag kopplar nog in elverket så om vi drabbas av ett långvarigt elavbrott igen.GM_forever skrev:Nix! Absolut inga tekniska problem med den lösningen så länge du inte har några trefasiga belastningar på anläggningen.
Lätt svar på ursprungsfrågan
Jag gjorde faktiskt exakt så när vår vän Gudrun slog till i vintras!
Nöden har ingen lag...
Annars tycker jag också att en billig och säker lösning (som föreslagits här) är CEE-intaget efter huvudsäkringarna mot anläggningen!
är det något speciellt med en reservkraftsomkopplare då den kostar runt 6-7000? (63A) ivf på legoelektronik.
dom hade ju iofs en utan intag? för 3000, vad menas med "utan intag"?
kontaktor-alternativet verkade ju bra också, men det är kanske inte lagligt heller?
finns verkligen mkt regler!
Vad är argumentet för att att man inte får koppla bort sig helt från nätet med trefashandske och koppla på reservkraft?
dom hade ju iofs en utan intag? för 3000, vad menas med "utan intag"?
kontaktor-alternativet verkade ju bra också, men det är kanske inte lagligt heller?
finns verkligen mkt regler!
Vad är argumentet för att att man inte får koppla bort sig helt från nätet med trefashandske och koppla på reservkraft?
Tvångsbrytande kontakter vilket garanterar att inga kontakter kan bränna ihop=garanterar säkerheten för gubbarna på linjen.olklove skrev:
Jag tycker inte direkt att ELSÄK-FS säger emot användandet avv stickpropp/intag som frånskiljning i detta fallet.
Däremot vet jag att det är mer specat i någon av SS-samlingarna hur det ska se ut.
Det är mera klartext där än i "blå boken"
(Har inte tillgång till samlingarna här hemma. Nå´n som kan kolla?)
Däremot vet jag att det är mer specat i någon av SS-samlingarna hur det ska se ut.
Det är mera klartext där än i "blå boken"
(Har inte tillgång till samlingarna här hemma. Nå´n som kan kolla?)
Kan det bli tydligare?GM forever skrev:Jag tycker inte direkt att ELSÄK-FS säger emot användandet avv stickpropp/intag som frånskiljning i detta fallet.
Däremot vet jag att det är mer specat i någon av SS-samlingarna hur det ska se ut.
Det är mera klartext där än i "blå boken"
(Har inte tillgång till samlingarna här hemma. Nå´n som kan kolla?)
Elsäk FS 1999:5
461.2 I TN-C-system får PEN-ledaren inte frånskiljas eller brytas.
l TN-S-system krävs inte att neutralledaren frånskiljs eller bryts.
Skyddsledaren får inte frånskiljas eller brytas i något system (se även 543.3.3).
543.3.3 l en skyddsledarkrets får elkopplare eller överströmsskydd inte ingå, dock tillåts för
provning anordning som kan öppnas med verktyg.
Det där är lösryckt ur sitt sammanhang!sverre skrev:Kan det bli tydligare?
Elsäk FS 1999:5
461.2 I TN-C-system får PEN-ledaren inte frånskiljas eller brytas.
l TN-S-system krävs inte att neutralledaren frånskiljs eller bryts.
Skyddsledaren får inte frånskiljas eller brytas i något system (se även 543.3.3).
543.3.3 l en skyddsledarkrets får elkopplare eller överströmsskydd inte ingå, dock tillåts för
provning anordning som kan öppnas med verktyg.
Det handlar om frånskiljning i det fasta systemet under normal drift.
Alltså när din anläggning är hopbunden med nätet.
Men när du kopplar in ditt reservkraftaggregat har du skapat ett nytt system.
Frånskiljningsföreskriften gäller då givetvis inom ditt nya system.