GM_forever skrev:
Nix! Absolut inga tekniska problem med den lösningen så länge du inte har några trefasiga belastningar på anläggningen.
Lätt svar på ursprungsfrågan :-)

Jag gjorde faktiskt exakt så när vår vän Gudrun slog till i vintras!
Nöden har ingen lag...

Annars tycker jag också att en billig och säker lösning (som föreslagits här) är CEE-intaget efter huvudsäkringarna mot anläggningen!
Kul att höra från någon som har provat. Jag kopplar nog in elverket så om vi drabbas av ett långvarigt elavbrott igen.
 
MartinT skrev:
Kul att höra från någon som har provat. Jag kopplar nog in elverket så om vi drabbas av ett långvarigt elavbrott igen.
Inga tekniska probem, bara säkerhetsmässiga!
Och dom har vi ju avhandlat tidigare!
 
men är det lagligt att bryta upp inkommande så man switchar mellan elverk och fasta nätet? eller måste man ha reservkraftsomkopplare....verkar ju ändå vara så eftersom dom finns och kostar en slant?
 
Nix inget annat än reservkraftsomkopplare är godkänt.

 
är det något speciellt med en reservkraftsomkopplare då den kostar runt 6-7000? (63A) ivf på legoelektronik.
dom hade ju iofs en utan intag? för 3000, vad menas med "utan intag"?
kontaktor-alternativet verkade ju bra också, men det är kanske inte lagligt heller?

finns verkligen mkt regler!

Vad är argumentet för att att man inte får koppla bort sig helt från nätet med trefashandske och koppla på reservkraft?

 
Ett bra argument är att PEN ledare aldrig får brytas.
 
det va ett helt glimmrande argument :D tackar
Är dock fortfarande nyfiken på det speciella med reservkraftsomkopplare, om det nu är nåt speciellt med dom, men dom e ju dyra.
 
olklove skrev:
det va ett helt glimmrande argument  :D tackar
Är dock fortfarande nyfiken på det speciella med reservkraftsomkopplare, om det nu är nåt speciellt med dom, men dom e ju dyra.
Tvångsbrytande kontakter vilket garanterar att inga kontakter kan bränna ihop=garanterar säkerheten för gubbarna på linjen.
 
sverre skrev:
Tvångsbrytande kontakter vilket garanterar att inga kontakter kan bränna ihop=garanterar säkerheten för gubbarna på linjen.
Just den biten med linjegubbarnas säkerhet är lika stor om man har stickproppsfrånskiljningen...
 
Fluke skrev:
Just den biten med linjegubbarnas säkerhet är lika stor om man har stickproppsfrånskiljningen...
Jo, men den lösningen föll ju på att man inte får bryta PEN-ledaren, så då måste man ju säkra det på annat sätt!
 
sverre skrev:
Jo, men den lösningen föll ju på att man inte får bryta PEN-ledaren, så då måste man ju säkra det på annat sätt!
Givetvis!
Är det då OK med stickproppsfrånskiljningen vid femledarsystem?
Det kan ju handla om en relativt modern anläggning.

 
Hm den frågan kan nog bara elsäkerhetsverket svara på. Med största sannolikhet kommer dom nog svara att det ej är tillåtet, men det är bara att ringa o fråga.
 
Jag tycker inte direkt att ELSÄK-FS säger emot användandet avv stickpropp/intag som frånskiljning i detta fallet.

Däremot vet jag att det är mer specat i någon av SS-samlingarna hur det ska se ut.
Det är mera klartext där än i "blå boken"

(Har inte tillgång till samlingarna här hemma. Nå´n som kan kolla?)

 
GM forever skrev:
Jag tycker inte direkt att ELSÄK-FS säger emot användandet avv stickpropp/intag som frånskiljning i detta fallet.

Däremot vet jag att det är mer specat i någon av SS-samlingarna hur det ska se ut.
Det är mera klartext där än i "blå boken"

(Har inte tillgång till samlingarna här hemma. Nå´n som kan kolla?)
Kan det bli tydligare?

Elsäk FS 1999:5

461.2 I TN-C-system får PEN-ledaren inte frånskiljas eller brytas.
l TN-S-system krävs inte att neutralledaren frånskiljs eller bryts.
Skyddsledaren får inte frånskiljas eller brytas i något system (se även 543.3.3).

543.3.3 l en skyddsledarkrets får elkopplare eller överströmsskydd inte ingå, dock tillåts för
provning anordning som kan öppnas med verktyg.
 
sverre skrev:
Kan det bli tydligare?

Elsäk FS 1999:5

461.2 I TN-C-system får PEN-ledaren inte frånskiljas eller brytas.
l TN-S-system krävs inte att neutralledaren frånskiljs eller bryts.
Skyddsledaren får inte frånskiljas eller brytas i något system (se även 543.3.3).

543.3.3 l en skyddsledarkrets får elkopplare eller överströmsskydd inte ingå, dock tillåts för
provning anordning som kan öppnas med verktyg.
Det där är lösryckt ur sitt sammanhang!
Det handlar om frånskiljning i det fasta systemet under normal drift.
Alltså när din anläggning är hopbunden med nätet.

Men när du kopplar in ditt reservkraftaggregat har du skapat ett nytt system.

Frånskiljningsföreskriften gäller då givetvis inom ditt nya system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.