34 233 läst ·
73 svar
34k läst
73 svar
Inkoppling av elverk
Vart hittade du det? Det enda jag hittat är följande:sverre skrev:
http://www.legoelektronik.se/se/produkter/reservkraftbrytare/brytare_utan_intag
Under 3000 iallafall vilket är mycket bättre än dom jag sett tidigare för över 7500.
Hos min grossist ;DMartinT skrev:
Men du borde kunna prata med vilken lysmask som helst, så kan dom köpa åt dig!
Heter KG20B T903/S-A425, märke Kraus&Naimer
Alltså en reservkraftomkopplare! ;DMartinT skrev:
Du måste överdimensionera för att undvika just gnist/bågproblem, och oavsett detta ska en brytare vara dimensionerad för din fasta gruppcentral-inte för generatorn som har lägre effekt. Mitt förslag med relä/kontaktor var helt enkelt för att anläggningen skulle vara så enkel och säker som möjligt för en oteknisk (barn-fru-svärmor m.m) om avbrottet sker och du inte råkar vara hemma.MartinT skrev:
När du räknar på effektuttaget bör du räkna på att motordriven utrustning i huset (kompressor kyl/frys-cirkulationspump m.m) har c:a 10 ggr i startström.
Bor du i Sth finns(eller fanns) Labb-El på Tjärhovsgatan/Södermalm som säljer nedtagen elmatriel från div ställen samt statliga instutitioner, annars får du prova med Överskottslagret.
Nej jag bor på framsidan, men jag kan tänka mig att det kan finnas på Hammars i Mölndal som säljer grejer från husrivningar. Dom brukar dock vara bra på att ta betalt för gammal skit.TN-Funkis skrev:Du måste överdimensionera för att undvika just gnist/bågproblem, och oavsett detta ska en brytare vara dimensionerad för din fasta gruppcentral-inte för generatorn som har lägre effekt. Mitt förslag med relä/kontaktor var helt enkelt för att anläggningen skulle vara så enkel och säker som möjligt för en oteknisk (barn-fru-svärmor m.m) om avbrottet sker och du inte råkar vara hemma.
När du räknar på effektuttaget bör du räkna på att motordriven utrustning i huset (kompressor kyl/frys-cirkulationspump m.m) har c:a 10 ggr i startström.
Bor du i Sth finns(eller fanns) Labb-El på Tjärhovsgatan/Södermalm som säljer nedtagen elmatriel från div ställen samt statliga instutitioner, annars får du prova med Överskottslagret.
Det där med 10ggr startström har jag hört tidigare men det stämmer inte för då hade jag inte fått igång vattenpumpen på 1000W med elverket som är på 2600W. Det funkar problemfritt.
Jag hade inte tänkt mig en så användarvänlig lösning så att hela familjen klarar av den. Min lösning innefattar att släpa fram 50kg elverk från garaget, slå i jordspett med slägga och dra igång det.
Jag är av lat natur så jag hade gjort följande:
Handske-koppling i garaget till elverket-färdigkopplad jord med jordfelsbrytare.
Snap-on rör för avgaser (samma som bilbesiktningen har) med rör ut i det fria med backventil.
Autostart (lär dina barn/fru hur man drar igång den)
Du vrider på vredet, -ringer i "vredesmod" till elbolaget, skäller, tar en öl och debiterar elbolaget 45:-/litern (för elverket alltså)
P.S om det är en bensinare förstår jag att du drar ut den.
Handske-koppling i garaget till elverket-färdigkopplad jord med jordfelsbrytare.
Snap-on rör för avgaser (samma som bilbesiktningen har) med rör ut i det fria med backventil.
Du vrider på vredet, -ringer i "vredesmod" till elbolaget, skäller, tar en öl och debiterar elbolaget 45:-/litern (för elverket alltså)
Det var en snygg lösning! Hur funkar autostarten, vad har du för elverk?TN-Funkis skrev:Jag är av lat natur så jag hade gjort följande:
Det enda som egentligen kräver avbrottsfri ström hos mig är cirk pumpen på ved pannan. När strömmen går så kopplar jag den till en 12V/240V omformare. Om jag eldar när strömmen går så får jag rusa ner i källaren och koppla om innan det börjar koka i pannan.
Efter gudrun var vi av med strömmen i fem dagar. Mitt 170Ah batteri räckte fyra dagar sedan blev det kallt ett tag innan strömmen kom tillbaka.
Jag skrev "Jag är av lat natur så jag hade gjort följande" har alltså inget eget just nu, har däremot haft generatorer tidigare (Onan) i jobbet. Autostarten var tänkt som ett skämt = ungarna/eller frugan-menade att dom får fanimej gå ut och dra igång den. Däremot finns det tillsatser att köpa till de flesta märken om man vill ha elstart.
Har ett förslag eftersom du måste springa ner och koppla så att inte pannan kokar. Koppla ett relä som känner av 230 V vid din underhållsladdare till batteriet.
Den i sin tur slavar ett relä som är kopplat till ditt batteri, när nätströmmen funkar drar 230 V reläet som bryter slavrelät på 12V, när du får nätbortfall slår 230V reläet ifrån och 12 Volts slaven drar som då dels kopplar in din inverter 12V > 230 V samt kopplar över elmatning från fast kontak 230 V till kontakt 230V från din inverter.
När spänningen sjunker ner till c:a 10V bör då ditt slavrelä släppa så klara sig ditt batteri från full urladdning. Du behöver 2 reläer och polerna i reläet för inverter måste vara rejät grova-kolla med någon elkille hos dig, han förstår nog hur jag menar med detta.
Man kan också ha invertern påkopplad mot batteriet hela tiden och belasta med cirkulationspumpen, men då måste själva laddaren vara betydligt kraftigare för att hålla batteriet+ inverter+pumpen igång, det måste någon räkna på beroende på pumpeffekten m.m
Hur fasen gör du om du får elbortfall när du inte är hemma och pannan är på, verkar lite farligt ??
P.S köp extra lång startkabel, fixa till en snabbkoppling utanför pannrummet vid husväggen för 12V, vid långvarit elavbrott kör du fram bilen-öppnar huven och har en färdig handske med klämmor för bilbatteriet som då ger kräm till invertern samt laddar ditt 170 ah batteri, det är nog den snabbaste/enklaste lösningen i ditt fall (+ kanske ett strypspjäll som stänger luftillförseln till pannanvid elbortfall med elektromagnet..)
Har ett förslag eftersom du måste springa ner och koppla så att inte pannan kokar. Koppla ett relä som känner av 230 V vid din underhållsladdare till batteriet.
Den i sin tur slavar ett relä som är kopplat till ditt batteri, när nätströmmen funkar drar 230 V reläet som bryter slavrelät på 12V, när du får nätbortfall slår 230V reläet ifrån och 12 Volts slaven drar som då dels kopplar in din inverter 12V > 230 V samt kopplar över elmatning från fast kontak 230 V till kontakt 230V från din inverter.
När spänningen sjunker ner till c:a 10V bör då ditt slavrelä släppa så klara sig ditt batteri från full urladdning. Du behöver 2 reläer och polerna i reläet för inverter måste vara rejät grova-kolla med någon elkille hos dig, han förstår nog hur jag menar med detta.
Man kan också ha invertern påkopplad mot batteriet hela tiden och belasta med cirkulationspumpen, men då måste själva laddaren vara betydligt kraftigare för att hålla batteriet+ inverter+pumpen igång, det måste någon räkna på beroende på pumpeffekten m.m
Hur fasen gör du om du får elbortfall när du inte är hemma och pannan är på, verkar lite farligt ??
P.S köp extra lång startkabel, fixa till en snabbkoppling utanför pannrummet vid husväggen för 12V, vid långvarit elavbrott kör du fram bilen-öppnar huven och har en färdig handske med klämmor för bilbatteriet som då ger kräm till invertern samt laddar ditt 170 ah batteri, det är nog den snabbaste/enklaste lösningen i ditt fall (+ kanske ett strypspjäll som stänger luftillförseln till pannanvid elbortfall med elektromagnet..)
Bra förslag. Som det är nu eldar jag bara när någon är hemma. Enklast vore ju att alltid köra pumpen på batteri och inverter men jag tror inte att pumpen mår bra av inverter strömmen i längden eftersom den inte är sinusformad.TN-Funkis skrev:Jag skrev "Jag är av lat natur så jag hade gjort följande" har alltså inget eget just nu, har däremot haft generatorer tidigare (Onan) i jobbet. Autostarten var tänkt som ett skämt = ungarna/eller frugan-menade att dom får fanimej gå ut och dra igång den. Däremot finns det tillsatser att köpa till de flesta märken om man vill ha elstart.
Lösningen med reläer däremot verkar bättre för mig. Ska se vad jag kan åstadkomma i experimentverkstan.
12V -> 230V och med automatik vid späningsbortfall.
En produkt som gör alltihopa, inte testat den själv ... och billig verkar den inte vara direkt iheller (bara hittat ett pris ca:5.800kr + moms)
Eligen Complet 300RP http://www.energi-ekonomi.se/300rp.htm
Finns även andra lite mindre och större grejer på sidan.
Sedan krävs det även att man skaffar batteri och lite annat till det här ... (inte billigt men vill man ha det säkert så)
En produkt som gör alltihopa, inte testat den själv ... och billig verkar den inte vara direkt iheller (bara hittat ett pris ca:5.800kr + moms)
Eligen Complet 300RP http://www.energi-ekonomi.se/300rp.htm
Sedan krävs det även att man skaffar batteri och lite annat till det här ... (inte billigt men vill man ha det säkert så)
Hittade ett liknande nödströmspaket, fast billigare:FrittDrag skrev:12V -> 230V och med automatik vid späningsbortfall.
Eligen Complet 300RP [länk]
http://www.legoelektronik.se/se/produkter/noedstroemspaket/noedstroemspaket
det minsta klarar 150W och kostar 1790:-.
Hej igen.
La ut en fråga om torrkokning av vedpanna vid strömavbrott, svar nedan om termostater/självcirkulation (förutsatt att du har acktanckar) hur som helst, lycka till.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1122883658
La ut en fråga om torrkokning av vedpanna vid strömavbrott, svar nedan om termostater/självcirkulation (förutsatt att du har acktanckar) hur som helst, lycka till.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1122883658
En billigare men säker lösning är att du efter inkommande elmäster kapar kabeln och sätter en trefashandske. När elverket skall kopplas i så måste du fyskiskt dra ur den för att ansluta den till elverket. Lösningen borde inte kosta mer än några hundralappar och är helt säker.
Det var en jävligt bra idé. Du är inte elektriker va?PelleC skrev:
Nix! Absolut inga tekniska problem med den lösningen så länge du inte har några trefasiga belastningar på anläggningen.MartinT skrev:Min tanke är att göra en särskild skarvsladd för elverket med 220V elintag i ena änden och 400V elintag i andra änden där dom tre faserna är bryggkopplade. När det sedan blir strömavbrott så slår jag av huvudströmbrytaren, pluggar in skarvsladden mellan elverk och ett trefas uttag.
Är det någon som ser några tekniska problem med detta? (OBS ej intresserad av juridiken)
Lätt svar på ursprungsfrågan
Jag gjorde faktiskt exakt så när vår vän Gudrun slog till i vintras!
Nöden har ingen lag...
Annars tycker jag också att en billig och säker lösning (som föreslagits här) är CEE-intaget efter huvudsäkringarna mot anläggningen!