Hej,

Har införskaffat mig en Dimmax 500 som jag tänkte koppla till min taklampa i köket via en Eljo dubbelbrytare. Där den ena knappen går till ett vitrinskåp och den andra nu är fjädrande och skall kopplas till min Dimmax.

Har jag tänkt rätt enligt följande schema?

Koppling:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=1a201031043PMcb8f

Dimmax:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=82201030146PMbe25
show.aspx

Och hur fungerar Dimmaxen? Eftersom den har en fast fas plus en tändtrådkopplad till sig? Är det att när fjädrandeknappen sluter så sickas det en impuls som drar igång/stänger av dimmern?

Redigerat:
Ser rätt ut. Kort tryck på knappen tänder eller släcker lampan. Ett längre tryck dimmar upp eller ned (varannan gång).

Tyvärr så får jag ingen uteffekt irån Dimmaxen... stendött.
Dimmaxen får 220v via fasen.
Tändkabeln levererar 220v till Dimmaxen när man trycker in den fjädrande kabeln.
Men det kommer inte ut något till lampan...

Kan man kontrollera en trög säkring (2,5A) med vanliga batterier?

har du kopplat rätt då? Fas från central in på L i strömbrytaren, nolla från central till lampan, Svart tråd från dimmern ihop med tändtråd som går till lampan, Brun tråd från dimmern direkt från fas (kan sättas på samma skruv i strömbrytaren som fasen från central), vit tråd från dimmern på pil ut på strömbrytaren?

Hej igen,

Japp det är precis så det är kopplat.
Fas ifrån central till brytare.
Nolla från central till lampa.
Tändkabel (vit) ifrån brytare (pil ut) till vit kabel på dimmer.

Dimmer:
Brun kabel till fas (central)
Svart kabel till lampa
Vit kabel till brytare (se ovan)

Dimmern sitter i takdosan till lampan.

Surt är det...

Jag vet inte om jag är trött nu eller missförstår dig men sitter vita tändtråden från lampan ihop med den svarta från dimmern? Dom ska inte sitta i brytaren förutom om det är en skruv det står X på.-

Nej, den svarta ifrån dimmern går endast till lampan (via en sockerbit och förlängningskabel.)

Hmm....vi tar det från början igen.

Fas från central in på L i brytare
Nolla från central till lampa

Tändtråd mellan lampa och dosa för brytare (vit?) skarvad med svart från dimmer (inte något annat)
Vit från dimmer på pil ut i brytare
Brun från dimmer på L i brytare

Är vi på samma linje?

Hej igen...
Hmm låter som du är något på spåret... låter som jag saknar en kabel/koppling enligt dig.

Brytare:
Fas från central till brytare (L)
Kabel ifrån brytare (pil ut) till Dimmax (kopplad till den vita kabeln på Dimmax)

Dimmax:
Fas från central till Dimmax (kopplad till den bruna kabeln på Dimmax)
Kabel ifrån brytare (kopplad till den vita kabeln på Dimmax, denna är samma som jag nämner under brytare)
Svart kabel på Dimmax kopplad till lampa (via sockerbit & förlängningskabel)

Lampa:
Nolla från central till lampa

Skall den svarta & vita kabeln på Dimmaxen vara sammanlänkade med den tändkabel som kommer ifrån brytaren?

Nja...den svarta kabeln från dimmax ska sitta ihop direkt med den kabel som går till lampan från dosan (den som satt i brytaren innan dimmaxen kom dit) i brytaren ska det sitta på skruv L fas från central och brun från dimmax. Skruv pil ut vit från dimmax. Dvs att den svarta skarvas direkt ihop med tråden till lampan (möjligen kopplas ihop på skruv märkt X på brytaren.

Såhär....(gul linje = vit tråd)

Din dubbelbrytare, är det en kronbrytare eller en dubbeltrapp?
Vad är det för lampa du försöker dimma (vanlig glödlampa)?

Sitter fjädern rätt i brytaren? Jag tror att Dimmax kan bete sig konstigt om det kommer in konstant spänning på styringången redan från uppstart. Om fjädern sitter på fel sida så har du ju konstant spänning ut, utom när du trycker.

hempularen skrev:
Din dubbelbrytare, är det en kronbrytare eller en dubbeltrapp?
Vad är det för lampa du försöker dimma (vanlig glödlampa)?

Sitter fjädern rätt i brytaren? Jag tror att Dimmax kan bete sig konstigt om det kommer in konstant spänning på styringången redan från uppstart. Om fjädern sitter på fel sida så har du ju konstant spänning ut, utom när du trycker.
Dimmaxen dimmrar upp och ner då konstant.

Sen som Hempularen säger som jag inte tänkte på, lampan....det går inte med lågenergi tex och samma med brytaren, har du en dubbeltrapp så har du två skruvar med L och då måste du koppla över fas från ena L till den andra (men ena knappen kommer då tända upp och ner)

Så här ser det ut.
Gul kabel = Vit

Lampan är en vanlig 60 W glödlampa. Fjäder är på rätt ställe ingen spänning förrän man trycker på knappen. Dimmaxen sitter i takdosan då den inte får plats bakom brytaren.

• koppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
alltså, det ser ju rätt ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.