3 862 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Inköp qv bandsåg
Sida 1 av 2
Jag kan, vill och/eller ids inte renovera en gammal såg. Det blir bara ett projekt i raden som måste bli klara innan jag kan börja använda verkstaden.
Inriktning trä.
Runt 7000 till 1000 kr, bords- eller golvmodell spelar mindre roll.
Dubbla har två maskiner från Hawk HBS350 N
https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...kiner-trasagar/bandsagar/duab-bandsag-hbs350n
och hbs400 https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/sagmaskiner-trasagar/bandsagar/duab-bandsag-hbs400
Båda har högre såghöjd än andra maskiner i samma prisklass som jag har hittat och kan såga skapligt breda objekt.
Åsikter om aktuella sågar samt förslag på andra i samma prisområde mottages tacksamt.
Inriktning trä.
Runt 7000 till 1000 kr, bords- eller golvmodell spelar mindre roll.
Dubbla har två maskiner från Hawk HBS350 N
https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...kiner-trasagar/bandsagar/duab-bandsag-hbs350n
och hbs400 https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/sagmaskiner-trasagar/bandsagar/duab-bandsag-hbs400
Båda har högre såghöjd än andra maskiner i samma prisklass som jag har hittat och kan såga skapligt breda objekt.
Åsikter om aktuella sågar samt förslag på andra i samma prisområde mottages tacksamt.
Jag är illa rädd att budgeten är litet i underkant om du vill komma bekvämt undan. I den där prisklassen är det lätt hänt att man har litet otur och sågen kräver uppgraderingar som arbetstidsmässigt ligger nästan i samma kategori som att renovera en 100 år gammal Beronius.
Just de där modellerna är jag inte alls bekant med men den stora såghöjden väcker misstankar.
Man har ingen större nytta av stor såghöjd om man inte har så stora hjul att man kan använda ett tillräckligt brett blad utan att stålet utmattas och en stomme som är tillräckligt styv för att hålla spänning i det breda bladet. Jag ser ingen sådan stark stomme och inga sådana stora hjul....... undrar om det var så att sågarna konstruerades för en viss såghöjd utan hänsyn till om det fungerar.....
Just de där modellerna är jag inte alls bekant med men den stora såghöjden väcker misstankar.
Man har ingen större nytta av stor såghöjd om man inte har så stora hjul att man kan använda ett tillräckligt brett blad utan att stålet utmattas och en stomme som är tillräckligt styv för att hålla spänning i det breda bladet. Jag ser ingen sådan stark stomme och inga sådana stora hjul....... undrar om det var så att sågarna konstruerades för en viss såghöjd utan hänsyn till om det fungerar.....
Tack för förklarade svar.
Jag undrade också över såghöjden då inga andra maskiner I samma prisklass har så mycket men tänkte att eftersom de har större maskiner under samma märke så kanske det funkar. 200 mm skulle vara ett ovanligt snitt så inget direkt avgörande.
Jag undrade också över såghöjden då inga andra maskiner I samma prisklass har så mycket men tänkte att eftersom de har större maskiner under samma märke så kanske det funkar. 200 mm skulle vara ett ovanligt snitt så inget direkt avgörande.
Nya funderingar
Makita LB1200F för ca 10000 kr
https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...N0OL7krNx2oJKiyE_bL1EV3Rd2DoBboUaAuofEALw_wcB
Dewalt DW738-QS också för ca 10000 kr
https://www.bauhaus.se/bandsag-dewa...vFzNKzeC4Tv-2fzlOsJeXermhmk4AR1gaAktyEALw_wcB
Makita LB1200F för ca 10000 kr
https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...N0OL7krNx2oJKiyE_bL1EV3Rd2DoBboUaAuofEALw_wcB
Dewalt DW738-QS också för ca 10000 kr
https://www.bauhaus.se/bandsag-dewa...vFzNKzeC4Tv-2fzlOsJeXermhmk4AR1gaAktyEALw_wcB
Det blev inget över sommaren och nu ör de i första inlägget slut. Duab tar hem en conteiner (en hel hög maskiner anländer samna datum) som ska vara hemma i februari. Hittar jag inte något bra begagnat så blir det den från duab.
Alt att jag blir desperat och köper något vrak som blir stående alt något med trefas som måste vänta tills vi byter elcentral alt att jag börjar samla fjärilar.
Begagnat marknaden dras ner av avstånd, att priserna stiger, att jag inte kan något om äldre modeller (eller bandsågar generellt) och att jag vill mecka så lite som möjligt.
Alt att jag blir desperat och köper något vrak som blir stående alt något med trefas som måste vänta tills vi byter elcentral alt att jag börjar samla fjärilar.
Begagnat marknaden dras ner av avstånd, att priserna stiger, att jag inte kan något om äldre modeller (eller bandsågar generellt) och att jag vill mecka så lite som möjligt.
Haha! Känner igen mig i mycket av det du skriver: kan inget om bandsågar... så jag vill inte mecka... och vill inte heller vänta på att jag ska ordna med 3-fas. Vill såga NU!! ;-)
Makitan finns ju i lager på Duab, och DeWalten på Proffsmagasinet. Har du strukit dem igen från potentiella kandidater? Varför, om jag får fråga?
Makitan finns ju i lager på Duab, och DeWalten på Proffsmagasinet. Har du strukit dem igen från potentiella kandidater? Varför, om jag får fråga?
Om det inte är den billigaste av duabsågarna du tänker dig, tycker jag du ska kolla på Hammers N2-35. Många detaljer som är likadana som på min lite större Hammer och då är det ACM’s ombrandade såg. Det skulle kännas betydligt tryggare med en från en erfaren europeisk tillverkare, än med duabs kinamaskiner.
Nu är säkert Hammern tillverkad där borta den också. Fast det är rätt stor skillnad på att ta fram en ritning, be kineserna bygga efter den, och ställa krav på tolerans- och kvalitetskontroll, och att peka ut en i en katalog och be om den lägsta nivån på komponenter.
Nu är säkert Hammern tillverkad där borta den också. Fast det är rätt stor skillnad på att ta fram en ritning, be kineserna bygga efter den, och ställa krav på tolerans- och kvalitetskontroll, och att peka ut en i en katalog och be om den lägsta nivån på komponenter.
DUAB:s HBS350N sågar enligt uppgift 200 på höjden (liksom sndra sågar som ser likadana ut förutom färgen) men jag räknar kallt med att den kanske klarar 150-ish och sen blir det svajigt men att det funkar-ish. Jag vill gärna komma i närheten av 200 även om det kanske blir en del efterarbete. Förutom det är det ett större bord, tar ganska breda band och maskinen trots allt väger en del vilket brukar vara positivt.H Hallonsylt skrev:Haha! Känner igen mig i mycket av det du skriver: kan inget om bandsågar... så jag vill inte mecka... och vill inte heller vänta på att jag ska ordna med 3-fas. Vill såga NU!! ;-)
Dewalten hade jag trots det i inköpskorgrn under black friday och funderar fortfarande på om det var ett misstag att inte köpa även om den är betydligt mindre. Dyker den upp på black friday även i år vete sjutton vad som händer.
Makitan har jag läst ganska negativa recension av och inte bara sådana som vill sälja något annat.
Så fjärilssamlandet börjar närma sig.
Lite olika prisnivåer på de sågarna du nämner. Är det runt 7 så är mitt råd fel såklart, men för 10-12 som de dyrare du nämnt får du en klart stabilare om du väljer Hammern. Starkare, tyngre, högre maxhöjd och tar bredare blad.
Nej, jag får ingen provision eller har något egenintresse. Jag är bara så besviken på de kinamaskiner jag haft att göra med och vill inte att andra ska göra samma fel som jag gjort.
Nej, jag får ingen provision eller har något egenintresse. Jag är bara så besviken på de kinamaskiner jag haft att göra med och vill inte att andra ska göra samma fel som jag gjort.
Tack till er båda @z_bumbi och @Hep för info och tips.
Inser att jag nog får vänta med mitt inköp. Jag kanske har hål i huvudet men just nu är främsta anledningen till min bandsågsönskan att jag vill såga upp ett antal grenar som är upp till 20-25cm i diameter. Vill såga dem till "plank" att sen göra ngt kul med. Helt på hobbynivå och bara för att det är kul. (Visserligen med ambitionen att bli mer seriös i framtiden.) Så jag hoppades hitta en maskin med den ungefärliga såghöjden 200mm, för max 5000kr. Det var innan jag faktiskt börjat titta på modeller och priser... Tror inte mina önskemål är förenliga nu. Behöver göra mer research också kring ala de andra faktorerna som du z_bumbi nämner, som bordsstorlek, vilket material de är gjorda av etc etc.
Allt gott!
Inser att jag nog får vänta med mitt inköp. Jag kanske har hål i huvudet men just nu är främsta anledningen till min bandsågsönskan att jag vill såga upp ett antal grenar som är upp till 20-25cm i diameter. Vill såga dem till "plank" att sen göra ngt kul med. Helt på hobbynivå och bara för att det är kul. (Visserligen med ambitionen att bli mer seriös i framtiden.) Så jag hoppades hitta en maskin med den ungefärliga såghöjden 200mm, för max 5000kr. Det var innan jag faktiskt börjat titta på modeller och priser... Tror inte mina önskemål är förenliga nu. Behöver göra mer research också kring ala de andra faktorerna som du z_bumbi nämner, som bordsstorlek, vilket material de är gjorda av etc etc.
Allt gott!
Tackar. Om du följer blockettipstråden här kommer du rätt snart hitta en bandsåg för 5000 som klarar det du beskriver. Fast då är det en gammal rackare, men allt det innebär. Köper du en sån och startar en tråd där du ber om hjälp med att fixa det som eventuellt behövs, kommer du lösa det.
Håller med. Just bandsågar brukar gå att hitta billigt på blocket, iaf jämfört med andra snickerimaskiner. Denna tex är väl ganska spot on vad som efterfrågas. Vet ej om den finns kvar, det var bara ett exempel.Hep skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/blocket-tips.256452/page-252#post-5939811
Tack för tipset om Blocket-tipstråden! Bevakar den nu
Jag har dock varken tid eller kunskap att ta mig an en begagnad maskin just nu. Det är helt felprioriterat av mig att ens tänka på att köpa en bandsåg... Men ibland måste man börja kolla upp saker för att förstå läget. Och så är det ju skoj att kolla verktyg och maskiner!
Bra att veta att bandsågar kan vara billiga jämfört med andra maskiner på Blocket. Det enda som kanske var "fel" med Olas förslag är att den gick på 3-fas. Har inte det än. Har inte ens en versktad än...!
Stort tack för input!
Bra att veta att bandsågar kan vara billiga jämfört med andra maskiner på Blocket. Det enda som kanske var "fel" med Olas förslag är att den gick på 3-fas. Har inte det än. Har inte ens en versktad än...!
Stort tack för input!