Hej.
Håller på att renovera ett hus och skall köpa min första handöverfräs. Den får gärna vara smidig att använda och bra kvalité.Funderar på en av dessa, Dewalt 621K, 625EK eller Makita RP1110C. Var inne på Lawsons hemsida och tycket att prisbilden var bra. Är det någon som är "bättre" än någon annan, finns det någon som har testat, ägt minst två av dem och hur skiljde de sig åt?
Är det någon skillnad på maskinerna om de köps i England eller Sverige?
Är det ok att köpa från Lawson?
Finns det någonstans på nätet demonstrationsfilm hur man använder den och de olika frässtålen samt om det finns beskrivet vad de olika frässtålen kan göra, tex i en bok

Tacksam för all hjälp.

Har du sökt på forumet? För bara någon månad sedan diskuterades ett par av de fräsar du nämner samt import av dem från Storbritannien.

Jag kan inte jämföra maskinerna, men fick just den här levererad från Amazon UK. Bytte till svensk stickpropp och sedan har det frästs för golvvärme i dagarna två. Kollosalt nöjd med priset.

-------------------------------------------------------------------------
Qty Item Price Delivery Subtotal

-------------------------------------------------------------------------

Amazon.co.uk items (Sold by Amazon EU S.a.r.L.):

1 Bosch POF 1400 ACE Router £83.33 1 £83.33

Dispatched via Deutsche Post DHL (estimated arrival date: February 03, 2011).

Har en 625:a från Axminster. Med facit i hand skulle jag även ha kollat på Tren T11. I princip samma maskin, men från början anpassad för att sitta under ett bord. Är annars mycket nöjd med 625:an, stark, stor och stabil att jobba med. Har även en liten 900W från Classe som jag brukar ha en 45-graders-fas-fräs sittande i.

Jag har erfarenhet av 621 och 625, det är rätt stor skillnad i storlek på dem. 621 är liten och lätt och har ett fantastiskt dammutsug. 625 är stor och stark, men väldigt hanterbar för den storleken. Båda är väldigt kompatibla med Trend- och Elutillbehör. Kolla på www.trend-uk.com. Trend tillverkar rätt mycket saker som är användbara när man använder en handöverfräs i husbygge, till hyggliga priser, om man beställer dem från Lawson-his.co.uk eller Axminster.co.uk vill säga. Och Ellagård har en viktig poäng. T11 är färdig att skruvas under en plåt/skiva med ett hål för stålet och ett hål för höjdjusteringen. Den är väl egentligen en av få fräsar som man skulle kunna tänka sig att ta i och hur ett fräsbord (även om man väldigt snabbt kommer vilja ha en fräs permanent monterad i ett bord).

Fräsböcker: Att börja med: Ron Fox, "Mastering the Router". En grundläggande bok, the basics. Viktigt är dock att den är inriktad på en europeisk marknad med plunge routers till skillnad från fixed base routers som det kan bli väldigt mycket om i amerikanska böcker. Nästa steg är väl Bill Hyltons "Router Magic". Finns inte i tryck, men går lätt att hitta på Amazon.co.uk för en hyggligt billig peng.

På Youtube finns oräkneliga fräsvideor, har dock aldrig kikat just på profiler.

Tacka alla för svar.

Har läst mer på forumet och många rekommenderar Trend T11. Har en bordssåg på gång så det var inte rikigt den prisnivån som var tänkt, får fundera lite, och gör man det så brukar man ändå trilla dit på det som är dyrare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.