Å här kommer bilden :) ImageUploadedByByggahus.se1389617908.295938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Är det verkligen en gaspistol du vill ha? Sencon tidigare var ju en tryckluft.

Om vi ser till den där gaspistolen så kanske det är jämförbart med när K-rauta i våras sålde en gasspikpistol av okänt märke (NuPower) för 999. Jag köpte en sådan, den första funkade inte alls (tände inte) men nummer två har sedan dess hållit fint. Nu går inte min dagligen, men en omläggning av taket på båthuset har den överlevt och en del småarbeten under hösten. Jag tror inte ens jag är uppe i 1000 spik (men rätt nära) och det har som sagt funkat utmärkt.

Behöver du inte mobiliteten skulle jag definitivt köpa en tryckluftpicka istället för gas.

/U

EDIT: ser nu din tidigare konversation med StefanN i tråden, notera då att den DeWalt Stefan pratar om är en ren batteripistol, och det jag pratar om (och jula säljer) är en gas/batteri.
 
Redigerat:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Jag funderar på att slå till på en Hitachi på Tradera. Kan meddela dig sen vad jag tycker om den.

Anna1984 hur var hitachin?

har själv inte köpt någon men eventuellt ska jag köpa en makita an923 från usa... får se vad han hittar för pris på den
 
Jag köper mina maskiner från UK, har aldrig upplevt några problem med varken leveransen eller om önskemål finns att reklamera en produkt, köper själv endast Makita. Priset är bra mycket billigare jämfört med i Sverige.
 
thestrut skrev:
Anna1984 hur var hitachin?

har själv inte köpt någon men eventuellt ska jag köpa en makita an923 från usa... får se vad han hittar för pris på den
Jag har fått hem den, men inte provat den ännu. Kommer att använda den till sommaren sen.
 
ullberg skrev:
Är det verkligen en gaspistol du vill ha? Sencon tidigare var ju en tryckluft.

Om vi ser till den där gaspistolen så kanske det är jämförbart med när K-rauta i våras sålde en gasspikpistol av okänt märke (NuPower) för 999. Jag köpte en sådan, den första funkade inte alls (tände inte) men nummer två har sedan dess hållit fint. Nu går inte min dagligen, men en omläggning av taket på båthuset har den överlevt och en del småarbeten under hösten. Jag tror inte ens jag är uppe i 1000 spik (men rätt nära) och det har som sagt funkat utmärkt.

Behöver du inte mobiliteten skulle jag definitivt köpa en tryckluftpicka istället för gas.

/U

EDIT: ser nu din tidigare konversation med StefanN i tråden, notera då att den DeWalt Stefan pratar om är en ren batteripistol, och det jag pratar om (och jula säljer) är en gas/batteri.
Tack för svar!
Egentligen har jag ingen aning om skillnaden, jag vill bara ha en fungerande pistol... Jag köpte en tryckluft för 599 på Harald Nyborg för 5 år sedan, och den har faktiskt hållt flera tusen spikar. Otroligt måste jag säga... Dock, den hakar ofta upp sig, den är omöjlig att ställa in skalldjupet på (den slår in 2 mm in i brädan), och den klarar inte mer än 75 mm-spikar (fast den sägs klara upp till 90 mm). Skalldjupet gör dessutom att jag inte vill spika sådant som syns eftersom det blir fult...

Nu stundar en ekonomibyggnation här på gården, så jag vill ha något jag kan lita på under byggtiden och den ska klara 90 mm (så jag kan skjuta reglar). Jag kollade DeWalten men den kostar för mycket för mig, en proffsmaskin för 5700 känns lite väl bra för en hemmabyggare.

Ärligt talat visste jag inte ens att det fanns gas/batteri, men det lät skönt å slippa slangen - fast den lyxen kan jag givetvis vara utan... Varför hade du satsat på tryckluft? Är det driftssäkrare?
 
Bödde skrev:
Tack för svar!
Egentligen har jag ingen aning om skillnaden, jag vill bara ha en fungerande pistol... Jag köpte en tryckluft för 599 på Harald Nyborg för 5 år sedan, och den har faktiskt hållt flera tusen spikar. Otroligt måste jag säga... Dock, den hakar ofta upp sig, den är omöjlig att ställa in skalldjupet på (den slår in 2 mm in i brädan), och den klarar inte mer än 75 mm-spikar (fast den sägs klara upp till 90 mm). Skalldjupet gör dessutom att jag inte vill spika sådant som syns eftersom det blir fult...

Nu stundar en ekonomibyggnation här på gården, så jag vill ha något jag kan lita på under byggtiden och den ska klara 90 mm (så jag kan skjuta reglar). Jag kollade DeWalten men den kostar för mycket för mig, en proffsmaskin för 5700 känns lite väl bra för en hemmabyggare.

Ärligt talat visste jag inte ens att det fanns gas/batteri, men det lät skönt å slippa slangen - fast den lyxen kan jag givetvis vara utan... Varför hade du satsat på tryckluft? Är det driftssäkrare?
Främst för att slippa vara beroende av gasen.
 
FredrikR skrev:
Främst för att slippa vara beroende av gasen.
Ok...
 
Johan- skrev:
Jag köper mina maskiner från UK, har aldrig upplevt några problem med varken leveransen eller om önskemål finns att reklamera en produkt, köper själv endast Makita. Priset är bra mycket billigare jämfört med i Sverige.
Var beställer du ifrån?
 
Beroende på vilken gaspistol du ev. köper så kan en luftpistol vara snabbare.
Med gas ska accar laddas, och gas finnas hemma.

Men å andra sidan har du fördelen att slippa slangen få mobilitet som heter duga. :)
Gasen kostar nån spänn, men det är väl priset man får betala för slanglöst i det här fallet (gas/batteri).
Hitachi tror jag fortfarande kör med föråldrade NiCd batterier till sina, ev. har de NiMh men tvivlar på att de har LiIon som hör 2014 mer till.
Vill du inte lägga ut en förmögenhet på spikpistol brukar Biltemas och jag undrar om inte ClasO´s få helt ok omdömen, och till ett snudd på 'slit och släng' pris. :)
 
FredrikR, strålande. Tack!
 
Jag har kört med Paslode stompicka och förresten dyckertpistolen också, de är båda gasdrivna. Testade att köpa icke original gas(nåt no-name) o spik(essve) till den men inget av de två funkade nåt vidare, bytte till paslode's egna grejor och har inte haft något problem alls efter det (ca 30000 spik senare).
Det enda negativa jag har att säga om den är att gasen skall förvaras inomhus och pistolen tas med in om det är mer än -10 grader ute, den slog inte eld på gasen alla gånger då.
 
Drömhus2012 skrev:
Jag har kört med Paslode stompicka och förresten dyckertpistolen också, de är båda gasdrivna. Testade att köpa icke original gas(nåt no-name) o spik(essve) till den men inget av de två funkade nåt vidare, bytte till paslode's egna grejor och har inte haft något problem alls efter det (ca 30000 spik senare).
Det enda negativa jag har att säga om den är att gasen skall förvaras inomhus och pistolen tas med in om det är mer än -10 grader ute, den slog inte eld på gasen alla gånger då.
Är det inte just Paslode som marknadsför sig som en gaspistol för det svenska klimatet? :)
 
Hehehe. Ingen aning, har inte sett någon reklam eller annat men jag har i alla fall haft lite problem med det. Det är en IM90i i alla fall.
 
Hej Bödde, det beror på, det finns mycket pengar att spara beroende på vilket företag som har kampanj på vad, sedan kan man såklart spela dem mot varandra och hitta en ännu större besparing. Fastfix, DirectBrandTools samt Lawson, för att avsluta med att svara på din fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.