AxxChild skrev:
Är det bara jag som föredrar att skruva stommar?
Det är nog mest en fråga om hur mycket tid man har.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
90mm är väl lite för klent att spika stommen med.
Men jag har skjutit all panel samt all råspont med pistol i mina båda husbyggen.
90 mm spik är det man använder till stomspikning. Det är inte för klent.
 
Klicka skrev:
Den på Tradera verkar skickas från USA. Så det blir tullavgifter också.
Av tidigare omdömen att döma så verkar få/ingen behövt betala tull eller moms.
 
AxxChild skrev:
Är det bara jag som föredrar att skruva stommar?
Sjukt bra, dock tar det lite extra tid.
 
Under 1300kr begöver man inte betala tull men moms tillkommer alltid.
 
  • Gilla
Akahigi
  • Laddar…
Klicka skrev:
Under 1300kr begöver man inte betala tull men moms tillkommer alltid.
Källa på det?
 
SBH skrev:
något du inte skall köpa är gaspistoler. visst dom är bra. men jag får iallafall ont i huvudet av gasen
Gasen är ju vanlig gasol? Som förbränns innan den ventileras ut. Får du ont i huvudet av gasolgrillen?

Gällande val av spik: 90 mm är som många nämnt den längd som normalt används för stomme. 21 eller 34° är en smaksak, 21° så får du alltid fullskalle och centrerad, med 34 så är det antingen D-skalle eller offset.
21° magasinet rymmer färre spik än 34, ladda oftare. Eller så är 21 magasinet otympligt långt.

Själv föredrar jag 34, då jag anser att man kommer åt bättre med magasinet lit bortvinklat. Dock inte lika snyggt vid panelspikning om man kör D-skalle.

Köp en bättre maskin än julas, är mitt tips.Den på Ebay ligger sjukt bra i pris. frakttiden är väl inget problem om du inte skall bygga förräns i sommar.
 
  • Gilla
Lappkällstigen
  • Laddar…
Tack för bra inputs!

21 graders ger alltså finaste skallen och lämpar sig därför bra till panel om jag fattar rätt?
Är det lika enkelt samt samma prisbild på 21 och 34 graders när det gäller spik?
Det blir luftdriven så jag konmer inte kika på gas eller el.
De jag tycker verkar lämpligast är

Bosch gsn 90-21RK

Makita AN923k

Basso A22/90 F1

Dessa kostar ca 3600:- vardera på toolab
Hitachin får gå bort eftersom den kostar ca5500:- möjligtvis begagnad då.

Jag antar att man får ungefär samma oavsett vilket märke man väljer, någon som har tips vart man kan köpa någon av dessa till bra pris i usa, och vet att frakt etc funkar bra
 
Redigerat:
thestrut skrev:
Tack för bra inputs!

21 graders ger alltså finaste skallen och lämpar sig därför bra till panel om jag fattar rätt?
Är det lika enkelt samt samma prisbild på 21 och 34 graders när det gäller spik?
Det blir luftdriven så jag konmer inte kika på gas eller el.
De jag tycker verkar lämpligast är

Bosch gsn 90-21RK

Makita AN923k

Basso A22/90 F1

Dessa kostar ca 3600:- vardera på toolab
Hitachin får gå bort eftersom den kostar ca5500:- möjligtvis begagnad då.

Jag antar att man får ungefär samma oavsett vilket märke man väljer, någon som har tips vart man kan köpa någon av dessa till bra pris i usa, och vet att frakt etc funkar bra
Jag funderar på att slå till på en Hitachi på Tradera. Kan meddela dig sen vad jag tycker om den.
 
Jag hade valt en beggad/renoverad Hitachi för en tusing.
Annars är Bassomaskinen mkt bra om man vill ha nytt.
 
De begagnade hitachi på tradera har ju en bild på en ny modell ser det ut som.. Men kollar man på alla bilderna ser man ju att det är nån äldre modell..

Ja uppdatera gärna om köpet varit lyckat!:)
 
Har just köpt:
http://www.toolstop.co.uk/bosch-gsn-100-34-dk-pneumatic-clipped-head-framing-nailer-p16296
http://www.toolstop.co.uk/bosch-gsk50-pneumatic-brad-head-finishing-nailer-p12568
Priserna hos Toolstop på Bosch luftspikare verkar vara de lägsta i Europa, och de går att registrera i Sverige för 3 års förlängd garanti.
Fördelen med Bosch blå luftspikare är att de är betydligt mindre och lätthanterligare än konkurrenterna. Jag vågar än så länge inte säga att de är bättre, det får tiden utvisa.

Ja, just det:
Toolstop.co.uk ger 5% rabatt mot Voucher Code GOOGLE13
 
Redigerat:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
S
FredrikR skrev:
Det har jag aldrig råkat ut för.
nä. jag tror ej du kommer upp i samma antal skott i veckan
 
SBH skrev:
nä. jag tror ej du kommer upp i samma antal skott i veckan
Nej förmodligen inte, men när garaget byggdes pangades det en hel del.
Det finns ju folk med el-allergi också, alla reagerar vi olika. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.