Jag var nog inte nog påläst när jag började bygget av badrum. Nu förstår jag det som att inte vattenrör inte får komma genom golv i badrum. Se bild. Ska jag gjuta en klack runt rören? Ska man dra uppvik på denna, ska man även täta ovansidan med plastmatta? Det ska som sagt vara plastmatta i badrummet. Det är ett fritidshus.
för övrigt blev gjutning ojämn men ska ge mig på att handspackla det.
för övrigt blev gjutning ojämn men ska ge mig på att handspackla det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör som du vill det är "fel" oavsett hur du gör.
Om du bygger en vägg framför rören och bockar dom så dom petar ut genom väggen så blir det "rätt".
Sen ett fritidshus kanske man inte ids följa reglerna, se bara till att det inte kan bli fukt och vattenskador så är det lugnt. Klack låter ju som en bra idé
Om du bygger en vägg framför rören och bockar dom så dom petar ut genom väggen så blir det "rätt".
Sen ett fritidshus kanske man inte ids följa reglerna, se bara till att det inte kan bli fukt och vattenskador så är det lugnt. Klack låter ju som en bra idé
T TheGame skrev:Gör som du vill det är "fel" oavsett hur du gör.
Tack för svar. Ska man gjuta upp en kvadrat på typ 10cm hög, sen dra uppviket mot den, men vad gör man med ytan ovanpå? Ska man lägga dit en plastmatt-bit som svetsas fast?T TheGame skrev:Gör som du vill det är "fel" oavsett hur du gör.
Sen ett fritidshus kanske man inte ids följa reglerna, se bara till att det inte kan bli fukt och vattenskador så är det lugnt. Klack låter ju som en bra idé![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
En klack hjälper ju inte mot att det kommer någon droppe rinnande då och då längs röret och följer röret ner i golvet, där dropparna tillsammans ställer till med en fuktskada.
Nivåpinnar är bra när man ska spackla golv.
Nivåpinnar är bra när man ska spackla golv.
Dom kommer från krypgrunden. Jo kanske att det skulle gå, dom kommer nog behöva gå ut lite diagonalt från väggen i såna fall. Det är prisol rör så vill undvika att böja dom 90° ganska tvärt.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ah... men då är det ju jätteenkelt att lösa...E.Linkan skrev:
Kapa och skarva skiten i krypen, såga upp plyfan och borra hål samt dra upp nya rör att komma ut ur väggen.
Done
MEN... de ska komma ut rakt ur väggen... det finns verktyg för detta
Paul-Staffanstorp skrev:
Okej tack, så då kapar jag rören i krypgrunden sätter 90° böj i krypgrunden, sen går jag upp med rören genom innerväggen. Det röret bör bockas till 90° för att undvika skarv i väggen, tänker jag rätt då?Paul-Staffanstorp skrev:
Vanliga kopparrör ska jag använda alltså för att skarva från prisolröret?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja, det enklaste vore ju att boka typ 2st enmetersbitar så den ena delen från böjen är typ 20cm.E.Linkan skrev:
Sen den långa delen för man bara ner genom borrade hål inne i väggen och skarvar ihop med de som finns där och idag går upp där de gör.
Presskopplingar är ju i princip odödliga säger rörläggarna och i krypgrunden kan de ju inte åsamka någon skada oavsett om det nu mot förmodan skulle hända något.
Tänk bara på att allt måste isoleras när du förlagt dem i krypgrund och ifall det är en yttervägg.
Men får du ut dem rakt ur väggen kan du ju täta på korrekt sätt med en cc60 rörmanschett sen.
Dock får de inte komma ut i duschzonen och det är svårt och se på bilden hur det är planerat ?
Okej tack jag gör nog på detta sätt. Som tur är så är baksidan på innervägg utan panel så bör gå att fixa rätt snabbt. Med genomföringar.Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, det enklaste vore ju att boka typ 2st enmetersbitar så den ena delen från böjen är typ 20cm.
Sen den långa delen för man bara ner genom borrade hål inne i väggen och skarvar ihop med de som finns där och idag går upp där de gör.
Presskopplingar är ju i princip odödliga säger rörläggarna och i krypgrunden kan de ju inte åsamka någon skada oavsett om det nu mot förmodan skulle hända något.
Tänk bara på att allt måste isoleras när du förlagt dem i krypgrund och ifall det är en yttervägg.
Men får du ut dem rakt ur väggen kan du ju täta på korrekt sätt med en cc60 rörmanschett sen.
Dock får de inte komma ut i duschzonen och det är svårt och se på bilden hur det är planerat ?
Blivande badrum är 4kvm och det kommer vara duschkabin i ett hörn. Inkommande vatten är i ett annat hörn. Golvbrunnen är tänkt att vara en bit utanför duschkabinen för att förenkla rensning.
Hur mycket räknas som duschzon?
Klicka här för att svara