5 837 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Inklinometrar / "vinkelmätare"
Jag utgår från att man vill kunna mäta alla vinklar med minsta möjliga fel, och att man vill slippa betala en förmögenhet för något som kan göras billigt, eller ratta något komplicerat om det kan göras lättanvänt. Det innebär att man skall ta bort så många felfaktorer som möjligt och använda så enkla principer som möjligt. Skälet till att denna typ av mätare har bättre noggranhet än digitala vinkelmätare är just att alla felfaktorer utom givaren är ur spel. Skälet till att de är så otroligt billiga är att de är självkalibrerande.thobjo skrev:Du utgår ifrån att man endast vill använda inklinometerns undersida som anliggningsyta mot det man vill skatta lutningen på, men om den istället hade haft ett rektangulärt tvärsnitt hade man kunnat använda valfri sida som anliggningsyta. Om jag till exempel vill mäta hur mycket två väggar i en garderob lutar mot/ifrån varandra skulle jag sätta instrumentets vänstra sida mot insidan på garderobens högra sida, sätta denna sida som referens genom att trycka på knappen märkt calibrate, flytta instrumentet så att dess högra sida ligger an mot insidan på garderobens vänstra sida och läsa av felet i displayen. Gör man samma mätning endast med instrumentets bas som anliggningsyta hamnar displayen på "fel" ledd, och det kan hända att displayen visar 180 grader - felet istället för bara felet, beroende på hur väggarna lutar och vilken man väljer som referens. Naturligtvis är det bättre om man kan slippa dessa irritationsmoment.
Jag kan inte komma på någon mätning som kräver att man använder någon annan sida än instrumentets bas som anliggningsyta, men nog hade det varit enklare om jag hade kunnat använda alla fyra.
Men visst, det finns säkert de som är villiga att betala jättebelopp för en irritationsdämpande garanterat kvadratisk hållare till displayen. Jag undrar om inte i en sådan kvadratisk hållare displayen bör vara roterbar, då annars sådana mätningar som väggens vinkel till golvet, eller ännu värre snedtakets vinkel till golvet, kan leda till att displayen blir roterad och någon tvingas försöka läsa den i en vinkel. Borde kanske finnas två knappar till? "Lägg till och dra bort 90 grader för jag har just nu börjat mäta mot ett annat hörn av klossen och vill att det skall framgå att det då skiljer 90 grader för varje sida på boxen som används"? Det är nog nödvändiga knappar, så att om man istället för att mäta felvinkeln mellan två garderober som i ditt exempel ger sig på att mäta vinkeln mellan golv och tak, att man då inte riskerar att få en liten gradskillnad när man helst vill ha 180 grader eller något däromkring. Fast det låter lite farligt, kan leda till irriterande misstolkningar beroende på om man vill mäta vinkel eller felvinkel, kanske en typ av beröringskännnare som detekterar vilken sida man just nu använder för att mäta väggen eller taket med efter att man mätte golvet? Fast då skall den inte reagera för fingrar, vilket kanske kan detekteras genom deras temperatur? Och man behöver en ny knapp som säger "felvinkelsmätning" eller "vinkelmätning". Kanske en lång sladd som kopplas till en dator och ett bra program som visar vilken sida av kuben man använder? Humm, kub ja, baksidan måste också vara med i spel? Men knappast displaysidan, utom förstås om man kopplat den till en dator, så den bör npog tillverkas helt kubisk.
Oberoende av vilket är jag helnöjd med min och har inte ens funderat på att försöka mäta boxens vinklar, tackar dessutom för tipset om hur man kalibrerar en bevelbox.
--- Mats ----
Ja, visst borde jag: www.skanetrafikensuger.sebygga_bo skrev:
Är det här ett vettigt köp?
http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php?sArtModelId=6135
Dom har även någon annan modell.
http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php?sArtModelId=6135
Dom har även någon annan modell.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden