15 928 läst ·
39 svar
16k läst
39 svar
Injustering av radiatorer
Men om radiatorerna är hårt strypta, behövs väl högre framledningstemperatur för att hålla samma innomhustemperatur? Eller tänker jag galet?youji skrev:Hej!Det är inte flödet som är lågt utan det är själva trycket som är det intressanta.Om din utetemperatur sjunker så höjs din framledningstemperatur och ju högre framledningstemperatur du kör ut så ökar trycket i ditt system men i ditt fall så kör du med en varvtalstyrd pump och den känner av trycket och finjusterar där efter så du får en diff på 7grader.Jag misstänker att du är orolig för att dina radiatorer kan påverka din delta (7grader) negativt om dom är för hårt strypta men svaret är nej och anledningen är att om det blir högre tryck ute i ditt system så kommer din varvtalsstyrda pump vara ner och då får du ett lägre tryck över pumpen men skulle det ändå inträffa så kommer det låta en hel del men jag har inte varit med om det.Det positiva med din varvtalstyrda pump är att du får (nästan)ett konstant flöde över pumpen och det är det man vill uppnå att ha så lite som möjligt som kan påverka trycket över radiatorerna.Nackdelen är att när dom väl slutar fungera så kostar det en bra slant.Vad är det för pump du har/ska ha?
Har en IVT Premiumline EQ pump.
Hej! Visst men det är ju det det ska trimma in på radiatorerna och kurvan så du kan köra med så låg framledningstemperatur som möjligt men sen får du tänka på att du har kört med pellets tidigare så du behöver nog inte oroa dig för det.Har du någon koll vad du har kört med för framledningstemperatur tidigare.Hittar du rätt kurva så sköter regleringen det där utan problem.jtkarlsson skrev:
Redigerat:
OK.
Får ta tag i detta när det blir kallt ute.
Någon som vet svaret på ursprungsfrågan, riskerar man att skruva ur returskruven helt. Vet man hur många varv det är?
Får ta tag i detta när det blir kallt ute.
Någon som vet svaret på ursprungsfrågan, riskerar man att skruva ur returskruven helt. Vet man hur många varv det är?
Hej! Din pump klara en framledningstemperatur på 62grader så om du är orolig för att det inte ska räcka så behöver nog du inte det.Japp vänta tills det blir lite kyla så ditt system får jobba lite blir betydligt enklare att trimma in då.Ja risken finns att du skruvar ut returskruven helt men det beror på vad du har för typ av koppel.jtkarlsson skrev:
youji skrev:Hej! Din pump klara en framledningstemperatur på 62grader så om du är orolig för att det inte ska räcka så behöver nog du inte det.Japp vänta tills det blir lite kyla så ditt system får jobba lite blir betydligt enklare att trimma in då.Ja risken finns att du skruvar ut returskruven helt men det beror på vad du har för typ av koppel.
Det där fattade jag inte riktigt.
Menar du att jag inte behöver säkerställa att returventilerna är fullt öppna om jag är orolig att 62 grader inte räcker?
Om nu strypta radiatorer medför att framledningstemperaturen måste vara högre, finns det väl all anledning till att säkerställa att de är fullt öppna och strypa där det behöves, eller?
Hej! Det jag menar är att du är orolig för att din framledningstemperatur inte skulle räcka till om dina radiatorer skulle vara för mycket strypta vid kallt väder.Min egen pump klara 55grader max där går gränsen och jag bor inte så långt söder ut från dalarna(lite söder om kopparberg).Tycker inte att du ska öppna returen för fullt utan börja med max ett halft varv och avvakta ett dygn.Sedan vet jag inte riktigt hur du menar med att dina radiatorer är nedstrypta menar du att du har skruvat ner dom i botten?Det är väldigt sällan vi skruvar/trimmar in radiatorer så att vi måste skruva dom i botten eller öppna dom fullt ut om vi byter från olja,pellets eller el utan själva grundinställningen brukar vara bra om ingen har varit där och "skruvat lite för mycket" så det är mest småjusteringar vi behöver göra men vid nyproduktion så blir det annorlunda.När det blir kallare så kommer du märka att du inte kommer behöva justera så mycket utan det kommer bli lite åt gången tills du blir nöjd.jtkarlsson skrev:Det där fattade jag inte riktigt.
Menar du att jag inte behöver säkerställa att returventilerna är fullt öppna om jag är orolig att 62 grader inte räcker?
Om nu strypta radiatorer medför att framledningstemperaturen måste vara högre, finns det väl all anledning till att säkerställa att de är fullt öppna och strypa där det behöves, eller?
PS vet att dalarna är stort men har DUT på -24 så det skiljer nog inte så mycket mot där du bor.
Nja jag är inte orolig för vbf. Men vill ju inte ha högre än nödvändigt. Har ingen aning om hur strypta de är, har aldrig rört dem. Men är det en dum idé att öppna alla fullt och justera utefter det?
Hej Ja det blir ingen hitt att öppna alla,Varför vill du göra det?Du kommer märka att det inte blir så stor skillnad mot tidigare förutom att din inomhustemperatur blir jämnare mao får du ett trögare system mot vad du hade tidigare. men som jag skrev tidigare så sätt en lapp som skriver hur mycket du justerar (varv) .
Jag har förstått det som:youji skrev:Hej Ja det blir ingen hitt att öppna alla,Varför vill du göra det?Du kommer märka att det inte blir så stor skillnad mot tidigare förutom att din inomhustemperatur blir jämnare mao får du ett trögare system mot vad du hade tidigare. men som jag skrev tidigare så sätt en lapp som skriver hur mycket du justerar (varv) .
Hårt strypta radiatorer behöver högre framledningstemperatur för att ge samma effekt, som ostrypta ger vid lägre framledningstemperatur. Rätt eller fel?
En värmepump har högre COP, ju lägre framledningstemperatur man behöver. Rätt eller fel?
Hej!Om du ökar flödet genom att öppna returen så kommer du behöva köra ut en högre framledningstemperatur eftersom du tar ut mer effekt genom radiatorn och du får ett sämre cop.Och det finns igen anledning att köra ut en högre framledningstemperatur än du behöver.Det finns vissa firmor som skickar ut en högre framledningstemperatur och låter termostaterna låta sköta regleringen av överskottsvärmen.
youji skrev:Hej!Om du ökar flödet genom att öppna returen så kommer du behöva köra ut en högre framledningstemperatur eftersom du tar ut mer effekt genom radiatorn och du får ett sämre cop.Och det finns igen anledning att köra ut en högre framledningstemperatur än du behöver.Det finns vissa firmor som skickar ut en högre framledningstemperatur och låter termostaterna låta sköta regleringen av överskottsvärmen.
Om man tänker sig en ostrypt radiator.
Vi matar den med 50 grader och returen blir säg 40 gradet.
Vi stryper radiatorn. Vad händer då?
Borde inte returtemperaturen minska då?
Vilket betyder att radiatorns medeltemperatur har minskat, som ger lägre effekt till omgivande luft.
Vi måste höja framledningstemperaturen, för att få ut lika stor effekt.
Du skriver att jag behöver köra ut en högre framledningstemperatur eftersom jag tar ut mer effekt ur radiatorn. Varför ska jag höja framledningstemperaturen? Det är väl ur radiatorn jag vill ta ut effekten.
Får inte ihop det.
Om vi tar ett extremfall.
Vi matar radiatorerna med rör grova som sugrör.
Behöver jag då inte en högre framledningstemperatur än om vi använder grova ledningar, för att radiatorerna ska ge samma effekt?
hej! men om du ökar genom att öppna returen helt (tur 50 och retur 40) vad händer då har du någon kyleffekt i radiatorn då.Du vill ju ha kvar värmen i en radiator så länge du bara kan eller hur.Och bara för du öppnar returen helt genom att skruva ut returen för att få mer effekt behöver så kommer det rummet bli varmare eller hur men vad händer i nästa rum tror du.Du har ju tagit ut mer effekt i ett rum men då påverkas ju dom andra rummen.Du får mao inte kortsluta en radiator (tur och retur lika varma/varmare) tror du missar själva poängen med en radiator när det gäller kyleffekt men skruva upp returerna för fullt så får du se vad som händer.jtkarlsson skrev:Om man tänker sig en ostrypt radiator.
Vi matar den med 50 grader och returen blir säg 40 gradet.
Vi stryper radiatorn. Vad händer då?
Borde inte returtemperaturen minska då?
Vilket betyder att radiatorns medeltemperatur har minskat, som ger lägre effekt till omgivande luft.
Vi måste höja framledningstemperaturen, för att få ut lika stor effekt.
Du skriver att jag behöver köra ut en högre framledningstemperatur eftersom jag tar ut mer effekt ur radiatorn. Varför ska jag höja framledningstemperaturen? Det är väl ur radiatorn jag vill ta ut effekten.
Får inte ihop det.
Om vi tar ett extremfall.
Vi matar radiatorerna med rör grova som sugrör.
Behöver jag då inte en högre framledningstemperatur än om vi använder grova ledningar, för att radiatorerna ska ge samma effekt?
Det jag menar med att framledningstemperaturen höjas är helt enkelt att om du ökar på returen genom att ta ut mer effekt så har du ökat på värmen i ett det rummet men eftersom dom andra rummen påverkas med.Det finns inga genvägar att om du ökar temperaturen (höjer värmen) så kommer behovet av framledningstemperaturen öka.men som du verkar vilja göra så prova och skruva upp returerna för fullt men det är inget jag skulle vilja göra.
Måste nog läsa ugwnin detta några gånger. Jag blir något förvirrad av dina svar. Kanske mun polett ramlar ned, vem vet. Så det "allmänna rådet" att strypa så lite som möjligt gäller alltså inte?
Inte visste jag att det var så avancerat att justera in ett värmepumpsystem för att fungera optimalt. Ett veedsystem kan jag förstå, vilket är lite klurigare..
Hur hade då jag gjort..
Man vill ju uppnå bra inomhustemperatur i alla rummen med så låg framledningstemp man kan men en tempdiff på runt 8 grader. DvS om du skickar ut 48 grader så vill du ha runt 40 grader på returen..
Mitt tillvägagångssätt som är helt lekmannamässigt är att öppna på alla strypningar till att börja med och titta på resultatet, blir ju lite klurigare med en tryckstyrd pump.. Sedan gå runt och känna på tempen i alla rum och känna på radiatorerna, om tempen har en tendens att sjunka på vägen bort så måst du strypa lite i början på slingan för att värmen ska orka hela vägen bort, jag vill påstå att det är att gå lite för långt att gå runt å mäta exakta temperaturer på alla radiatorer. då blir man garanterat gråhårig före man är nöjd. Värmepumpen tillsammans med den elektroniska pumpen gör ett mycket bra jobb att få det att fungera bra, men man kan behöva hjälpa den på traven om man har en lång slinga med tunna rör..
Så skulle jag göra, man ska inte göra det svårare än vad det är..
Hur hade då jag gjort..
Man vill ju uppnå bra inomhustemperatur i alla rummen med så låg framledningstemp man kan men en tempdiff på runt 8 grader. DvS om du skickar ut 48 grader så vill du ha runt 40 grader på returen..
Mitt tillvägagångssätt som är helt lekmannamässigt är att öppna på alla strypningar till att börja med och titta på resultatet, blir ju lite klurigare med en tryckstyrd pump.. Sedan gå runt och känna på tempen i alla rum och känna på radiatorerna, om tempen har en tendens att sjunka på vägen bort så måst du strypa lite i början på slingan för att värmen ska orka hela vägen bort, jag vill påstå att det är att gå lite för långt att gå runt å mäta exakta temperaturer på alla radiatorer. då blir man garanterat gråhårig före man är nöjd. Värmepumpen tillsammans med den elektroniska pumpen gör ett mycket bra jobb att få det att fungera bra, men man kan behöva hjälpa den på traven om man har en lång slinga med tunna rör..
Så skulle jag göra, man ska inte göra det svårare än vad det är..