9 954 läst ·
53 svar
10k läst
53 svar
Ingrepp i bärande konstruktion
Offerten är mellan dig och företaget och den har styrelsen inte med att göra. Det som de behöver veta är vilka konkreta åtgärder som du vill utföra som kräver tillstånd. De delar av din badrumsrenovering som inte behöver styrelsens tillstånd ska de inte ta ställning till. Det ligger på ditt underhållsansvar, inte föreningens.K KycklingMos skrev:Min fundering är om man som lekman överhuvudtaget är tillräckligt kompetent för detta projekt. Jag menar man arbetar heltid, och samtidigt kunna allt detta.
Det som särskiljer den mindre entreprenören är att de angett att de kan spåra in vattenrören. Deras offert är fortfarande billigare än de större firmorna jag fått offerter ifrån (som inte ville göra detta).
Klart jag vill slippa vattenrören, och är beredd att betala för det. Det är dock inte så viktigt att jag är beredd att processa mot min bostadsrättsförening. Jag har nog inte fattat att det är så pass komplicerat att spåra in dessa rör…
Ja, så har jag gjort. Däremot har inga offerter preciserat var exempelvis golvbrunnen ska vara, eller hur rören ska dras. Offerterna har varit mer i stil med ”dra golvvärme” och ”sänka tak”.
Kanske borde jag varit tydligare när jag tog emot offerterna, men att samtidigt veta exakt var exempelvis golvbrunnen ska vara, utan att ha sakkunskaperna är också vanskligt.
Frågan är nu om jag ska skicka in en skrivelse till styrelsen med mina önskemål, och bifoga offerten och sedan se vad de säger?
Det som spelar roll för styrelsen är att man tänker ändra golvbrunnen och avloppsgrodan. I de flesta föreningar ligger dessa delar av byggnaden under föreningens underhållsansvar och ingår inte i lägenheten som sådan. För en sådan ändring så sker underhållet på styrelsens uppdrag och därmed kan styrelsen ställa särskilda krav på hur arbetet utförs, t ex vilken firma som utför det, eller avloppets och golvbrunnens placering. Egentligen borde också föreningen bekosta denna del av arbetet men det kan givetvis avtalas bort så att bostadsrättshavaren tar på sig kostnaden och skänker detta till föreningen.BirgitS skrev:
Redigerat:
Det här är rena felaktigheter som någon jeppe i föreningen har hittat på.K KycklingMos skrev:Min bostadsrättsförening anger följande ”För att få föreningens tillstånd att renovera badrummet, toaletten och andra våtutrymmen måste du skriftligt ange på vilket sätt du tänker renovera. Alltså omfattning, material mm och en ritning. Du ska också kunna ange vilka entreprenörer du tänker använda och att dessa kan lämna skriftliga garantier på att jobbet är utfört enligt senaste branschregler.”
Du behöver som sagt inget tillstånd för att renovera ditt badrum, det ligger på ditt underhållsansvar, det är således din lagliga skyldighet.
Däremot behövs styrelsens tillstånd för de enskilda åtgärder som listas i bostadsrättslagen och som ofta är en del av en badrumsrenovering. Du behöver inte uppge vilka entreprenörer som du tänker använda och de behöver inte lämna skriftliga garantier på att jobbet utförs enligt senaste branschregler. De har ett krav enligt konsumenttjänstlagen att utföra arbetet fackmässigt när du som konsument köper en tjänst av dem och det involverar inga skriftliga garantier.
Om du ändrar på någon del som faller under föreningens underhållsansvar, typiskt sett vid badrumsrenovering avloppsgrodan och golvbrunnen så kan styrelsen ställa högre krav än så på den delen. De kan som sagt hitta på vad som helst, t ex att du ska använda en visst företag.
Många frågor som uppstår; Hur bör man tänka kring att informera kring sådant som bostadsrättsföreningen egentligen inte har att göra med?
Jag tänker t.ex. el-dragning i badrummet? Det står inte uttryckligen i reglerna att tillstånd krävs för att ändra detta. Är det bara dumt att vara transparent i detta, och riskera avslag eller kan det finnas en vinst?
Vissa saker som kräver styrelsens godkännande är sådant jag saknar kompetens att bedöma. Som till exempel så diskuterade jag med en av entreprenörerna möjligheten att flytta en handdukstork som är vattenuppvärmd (och ej får tas bort enligt styrelsen). En sådan ändring innebär att vattenledningar dras om, men jag kan inte avgöra den punkt där handdukstorken ska flyttas.
Jag har redan blivit ”avrådd” av styrelsen från att spåra in vattenrören i väggarna. Efter diskussionen i denna tråd, och hur komplicerat det verkar vara, så är jag nu tveksam om det är värt det. I en offert har detta arbete ingått, men nu undrar jag hur realistiskt det är.
Borde jag i min ansökan be om tillstånd för detta, eller riskerar det att komplicera processen ytterligare?
Jag tänker t.ex. el-dragning i badrummet? Det står inte uttryckligen i reglerna att tillstånd krävs för att ändra detta. Är det bara dumt att vara transparent i detta, och riskera avslag eller kan det finnas en vinst?
Vissa saker som kräver styrelsens godkännande är sådant jag saknar kompetens att bedöma. Som till exempel så diskuterade jag med en av entreprenörerna möjligheten att flytta en handdukstork som är vattenuppvärmd (och ej får tas bort enligt styrelsen). En sådan ändring innebär att vattenledningar dras om, men jag kan inte avgöra den punkt där handdukstorken ska flyttas.
Jag har redan blivit ”avrådd” av styrelsen från att spåra in vattenrören i väggarna. Efter diskussionen i denna tråd, och hur komplicerat det verkar vara, så är jag nu tveksam om det är värt det. I en offert har detta arbete ingått, men nu undrar jag hur realistiskt det är.
Borde jag i min ansökan be om tillstånd för detta, eller riskerar det att komplicera processen ytterligare?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag tycker inte att du ska ta upp eldragningen. När det gäller handdukstorken så borde det räcka med att du skriver att den kommer att flyttas i sidled en bit (eller vad det nu är), några exakta mått tror jag inte att de har något behov av eller ens förstår om det skulle ha någon påverkan på uppvärmningssystemet. Torken ska vara kvar för att inte påverka uppvärmningssystemet men om man förlänger rören med t.ex. 1 m så är det ju försumbart jämfört med hela längden från det centrala teknikrummet (däremot kanske det påverkar renoveringspriset).
Om du ansöker om tillstånd för att spåra in vattenrören så är väl det värsta som kan hända att de säger nej, vilket ju i sig inte komplicerar saken.
Om du ansöker om tillstånd för att spåra in vattenrören så är väl det värsta som kan hända att de säger nej, vilket ju i sig inte komplicerar saken.
Håller med, elen i lägenheten ligger solklart på ditt underhållsansvar som bostadrättshavare, det är inget som föreningen har med att göra (om ni inte har väldigt underliga stadgar). Och besvära inte styrelsen med en massa saker som de inte ska ägna tid åt. Dessutom har du ju flaggat lite för att just den här styrelsen kämpar lite med att förstå gränserna för sitt uppdrag och då är det ju direkt olämpligt att trigga dem med överskottsinformation som de inte behöver för att utöva sitt uppdrag som styrelse.
Vad gäller handdukstorken så ligger denna som en del av värmesystemet vanligen på föreningens underhållsansvar, alltså under styrelsens förvaltningsuppdrag. Därmed så sker varje åtgärd som gäller handdukstorken på styrelsens uppdrag. Du måste således ha deras direkta uppdrag för att låta dina hantverkare göra ingrepp eller ändra på handdukstorken. Så fråga om tillstånd att flytta den om det behövs. Troligen behöver den också tillfälligt monteras bort vid arbetet med väggar, tätskikt och kakel så styrelsen måste i alla fall lira boll här.
Begär bara tillstånd av styrelsen för att spåra in vattenrören om du är helt säker på att du vill göra det. Troligen måste du ju ta fram en konstruktörs ritning (eller i alla fall utlåtande) och kanske t o m en bygganmälan till kommunen till styrelsen innan du ansöker om tillstånd . Låter jobbigt och dyrt.
Vad gäller handdukstorken så ligger denna som en del av värmesystemet vanligen på föreningens underhållsansvar, alltså under styrelsens förvaltningsuppdrag. Därmed så sker varje åtgärd som gäller handdukstorken på styrelsens uppdrag. Du måste således ha deras direkta uppdrag för att låta dina hantverkare göra ingrepp eller ändra på handdukstorken. Så fråga om tillstånd att flytta den om det behövs. Troligen behöver den också tillfälligt monteras bort vid arbetet med väggar, tätskikt och kakel så styrelsen måste i alla fall lira boll här.
Begär bara tillstånd av styrelsen för att spåra in vattenrören om du är helt säker på att du vill göra det. Troligen måste du ju ta fram en konstruktörs ritning (eller i alla fall utlåtande) och kanske t o m en bygganmälan till kommunen till styrelsen innan du ansöker om tillstånd . Låter jobbigt och dyrt.
Vad är anledningen till detta? Jag menar, lite som BirgitS är inne på, att det inte kostar att ställa frågan?Claes Sörmland skrev:
Kanske krävs massa konstruktörsritningar och dylikt, men då borde jag väl bara kunna backa? Jag menar, bara för jag ansöker innebär det inte att jag förbinder mig.
Klart om du kan få ett rammässigt tillstånd från styrelsen utan några handlingar så. Men sannolikt leder det bara till att styrelsen blir osäker för att du inte har några underlag och bordlägger frågan. Då förlorar du en månad till nästa styrelsemöte och har gett intrycket att du inte vet vad du håller på med. Men du känner ju gruppen bättre än jag, det är dina grannar.K KycklingMos skrev:
Hur gick det för dig Åsnan, hur slutade projektet?Å åsnan007 skrev:
Klicka här för att svara