3 642 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Ingjutna reglar under skorsten
Det går ca 1,5 m in i värsta fall men jag skall borra ut så mycket som möjligt till helgen. Får hoppas att det inte blir problem i framtiden. Huset mår otroligt mycket bättre nu när alla reglar och skit som låg i golvet "nästan" är borta. Bara cellplastisolering och gjutning kvar snartL Liteavvarje skrev:
Försök få bort så mycket som möjligt, se till att det är torrt och gjut igen. Om dom är murkna där under kanske det går att få bort mer med högtryckstvätt eller liknande? Det kräver dock att du har tid att låta det torka ut ordentligt efteråt.
Vad menar ni gjuta igen? Jag är ingen expert på detta. Men kommer det inte gå snett då? Skall han inte bila bort nuvarande betong och sätts isoleringen och plast under sedan gjuta nytt? Blir väl annars lika fuktigt igen? Plattan suger ju uppenbarligen upp rejält med fukt, så den bör väl åtgärdas.
Helst sätta ett uppreglat golv. Kommer va lika fuktigt om man bara gjuter igen. Bila upp golvet är ett stort jobb och inte säkert att det blir bra. JagK Kojak skrev:
Jag hade exakt samma problem men hade kanske tur för det visade sig att mina inte satt som berget. Jag tog ett litet bräckjärn och slog fast i plankan. Sedan kunde jag knacka på järnet och få plankan att millimeter för millimeter röra sig utåt.
Plattan är faktiskt inte alls fuktig. Däremot så hade de ingjutna bjälkarna sugit åt sig fukt under byggplasten i 43 års tid. Jag kommer att isolera med cellplast ca 8 cm och sedan flytspackla.K Kojak skrev:
Wow, sådan tur har inte jag. Mina sitter riktigt hårt i betongen ca 1,5 m in med murstocken ovan. De sitter också spikar genom betongen från sidorna som håller dem på plats.S Sutteräng skrev:
Plattan är ju givetvis fuktig(dock så lite att det inte syns/känns) annars skulle de inte suga åt sig fukt. Jag är som sagt ingen expert, men om jag inte lärt mig fel så skall cellplasten/isoleringen vara under plattan helst ovanpå ett dränerande bärlager. Det du nu tänkt göra är just det som gav alla 70-tals hus fuktskador, om jag inte minns fel.Johannes J skrev:
självklart är betongen fuktig. och det skall den vara. så fort den är genom torr börjar den fallera.Johannes J skrev:
imponerande om du kan göra ett bra golv med bara spackel
Jag tänker lägga ca 8 cm cellplast och flytspackla ovanpå det. Sedan platonmatta ovanpå det. Menar du att det kommer att bli fuktskador? Det ligger även singel under plattan som syns i spåren där reglarna har legat på vissa ställen.K Kojak skrev:Plattan är ju givetvis fuktig(dock så lite att det inte syns/känns) annars skulle de inte suga åt sig fukt. Jag är som sagt ingen expert, men om jag inte lärt mig fel så skall cellplasten/isoleringen vara under plattan helst ovanpå ett dränerande bärlager. Det du nu tänkt göra är just det som gav alla 70-tals hus fuktskador, om jag inte minns fel.