Hej

Jag har hjälpt en bekant att titta på dennes vattenburna elpanna då dom har problem med att dom inte får upp någon värme på övervåningen. På botten våningen fungerar det bra.
När jag känner på ugående rören från pannan där dom delar sig mellan botten och övervåningen, så blir rören som går upp till övervåningen kalla efter ca 1 m.
Vi provade lufta den radiator på övervåningen som sitter först på slingan, då kommer det bara vatten, dock iskallt vatten och med väldigt dåligt tryck. Övriga radiatorer på övervåningen så kommer det varken vatten eller luft vid luftning. Alltså helt trycklösa.
Tyckte även att det var lite dåligt tryck på vatten som kom vid luftning på bottenvåningen, borde spruta ganska duktigt vid 1-1,5 bar.

Vi har kollat att cirk. pumpen går som den ska, och trycket vid pannan ligger runt 1-1,5 bar. Trycket ökar så fort man fyller systemet med mera vatten.
Systemet har en sluten acku. tank. Systemet är från 70-80 tal och inget är gjort sen det fungerade senast.

Jag tycker det känns som att flödet är strypt i någon ledning, hade det varit luft så borde den väl ha letat sig upp till radiatorerna på övervåningen och inte stannat i ledningarna?

fryst!?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.