M Markarbetaren skrev:
Är vite något annat? Jag vet en som fick ett vitesföreläggande i dagarna för en olovligt uppförd byggnad 2014. Det är 8 år sedan. Vitet löper sedan vidare med en rörlig del för varje påbörjad månad som rättelse inte har vidtagits.
Som förtydligande av svaret från Claes.

Byggsanktionsavgift och vite är alltså två helt olika saker. Byggsanktionsavgiften får du betala för att du på något sätt brutit mot bygglovsreglerna. En ytterligare konsekvens av "brottet" kan vara att du drabbas av ett rivningsföreläggande. Ibland kopplas ett vite till föreläggandet, ngt. i stil med att du får betala 100 000 om du inte åtgärdat i enlighet med förläggandet före ett visst datum. Efter den betalningen rullar antingen vitet vidare, med ytterligare 100 000 om du inte åtgärdar nästa månad heller, eller så utfärdas ett nytt viteföreläggande på ex. dubbla beloppet osv.

Man skall komma ihåg att det går att överklaga dels själva föreläggandet, dels beslutet om att det skall "falla ut". Typ "jag har ju rivit utbyggnaden, aillafall första spiken är urdragen".

Här i området var det en person som fick rivningsföreläggande med vite på sitt fallfärdiga hus, föreläggandet utfärdades 2004, och ca 2012, avgjordes överklagandet i mark o miljööverdomstolen (lite osäker på årtalet), han slapp betala (800 000 har jag för mig), med motiveringen att han saknade förutsättningar att vidta åtgärden. Något år senare rev han "frivilligt", och byggde nytt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.