Hej,

Planerar köpa ett fritidshus. Säljaren fick fylla i en blankett där frågan ''Finns eforderliga bygglov'' stod.

Svaret var ''Hittar inget''.

Säljaren har gjort lite ändringar, d.v.s byggt ut veranda, inglasad altan, byggt ut ett förråd de senaste året/åren... Huset ligger 20km från Ånge, Sundsvall. När jag går in på kommunens hemsida och söker efter adressen står det ''utanför detaljplanelagt område, typ: utomplansbestämmelse''

Men är detta något man bör fråga vidare om/kolla upp vidare?

Mvh

Redigerat:
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Ja. När du köper ett hus ska du kolla upp bygglov. Börja med att ringa kommunen och begära ut alla bygglovshandlingar som finns på fastigheten. Fråga säljaren vad han/hon menade med sitt svar.
Kontrollera att det finns bygglov på det som ska finnas.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja. När du köper ett hus ska du kolla upp bygglov. Börja med att ringa kommunen och begära ut alla bygglovshandlingar som finns på fastigheten. Fråga säljaren vad han/hon menade med sitt svar.
Kontrollera att det finns bygglov på det som ska finnas.
Tack för svar.

När jag läser här, under ''Bygglovsbefrielse utanför detaljplan'' tycks detta hus ej behöva detta när jag jämför med det som gjorts... Dock märkligt att säljaren svarat ''hittar ej'' och inte ''behövs ej'' kan jag tycka.

https://invanare.ange.se/bo-bygga-m...andra-och-riva/bygglovsbefriade-atgarder.html

Detta svar i formuläret tycker jag också var lite märkligt?

Fråga: ''Om avloppet på fastigheten är enskilt - har tillstånd beviljats av kommunen och i så fall när?''

Svar: ''Vet ej, kommunen tömmer septitank årligen''

Septiktank behöver väl inget särskilt tillstånd eftersom den inte släpper ut något i naturen, det är dom en gigantisk bajamaja.
Om det är då att kommunen tömmer den så kan det knappast vara ett fel, men septiktank är något som färre och färre kommuner vill hantera...

V Väggtegel skrev:
Dock märkligt att säljaren svarat ''hittar ej'' och inte ''behövs ej'' kan jag tycka.
Det får du väl tycka. Jag gissar att säljaren inte har en susning…

V Väggtegel skrev:
Hej,

Planerar köpa ett fritidshus. Säljaren fick fylla i en blankett där frågan ''Finns eforderliga bygglov'' stod.

Svaret var ''Hittar inget''.

Säljaren har gjort lite ändringar, d.v.s byggt ut veranda, inglasad altan, byggt ut ett förråd de senaste året/åren... Huset ligger 20km från Ånge, Sundsvall. När jag går in på kommunens hemsida och söker efter adressen står det ''utanför detaljplanelagt område, typ: utomplansbestämmelse''

Men är detta något man bör fråga vidare om/kolla upp vidare?

Mvh
De åtgärder du listar kräver inte bygglov utanför detaljplanerat område. När är huset byggt ?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De åtgärder du listar kräver inte bygglov utanför detaljplanerat område. När är huset byggt ?
Huset är byggt år 1979.

Okej, då är det ok alltså? Bör man se papper på att själva huset byggts med bygglov då?

Ja, gällande septiktanken kommer ju kommunen dit och tömmer årligen tydligen. Då bör det ju vara godkänt tycker man, samtidigt svarade säljaren att han inte vet om tillstånd finns för detta.

V Väggtegel skrev:
Huset är byggt år 1979.

Okej, då är det ok alltså? Bör man se papper på att själva huset byggts med bygglov då?

Ja, gällande septiktanken kommer ju kommunen dit och tömmer årligen tydligen. Då bör det ju vara godkänt tycker man, samtidigt svarade säljaren att han inte vet om tillstånd finns för detta.
Inte ens säkert att kommunen har sparat bygglovsritningarna från 1979 eller tidigare. Jag skulle inte vara orolig för det. Tillstånd för avloppet gavs förmodligen samtidigt.

D Dilato skrev:
Septiktank behöver väl inget särskilt tillstånd eftersom den inte släpper ut något i naturen, det är dom en gigantisk bajamaja.
Om det är då att kommunen tömmer den så kan det knappast vara ett fel, men septiktank är något som färre och färre kommuner vill hantera...
Just det... ja okej. Jaha, något man bör kolla med kommunen ändå då? Nu är inte detta Stockholm, utan norrland. kommunen kanske släpar efter i sådana beslut att ta bort möjligheterna att tömma men...

V Väggtegel skrev:
Just det... ja okej. Jaha, något man bör kolla med kommunen ändå då? Nu är inte detta Stockholm, utan norrland. kommunen kanske släpar efter i sådana beslut att ta bort möjligheterna att tömma men...
Det är upp till dig. Säljaren friskriver ju sig här från flera saker genom att svara att han/hon inte vet. Att kontrollera bygglov och tillstånd med kommunen tar sannolikt högst en timme av din tid. Det är ganska lite i sammanhanget när man köper hus.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Jo det kräver avloppstillstånd.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Claes Sörmland
V Väggtegel skrev:
Huset är byggt år 1979.

Det borde finnas ett bygglov för huset eftersom den fria glesbebyggelserätten på landsbygden avskaffades 1972, d v s även att bygga hus på landet krävde bygglov från 1972. Kommunen ska ha detta i sitt arkiv (om de inte har slarvat bort det eller t ex arkivet har brunnit). Fråga efter det, det är allmän handling.

Att septiktanken töms är ingen garanti för att ett tillstånd finns. Kommunen ska ha beslutet om avloppstillstånd i sitt arkiv. Fråga efter det, det är allmän handling.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Med en säljare som verkar ha så dålig koll hade jag frågat hos kommunen vad de har registerat om avloppet. Är det verkligen en septiktank eller är det en trekammarbrunn med infiltration som säljaren kallar septiktank?

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En not, om huset saknar bygglov - alltså är ett gammalt svartbygge från 70-talets slut så har praxis utvecklats att åtgärder som är bygglovsbefriade, t ex friggebod, attefallshus, skyddad uteplats i närhet av huset (veranda/altan med tak och väggar) o s v inte får utföras utan att hela huset först ges bygglov i efterhand. Det innebär i så fall att samtliga dessa åtgärder också är olovligt byggande.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Henningelvis Henningelvis skrev:
Med en säljare som verkar ha så dålig koll hade jag frågat hos kommunen vad de har registerat om avloppet. Är det verkligen en septiktank eller är det en trekammarbrunn med infiltration som säljaren kallar septiktank?
Bra poäng, man får inte carte-blanche-typen av avloppstillstånd. Istället är tillståndet mycket specifikt för en viss teknisk lösning. Om man sen anlägger ett avlopp med en annan teknisk lösning än den tillståndsgivna så är det ett olagligt avlopp. Inte helt ovanligt att sånt har gjorts av okunniga fastighetsägare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.