Hejsan!

Fick på en ny cirkulationspump idag men konstigt nog så är elementen jätte kalla och ingen värme alls i elementen! Vad kan felet vara!

• Cirkulationspump installerad på rörsystem, visar temperatur och kontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
För att det är 20 grader varmt ute?

S Sthlm_ skrev:
För att det är 20 grader varmt ute?
Sorry att jag ställer en dum fråga! Jag håller på och lära mig om sånt!

Inga frågor är för dumma.

Nedanför cirkulationspumpen på bilden sitter ställdonet/reglermotorn för flödesreglering av fjärrvärmevatten genom värmeväxlaren för värmen. Man ser att vredet på ställdonet står mot "stängd ventil"-symbolen.

Ställdonet styrs av reglercentralen som har en till fyra temperaturgivare inkopplade, framledningsgivare (måste finnas), utegivare (finnas oftast), rums-/innegivare (oftast option) samt returgivare (finns sällan).

På reglercentralen ställer man in vilken rumstemperatur man vill ha och reglerar framledningstemperaturen. Finns det utegivare så kommer reglercentralen att höja/sänka framledningstemperaturen när utetemperaturen ändras innan rumstemperaturen hinner ändras, på så sätt blir det jämnare rumstemperatur.

Demmpa Demmpa skrev:
Inga frågor är för dumma.

Nedanför cirkulationspumpen på bilden sitter ställdonet/reglermotorn för flödesreglering av fjärrvärmevatten genom värmeväxlaren för värmen. Man ser att vredet på ställdonet står mot "stängd ventil"-symbolen.

Ställdonet styrs av reglercentralen som har en till fyra temperaturgivare inkopplade, framledningsgivare (måste finnas), utegivare (finnas oftast), rums-/innegivare (oftast option) samt returgivare (finns sällan).

På reglercentralen ställer man in vilken rumstemperatur man vill ha och reglerar framledningstemperaturen. Finns det utegivare så kommer reglercentralen att höja/sänka framledningstemperaturen när utetemperaturen ändras innan rumstemperaturen hinner ändras, på så sätt blir det jämnare rumstemperatur.
Tack så jätte mycket för svaret! En fråga till! Siffran på displayen slocknar ibland, kan det vara så att den går i viloläge då eller?

Det kan vara reglercentralen som stänger av cirkulationspumpen när utetemperaturen är över en viss temperatur.

• Gilla
Mahhee
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.