Vi har gamla värmelister längs golvet i vårt hus från 60 talet som vi inte bott länge i. Följde artikeln på byggahus idag och kontrollerade trycket vilket visar näst intill 0. Provade då att fylla på vatten men inget hände tills system blev fullt. Några idéer?
 
  • Manometer med lågt tryckvisning i en uppvärmningsanläggning med svarta och kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reglagenhet för värmesystem med mätare och knappar på en vägg, bredvid isolerade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två värmepatroner med termostater och etiketter "VARM-VATTEN" och "HUS VÄRME".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med en cirkulationspump och ett tryckmätare som visar nära noll i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Du säger fullt , kommer det vatten i något rör i källaren
Första fotot mätaren visar noll , kanske fel på den
Andra fotot shuntventilen står på kallt och vill stänga enligt lysdioden
Har du manualen till den , står utförligt om olika fel , för att handshunta så drar man ut vredet och vrider den till rött
Tredje fotot båda termostaterna står på noll , har ni annan värmekälla , VP ,Ved
Fjärde fotot är cirkulationspumpen till elementen , ser att fungera
 
Vi har ingen källare utan det kom vatten ur ett rör bredvid tillslut men det tog tid.

Jag har vridit den till rött men den brukar åka tillbaka till kallt.

Det ser ut som om de står på 0 men man ska kolla på pricken till höger.
 
L
Du ska dra ut vredet , nyp till ordentligt med tumme och fingrar och dra ,kan vara lite trögt men går , då kan du ställa var du vill , när det blivit lite ordning så trycker man in vredet och vrider tills det hoppar in helt
 
Om man skulle vilja ta bort listerna som känns värdelösa , är det svårt att göra själv ? Verkar inte riktigt vara rör, mer en tunn metallremsa.
 
L
Ta ett foto hur dom ser ut ,samt hur rören är kopplade dom , det har förekommit några olika sorter av lister , inte säker men tror det är 1 rörs , in på ena sidan ut på andra sidan
Fick du fram värme med shunten
Kan var ett givarfel
 
Okej nu har jag äntligen tagit tid till att undersöka och känner mig lite lost. Finns ju inget bakom listen ? Hur har tidigare ägare fått värme till rummen? Trodde det skulle finnas ett rör där bakom.
 
  • Öppen golvhörna där väntat värmesystem saknas, med synliga trägolvsplankor och en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.