H Hullefar skrev:
Ja det hade ju varit optimalt, men nu är det denna som står här. Har funkat i 10 år iaf.

Produkttyp Kamin eldad med fasta biobränslen
Typbeteckning Contura 550
Avsedd användning Rumsuppvärmning i bostadsbyggnader
Bränsle Ved
jag tycker det fel att dom flesta säljare får braskaminerna åt låta som ett bra alternativ

vad säljaren skriver om produkten är ju inte det man ska gå på

• Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Tomture61
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Det är ett speciellt hus vi har helt klart. Det är mekanisk ventilation med luftburen värme som går i kanaler. Tack för att du läste in dig på modellen förresten. Rummet där det står är ca 50 kvadrat tillsammans. Att inte värmen går upp mer än någon grad efter 2 timmar måste ju betyda att nått är helgalet. Har testat köra med en ytterdörr lite öppet nu men det luktar rätt mycket rök i huset ”ändå”. Skickar lite kort
En fråga ang din mekaniska ventilation , är det FX eller FTX ?
Eller ngt annat .
https://www.byggahus.se/varme/jamforelse-fx-ftx-ventilation

Här kommer en beskrivning på systemet .. Det luftburna systemet drivs av en luft/vatten pump som driver det varmvattenelement som beskrivs på bild. Den har vi ställt ner till 10 grader då den är så dyr att drifta. Vi värmer alltså med en luft luft ISTÄLLET..Frågan är om detta är boven.. Dvs att det är så kallt i kanalerna och att det är denna luft som kaminen ”drar åt sig” när det inte finns tillräcklig tilluft kopplad till kaminen. Se gärna bilder

• Teknisk ritning av ett ventilationssystem, värmeförlustberäkning, på papper, delvis vikt, hålad kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sidan av en bok, text på svenska, liggande orientering, rubrik "JUNCTURA STÅLHUS", förmodligen teknisk eller akademisk litteratur.
    Skapa konto
  • Rotated sidewise, Swedish text, discussing house construction, heating, ventilation, and functional standards.
    Skapa konto
A
låter främmande för mig, när jag eldar så går det på ca 3 timmar upp från 20 - 26 grader och jag tvingas sluta eld på grund av att det blir så varmt.
dock har jag ett väldigt litet och kompakt hus.

har installerat tilluft under kaminen dock ej direkt anslutet till kaminen men ventil som sitter i golvet under som jag öppnar

Tomture61
Ser ut som den uppvärmda luften värmer husgrunden / golvet i huset .
Kan det vara självdrag i huset eller ?

Nix, det är en fläkt i badrummet som snurrar som skickar ner ”värmen”.. fläkt syns på bildmekanisk ventilation

Det är ett speciellt hus vi har helt klart. Det är mekanisk ventilation med luftburen värme som går i kanaler. Tack för att du läste in dig på modellen förresten. Rummet där det står är ca 50 kvadrat tillsammans. Att inte värmen går upp mer än någon grad efter 2 timmar måste ju betyda att nått är helgalet. Har testat köra med en ytterdörr lite öppet nu men det luktar rätt mycket rök i huset ”ändå”. Skickar lite kort
Här kommer en beskrivning på systemet .. Det luftburna systemet drivs av en luft/vatten pump som driver det varmvattenelement som beskrivs på bild. Den har vi ställt ner till 10 grader då den är så dyr att drifta. Vi värmer alltså med en luft luft ISTÄLLET..Frågan är om detta är boven.. Dvs att det är så kallt i kanalerna och att det är denna luft som kaminen ”drar åt sig” när det inte finns tillräcklig tilluft kopplad till kaminen. Se gärna bilder
Spännande system, inte helt vanligt här omkring iaf.
Det känns rent spontant som att det är svårt att få bra komfort om du inte tillför mer värme till det, eller stänger igen det helt, vilket lär kräva en del ombyggnation.
Tillför du bara 10 grader till systemet så har du som det ser ut väldigt kall luft som hela tiden cirkulerar runt i kanaler i golv och väggar och kyler huset. Hade nog varit bra om du får tag på en ventfirma som kan systemet för rådgivning där, om det ger någon effekt att spjälla av så mkt som möjligt eller hur man ska bete sig.

Sen skriver du lite längre upp att det luktar rök inne, det ska det inte göra, och en bild på en kamin som ser sotig ut. Får du fart på brasan så det brinner häftigt, inget sot på glaset, vermiculiten blir inte svart?
När man har mekanisk frånluft utan separat uteluft till kaminen brukar man behöva ha en dörr öppen under upptändningen för att få igång draget.

• Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Ja det är ett spännande system! Huset är byggt med plåtkanaler där luft cirkulerar. Jag har testat nu att höja tempen i det det luftburna systemet samt experimenterar med fläktens hastighet hur det påverkar. Jag har turen att känna en VVS ingenjör som ska komma och kika. Tack för era kommentarer, det hjälper!

• Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Du har inte luft luft pumpen i autoläge så att den börjar kyla när ni eldar...

Nix! Har stängt av den varje gång vi eldar. Jag tror att vi måste eftermontera tilluft. Testade att elda nu på em med dörr på glänt och bra ved. Det blir sot och luktar ändå, så det blir ohållbart att fortsätta. Nån som har koll på om ett eftermontage av tilluft är möjligt i golvet? Eller måste kaminen ”flyttas på”?

Blir lite nyfiken på er skorsten och hur kaminen är ansluten till skorstenen.
Om jag använder mitt eget hus som referens så är det jag utgår ifrån.
Jag har murad skorsten med en hel del kanaler,vid första tändningen på hösten så brukar jag starta med små/tunna pinnar och verkligen öser på för att värma upp skorstenen,när den är varm så kommer luftdraget vilket betyder att jag kan justera ner spjället på kaminen och lägga in stora vedklabbar och då kommer värmen/glödbädden dvs det blir varmt så in i h-e

Hmm.. Nu var det 2 veckor sen de gjorde installationen, men som jag förstått är det en kamin som har en kanal rakt upp mot skorsten. Det är inte tilluftskanaler iaf, det vet jag. Känns så dumt, eftersom vi frågade installatören om vi inte "borde" ha tilluft och denne herre sa då att det inte är bra att ta in kalluft i en braskamin. Vi har verkligen testat " allt" men det är nått som inte stämmer eftersom soten kommer och röklukten. Sen att det inte blir nån värme i rummen tyder ju på att nått är galet.

Nix! Har stängt av den varje gång vi eldar. Jag tror att vi måste eftermontera tilluft. Testade att elda nu på em med dörr på glänt och bra ved. Det blir sot och luktar ändå, så det blir ohållbart att fortsätta. Nån som har koll på om ett eftermontage av tilluft är möjligt i golvet? Eller måste kaminen ”flyttas på”?
Tilluft är ju bara att kolla genom att öppna ett fönster på lite glänt när du eldar. Brinner det bra med fönstret öppet men dåligt när det är stängt så vet du ju var problemet är.
Men om det brinner bra i kaminen och det inte blir varmt i huset så har det inget med tilluft att göra. Kaminen är bevisligen så effektiv som databladet anger och ved har den energi den har.
Om du stänger av värmepumpen när du eldar så ska ju kaminen kompensera för den effekten som pumpen ger. Den har förmodligen en verkningsgrad på runt 4. Kaminen i fråga har en verkningsgrad på 0,75. Så låt säga att du förbrukar 10kwh per dygn för uppvärmning med din pump så motsvarar det 40kwh med direktverkande el eller 54kwh vedkamin. Med 4kwh per kg ved så behöver du elda 14kg ved för att kompensera för att du stängde av LLVP under ett dygn.
Jag misstänker att din LLVP jobbar mot en temperatur, säg 20 grader, och om du eldar inne så kommer den avlastas och göra av med mindre el. Men temperaturen kommer stiga först när du eldar så att du tillför en större effekt än vad ditt värmesystem ger.

Edit. Nu lyckades jag få upp bilden på din anläggning lite större. Det är det som kallas takfläkt som du måste stänga av när du eldar. Ditt skorsten kommer fungera som frånluft när du har kaminen igång.

Redigerat:
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
Fast är det verkligen så att ett fönster räcker att öppna? Är det samma sak som en tilluftskanal direkt installerad till kaminen? (Jag frågar av nyfikenhet för det är inget jag vet) Det är ju otroligt märkligt att det luktar rök inne och blir sotigt trots att vi har dörren på glänt..

Som jag skrev tidigare, L/L har vi inte igång när vi eldar och vi har heller inte den på auto vilket skulle kunna göra att den sänker tempen. Gällande LLVP så står den nu ( ändrat idag) på 15 grader. Den har ingen inomhusgivare så det finns ingen logik i att den skulle känna av att det blir varmare inne och reglera detta.
Gällande kaminen så är detta märkligt, vi pratar om en rejäl kamin för att vara braskamin med en nominell effekt på 6 kw. I pappren står det att den ska kunna värma upp till 143 kvadrat. Förstår att många faktorer påverkar denna siffra, men att det inte ens blir varmt i rummet den står är ju bara väldigt märkligt..Vi tog i när vi köpte den just för att den inte skulle vara för snål.

Nu sticker jag ut hakan lite
Kaminen är ansluten via ett rör till befintlig murad skorsten?
Nu kommer det: kan det vara så att röret är anslutet till en luftkanal och inte en rökkanal i skorstenen ?
Med tanke på vad du skriver om röklukt och sotat glas på luckan….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.