Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu märker jag att det inte kommer ut någon värme i det kvarvarande elementet.
Det är ettrörssystem.
Är det rätt kopplat?
Ventilen under täcklocket i botten är utskruvad, ska den vara det?
Går det att ställa ventilen bakom termostaten så att den släpper igenom mer vatten? Kommer ingen värme även om jag demonterar termostaten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Är det varmt in och returen? Bild 3
Piggen går att trycka in och fjädrar ut?
Luft i systemet?
känns som den skall skruvas in med de bilder jag sett på 1-rörs system annars släpper du igenom allt vatten.
Piggen går att trycka in och fjädrar ut?
Luft i systemet?
känns som den skall skruvas in med de bilder jag sett på 1-rörs system annars släpper du igenom allt vatten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Hej!
Jag croppade bilden så vi kollar på min installation.
I de båda högra pilarna är det varmt både uppe och nere.
Ingen luft i elementet
Piggen går att trycka in och åker ut.
Är bottenventilen inskruvad eller utskruvad på bilden?
Jag ska prova att skruva in/upp bottenventilen och se om det kommer värme då.
Eller kan det vara så att inlopp/utlopp är skiftat?
Vad händer då?
Jag croppade bilden så vi kollar på min installation.
I de båda högra pilarna är det varmt både uppe och nere.
Ingen luft i elementet
Piggen går att trycka in och åker ut.
Är bottenventilen inskruvad eller utskruvad på bilden?
Jag ska prova att skruva in/upp bottenventilen och se om det kommer värme då.
Eller kan det vara så att inlopp/utlopp är skiftat?
Vad händer då?
Redigerat:
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Som jag ser det är den helt ute skruven så går allt i retur Dvs by-passar radiatorn. Jag skulle börja skruva in den i botten. På bilden visar den att den är inskruvad.
Är det varmt i de båda till höger så kan det bero på allt inget flöde går till elementet utan är förbikopplat. Skruva in och känn på elementet r det börjar bli varmt.
Är det varmt i de båda till höger så kan det bero på allt inget flöde går till elementet utan är förbikopplat. Skruva in och känn på elementet r det börjar bli varmt.
Fungerade allt innan ni tog bort elementen?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Hej å tack för alla svar!
Jag tror inte att det fungerade bra innan. Elementet vi tog bort blev varmt, men det vi har kvar blev nog bara ljummet...
Vad tror ni om att vända på flödet in i de två högra? Kan det vara felkopplat? Spelar det någon roll?
Jag har ett skarvställe i taket där man kan byta plats på två slangar för att ändra flödet.
Jag håller på att labba lite med bottenventilen. På typ 1/3 från maxöppet kommer det lite värme i elementen, men de högra är alltid varmare än elementkretsen.
Jag tror inte att det fungerade bra innan. Elementet vi tog bort blev varmt, men det vi har kvar blev nog bara ljummet...
Vad tror ni om att vända på flödet in i de två högra? Kan det vara felkopplat? Spelar det någon roll?
Jag har ett skarvställe i taket där man kan byta plats på två slangar för att ändra flödet.
Jag håller på att labba lite med bottenventilen. På typ 1/3 från maxöppet kommer det lite värme i elementen, men de högra är alltid varmare än elementkretsen.
Vad är det för fördelare du har på kopplat? Är det MMA? Du har en Calypso termostat ventil. Man kan vrida den röda för att reglera flödet. Det finns en enkel plast nyckel som är markerad med 1-8 som ställer in flödet men det måste kunna gå med en polygrip eller nåt.B beemwepaouer skrev:Hej å tack för alla svar!
Har du höjt pumpen med?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Jo, det är en MMA fördelare.
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
På termostatventilen, kan man vrida den röda utan att lossa nåt?
Har känt lite på den, men vågar inte ta i...
Har sökt efter manual, men hittar inte vilket håll som ökar flödet?
Har känt lite på den, men vågar inte ta i...
Har sökt efter manual, men hittar inte vilket håll som ökar flödet?
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_14_4795814.pdfB beemwepaouer skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Kom på att jag ju har ett till komplett element att undersöka.
Så jag tog av termostatventilen och jämförde, båda piggarna åker ut lika mycket då justeringen är på maxflöde, så termostatventilen är på max.
Återstår väl bara ifall det blir någon skillnad om man skiftar flödet in i fördelaren.
Någon som vet om det är viktigt med flödesriktning då fördelaren är monterad vertikalt som på bilden?
Så jag tog av termostatventilen och jämförde, båda piggarna åker ut lika mycket då justeringen är på maxflöde, så termostatventilen är på max.
Återstår väl bara ifall det blir någon skillnad om man skiftar flödet in i fördelaren.
Någon som vet om det är viktigt med flödesriktning då fördelaren är monterad vertikalt som på bilden?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden