Bild av ett ettrörssystem med termostatventil på en radiator, frågor kring värme och korrekt koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, har ett rum där vi haft 2 vattenelement men ett är numera borttaget då vi ville placera en säng mot den väggen.
Nu märker jag att det inte kommer ut någon värme i det kvarvarande elementet.
Det är ettrörssystem.
Är det rätt kopplat?
Ventilen under täcklocket i botten är utskruvad, ska den vara det?
Går det att ställa ventilen bakom termostaten så att den släpper igenom mer vatten? Kommer ingen värme även om jag demonterar termostaten.
Bild av ett ettrörssystem med termostatventil på en radiator, frågor kring värme och korrekt koppling.
Skapa konto

Kopplingsdetaljer för ettrörssystem med en fråga om korrekt installation och justering av ventilen.
Skapa konto

Här kommer bild på ventilen under termostaten.
Är den ställbar på något sätt?
Bild av en radiatorventil nära golvet med en synlig röd märkning under en termostat, frågan är om den är justerbar.
Skapa konto

Är det varmt in och returen? Bild 3
Piggen går att trycka in och fjädrar ut?
Luft i systemet?

känns som den skall skruvas in med de bilder jag sett på 1-rörs system annars släpper du igenom allt vatten.

Jämförelse av termostatventiler för 1-rörssystem och 2-rörssystem i VVS-installationer.
Skapa konto

Schematisk illustration av RA-K-VB med avstängning och en vändbar botten- eller sidoanslutning för 1-rörssystem.
Skapa konto

Redigerat:
Hej!

Jag croppade bilden så vi kollar på min installation.

I de båda högra pilarna är det varmt både uppe och nere.
Ingen luft i elementet
Piggen går att trycka in och åker ut.

Är bottenventilen inskruvad eller utskruvad på bilden?

Jag ska prova att skruva in/upp bottenventilen och se om det kommer värme då.

Eller kan det vara så att inlopp/utlopp är skiftat?
Vad händer då?

Schematisk bild av en radiatoranslutning med pilmarkeringar för varmt vattenflöde.

Redigerat:
Som jag ser det är den helt ute skruven så går allt i retur Dvs by-passar radiatorn. Jag skulle börja skruva in den i botten. På bilden visar den att den är inskruvad.

Är det varmt i de båda till höger så kan det bero på allt inget flöde går till elementet utan är förbikopplat. Skruva in och känn på elementet r det börjar bli varmt.

Fungerade allt innan ni tog bort elementen?

Redigerat:
Hej å tack för alla svar!

Jag tror inte att det fungerade bra innan. Elementet vi tog bort blev varmt, men det vi har kvar blev nog bara ljummet...

Vad tror ni om att vända på flödet in i de två högra? Kan det vara felkopplat? Spelar det någon roll?
Jag har ett skarvställe i taket där man kan byta plats på två slangar för att ändra flödet.

Jag håller på att labba lite med bottenventilen. På typ 1/3 från maxöppet kommer det lite värme i elementen, men de högra är alltid varmare än elementkretsen.

B beemwepaouer skrev:
Hej å tack för alla svar!

Jag tror inte att det fungerade bra innan. Elementet vi tog bort blev varmt, men det vi har kvar blev nog bara ljummet...

Vad tror ni om att vända på flödet in i de två högra? Kan det vara felkopplat? Spelar det någon roll?
Jag har ett skarvställe i taket där man kan byta plats på två slangar för att ändra flödet.

Jag håller på att labba lite med bottenventilen. På typ 1/3 från maxöppet kommer det lite värme i elementen, men de högra är alltid varmare än elementkretsen.
Vad är det för fördelare du har på kopplat? Är det MMA? Du har en Calypso termostat ventil. Man kan vrida den röda för att reglera flödet. Det finns en enkel plast nyckel som är markerad med 1-8 som ställer in flödet men det måste kunna gå med en polygrip eller nåt.
Har du höjt pumpen med?

Redigerat:
Jo, det är en MMA fördelare.

På termostatventilen, kan man vrida den röda utan att lossa nåt?
Har känt lite på den, men vågar inte ta i...

Har sökt efter manual, men hittar inte vilket håll som ökar flödet?

Kom på att jag ju har ett till komplett element att undersöka.
Så jag tog av termostatventilen och jämförde, båda piggarna åker ut lika mycket då justeringen är på maxflöde, så termostatventilen är på max.

Återstår väl bara ifall det blir någon skillnad om man skiftar flödet in i fördelaren.

Någon som vet om det är viktigt med flödesriktning då fördelaren är monterad vertikalt som på bilden?
Skiss av en vertikalt monterad fördelare med pilmarkeringar som visar flödesriktningen för värme- eller kylsystem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.