Slututtaget kostar 60 kronor och 60 öre plus moms hos ELFA så det är ingen större utgift. Vi har nog lagt ner betydligt större summor på denna diskussion. Funkar det utan uttag så kan det funka med 0,8 db till i dämpning. Vill man komma undan billigt när huset är nytt med alla utgifter så koppla förbi mediacentralen så länge det bara finns en TV. Visst man kan göra ett väldigt hippt system men då kostar det också och jag ser inte den uppenbara vittsen med att ha signal i 6 rum när man till att börja med har en TV.

Protte

BR125 skrev:
Vissa kanaler går starkt och vissa saknas ?

Jag är 100 % säker på att det är din antenn som är för svag, gitterantenner funkar i stort sett
bara när det är fri sikt till sändaren, jag har tyvärr fått lära mig det den hårda vägen.
Bor > 3 mil från masten och har så långt ifrån fri sikt man kan komma. En Yagi hade aldrig fungerat i vårt fall. En gitterantenn fungerar dock aldeles utmärkt, med en billig Kjell&Co-förstärkare. Så man kan definitivt inte säga kategoriskt att en gitterantenn är värdelös om man bor nära masten och inte har fri sikt till sändaren. Så kanske det var på den analoga tiden, men inte nu.

sandhall:

Faktum kvarstår, varför trots gitterantenn har grelle olika signalstyrka på dom olika
kanalerna(muxar) ?
Han kan kanske rädda situationen tillfälligt med en antennförstärkare men ändå är grunden själva antennen som måste ta in alla kanaler med bra marginal.

Vad problemet är i just detta fall kan jag inte uttala mig om (kanske behöver sättas i ett bättre läge, riktas åt något annat håll, bytas mor en YAGI -- vad vet jag). Bara påpekar att man kanske inte skall vara så tvärsäkert kategorisk. Gitterantenner kan visst fungera även om man inte har fri sikt (kan t.o.m. ha en fördel i.o.m. sit breda upptagningsområde om man har mycket kuperad mark, skog o.s.v. runt huset) -- det vet jag eftersom jag själv har den erfarenheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.