Hirsman hade visst 0.8 db dämpning så jag mindes fel men det är 30 år sedan jag höll på. ELFA 46-300-59. Finns ett annat slututtag med 1 db dämpning också.

Protte

Det står T10BX på baksidan av tv-uttagen. Det är kombinerade tv/radiouttag.

Du behöver en antennförstärkare, dämpningen blir på tok för stor, den kan du sätta före "fördelningen". Det finns förstärkare med ställbar förstärkning, och du borde behöva en som förstärker runt 20 dB.

Sökte på google "Din sökning - T10BX antennuttag - matchade inte något dokument."

Vad är det för fabrikat så vi kan hitta ett datablad.

Först att fläska på med förstärkning och sedan eventuellt bränna bort en massa i uttaget verkar .......

grelle har ju faktiskt fått det att fungera, se inlägg #1.

Protte

Hur ser det ut i kabelanslutningen ?

Brukar vara en pil där kabeln går in och en pil för utgående kabel.

Där utgående kabel skall sitta finns det en "klump" där, alltså ett avslutningsmotstånd ?

@prototypen: ledsen men jag vet inte vad det är för fabrikat, det är allt som står på den. har själv försökt leta men inte hittat nåt.

@BR125: det är precis som du säger och som jag skrev längre upp "i slutet på alla uttag (som inte är seriekopplade) sitter ett slutmotstånd på utgången." det finns en pil ut och en in. antennsladden från mediacentralen är ansluten till "pil in".

@elmont: även om jag har en svag känsla av att du har rätt kan jag inte förlika mig med tanken på att detta rackarns tv uttag ska fungera på detta sätt, eller så är jag helt lurad av min tv's signal mätare, för som sagt tidigare, in från antennen: 70 på skalan, ut från fördelaren 60 på skalan, i närmaste rummet utan tv uttag: 40-45 på skalan, och i samma rum via antennuttaget 0...och vid alla dessa test-tillfällen utom där jag får 0 så är bilden och ljudet perfekt med 0 i bit-error-rate eller vad det står som min tv också redovisar.

Redigerat:
Finns det INGEN logotype eller något annat som visar tillverkare?
Sk noname (man vet inte vad man får men det är billigt)

Protte

det är bra att ni tjatar för då kollar man igen :) nu har jag öppnat tv-uttaget in till elektroniken igen och då ser jag ju på kretskortet att det står "Comega EGB1M0T7BX/0" har försökt söka på det och ändra de möjliga felkällorna som 0 och O eller 1 och I men inte kommit till ett svar på internet iaf. Från gårdagens surfande på dkt.se kan man iaf hitta det här om det är till hjälp: http://www.dkt.se/Default.aspx?ID=26&M=Shop&PID=137&ProductID=26

sen kan jag ju uppdatera er på vad som händer här, jag har gjort en mer permanent kabeldragning i vardagsrummet som är det rum som är längst bort från mediacentralen, kopplat förbi tv uttaget och får då bild på svt's kanaler med ett utslag på 95 (!), hade nog aldrig kontrollerat tv'n med svt's kanaler på förut, kanske det finns en starkare sändare/mer lokal sändare (källa teracoms hemsida). Kanal 5 och disney m.m får jag in med 23 på skalan och pendlande några bit error 3-4 av 10. Men jag saknar discovery, mtv etc, antar att det har något med mottagninge att göra.

UPDATE: jag är lite för snabb att döma, har gjort en ny kanalsökning nu och verkar få in allt vi betalar för, hur som helst, alla dessa betalkanaler, discovery/mtv/eurosport mfl har en ganska låg mottagning enl. tv'n 20-30 och några bit error 3-4, men bild och ljud är fint, dock är detta utan tv-uttaget i väggen.

Redigerat:
Egentligen en enkel matematik med + och -
T10BX är troligen med 10dB dämp. Finns där en terminering i uttaget? Eller möjlighet att skruva dit något på utgående?
Comega donet med 1 in och 6 ut dämpar 10dB på varje utgång.
Kanske ligger där en dämp på 5dB på bara kablaget mellan din mediacentral och ut till uttagen.
10+10+5=25db dämp bara från mediacentral till uttag.
Räkna med att det ska finnas signal mellan 60-80 dB ut ifrån själva uttaget. Säg 70dB. Och för att det ska kunna finnas 70dB i uttaget så måste det från mediacentralen levereras en signal till Comega Donet 70+25= 95dB
Det kanske kommer in en signalstyrka på ca 60-70dB på antennen beroende på vilken mux man tittar på. Detta kan variera väldigt mellan de 5 muxar som finns.

Så precis som andra nämner enligt ovan är första åtgärd någon typ av antennförstärkare för att kompensera förlusterna.

Min grundregel.
1 antenn - 1 box
1 antenn - 2 boxar (vid god signal in på antenn)
1 antenn - 3 - 10 boxar (Det måste drivas av förstärkare) Är det inte signalen som får stryk så lär det vara kvaliteten på signalen som får sig en känga.

Ok det blir väl helt enkelt till att köpa en förstärkare då, har ju just nu bara 1 tv inkopplad och jag antar att ju fler jag har desto mer kraft behöver jag i signalen. Vad rekommenderar ni inför ett hus där det alldeles säkert kommer finnas 3-4 tv apparater inom några år, på två våningar med långa kabeldragningar antar jag, 30+ meter från mediacentralen. Fungerar förstärkare bra eller skapar de också problem som jag läst någonstans?

@monostump: terminering vet jag inte vad det är. däremot finns det en utgång på tv-uttaget i väggen, där sitter nu n¨got slags motstånd

Redigerat:
Vissa kanaler går starkt och vissa saknas ?

Jag är 100 % säker på att det är din antenn som är för svag, gitterantenner funkar i stort sett
bara när det är fri sikt till sändaren, jag har tyvärr fått lära mig det den hårda vägen.

Prova Televés antenn DAT 45 eller helst DAT 75, räcker inte signalen så går det montera
in en förstärkare i själva antennfästet typ Snap In, väldigt smidigt.

Bar att gå från gitterantenn på cirka 14 dB förstärkning till en DAT 45 på 17 dB ger fördubbling av signalen.

Nja jag var lite snabb, jag tror ingen saknas nu men de går olika starkt, tydligen går svt's kanaler nästan på hundra av min hundragradiga skala, 5:an och andra betalkanalar såsom discovery mfl går knackigt enl. skalan (20-30 och 2-4 bit error rate) men bild och ljud är perfekt.

Ja det kanske är antennen ändå även om det där med uttagen verkar skumt, men eftersom jag inte vet så mycket om sånt här får jag acceptera att det är dämpningen som ställer till det. Ska ta mig ett snack med antennfirman imorgon!

Grelle: Vad står det egentligen i avtalet för huset?
Kan tycka att det är rätt så kasst av husleverantören att de egentligen blir halvfärdiga lösningar då de sätter upp dessa mediacentraler.
Men det är väl kanske så det ska fungera. Det ligger på köparen att färdigställa signaldistributionen till sitt hus. Det känns som att dessa mediacentraler mest är anpassade för stadsnät, alltså fibern in. Har själv varit på ställen då det ser ut så här. Men kunden har varken viljan eller möjligheten att få tag på fibern in. Så då blir det parabol eller antenn på huset. Men det finns inget förberedande för kabeldragning från andra ställen förutom ute i elmätarskåpet vägg i vägg.

Hade du likväl fått dit fibern med en konverterare fiber/koax så hade den inte spottat ut mer än 70-80 dB. Stoppas denna signal in på ditt Comega don och med de uttagen som du har uppskruvade redan idag (1odB dämp) så är det verkligen på det berömda att du ens har 60dB i ditt uttag. För lite alltså :)

Samtidigt är det svårt för husägaren/beställaren att hänga med på allt. Samtidigt tycker jag att det är kasst av konstruktören att bara göra det halvfärdigt. Många gånger är väl dessa hus av någon typ av nyckelfärdig lösning??

Tyvärr brukar mediacentralen levereras av husleverantören och då har den som gör elinstallationen ett minimalt intresse av att det ska fungera. Får elinstallatören sälja centralen kommer han i ett helt anat läge och ser säkert till att allt fungerar till kundens belåtenhet. För det är få saker som är så "jobbiga" som att ta skit för andras tillkortakommanden och lösa problem som egentligen är någon annans och det i princip gratis.

@monostump: haha ja vad står i avtalet, det vete gudarna, troligen inget...vart är avtalet förresten, troligen långt ner i någon bortglömd obetalda fakturor hög :) men jag tror nog som du säger att det är upp till mig som kund att få det att fungera, och visst kan man bli bitter över att ev. billiga lösningar valts, men när det gäller hus är det en hel historia med allt som ska göras och det vet ni som byggt hus hur det kan vara...även ni som köpt och renoverat antar jag även om det är på ett annat sätt. man orkar helt enkelt inte till slut eller så lönar det sig verkligen inte att lägga ner sin obefintliga tid på det.

vad gäller fiber så kanske vi får det, däremot kan jag inte se att det skulle förbättra min tv-situation för än så länge vill jag inte ha tv via ip eftersom jag har fått berättat för mig att kvaliten är kass (men visst, är det bra och jag fått det om bakfoten, då kanske). kablar har de dragit, till varje rum, kopplat och klart via mediacentralen så så dåligt är det iofs inte. I vårt hus var till och med antennkabeln kopplad och utdragen i elskåpet, färdig att anslutas till antenn, så det har ju varit bra, däremot är det väl som allt man håller på med, man pysslar med saker man egentligen inte kan, det är där det skiter sig oftast men samtidigt enl. min åsikt är det roligt också för man lär sig under tiden även om man är bitter några dagar :D det är det ni som kan är till för, hjälpa oss hemmapulare.

@elmont/monostump: men vad skulle egentligen gjorts bättre i detta fall, valts utrustning med mindre dämpning ? Finns det ? och då blir det troligen en kostnadsfråga och där kommer ju valet vi gjort in, att vi valt ett färdigt hus utan några möjligheter till ändring. då blir det enl. min mening att punga ut själv även om man kan svära lite hemma på kammarn. vi har ju egentligen inte heller fastställt vart min felkälla är, troligen är det kanske som BR125 skrev att min gitterantenn borde bytas till en Yagi. Återkommer ev. efter jag konsulterat min lokala antennguru!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.