6 202 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Ingen tv-signal via uttag i väggen - dock direkt på sladden
Sida 1 av 3
Har precis satt upp en Gitterantenn hemma på vårt nybyggda hus som har ett stjärnnät och en mediacentral. Antennsladden har jag dragit in till mediacentralen i tvättstugan och anslutit till splittern på porten märkt "IN". Ut har jag 5 eller 6 uttag, i slutet på alla uttag (som inte är seriekopplade) sitter ett slutmotstånd på utgången. Det enda jag har att testa med är min Samsung tv som har en "Signal" meny, den visar en 100 gradig skala av något, ev. dB.
In i splittern får jag ca 70 på skalan, när alla andra uttag var inkopplade fick jag 18, när jag kopplade ur alla utom ett och testade igen fick jag ca 60 vilket kändes bättre, på splittern står dessutom -10dB på varje uttag. Nu till problemet! Jag har gått ut och testat tvn i de olika rummen, och får ingen signal alls, hemmapular-arg som man blir skruvade jag isär tv-radio uttaget i väggen och kopplade tv'n direkt på kabeln i varje rum och då fungerar det perfekt! Nåväl, mellan 30-50 får jag på tv'ns signal menyskala. Men bild och ljud som duger!
Men när jag återigen kopplar ihop tv-radio uttaget och kopplar in tv'n så, då är det zip-noll igen. Samma beteende i alla 5-6 uttag. Tv-radio uttagen har elektronik i sig, antagligen för att få bort störningar mellan tv/radio kanske ? Jag känner i alla fall att jag har isolerat felet till själva uttagen, sådana här normala vanliga gamla hederliga tv - radio uttag.
Vad kan åstadkomma detta tro och när vi kommit fram till det, hur löser jag det
In i splittern får jag ca 70 på skalan, när alla andra uttag var inkopplade fick jag 18, när jag kopplade ur alla utom ett och testade igen fick jag ca 60 vilket kändes bättre, på splittern står dessutom -10dB på varje uttag. Nu till problemet! Jag har gått ut och testat tvn i de olika rummen, och får ingen signal alls, hemmapular-arg som man blir skruvade jag isär tv-radio uttaget i väggen och kopplade tv'n direkt på kabeln i varje rum och då fungerar det perfekt! Nåväl, mellan 30-50 får jag på tv'ns signal menyskala. Men bild och ljud som duger!
Men när jag återigen kopplar ihop tv-radio uttaget och kopplar in tv'n så, då är det zip-noll igen. Samma beteende i alla 5-6 uttag. Tv-radio uttagen har elektronik i sig, antagligen för att få bort störningar mellan tv/radio kanske ? Jag känner i alla fall att jag har isolerat felet till själva uttagen, sådana här normala vanliga gamla hederliga tv - radio uttag.
Vad kan åstadkomma detta tro och när vi kommit fram till det, hur löser jag det
Då blir antagligen dämpningen fördelare-kabel-uttag för stor, tar man väck uttaget hamnar man sas på rätt sida gränsen. Skaffa en förstärkare som då skall sitta så nära antennen som möjligt före fördelaren.
@Fotografen: Ok, men samma problem uppstår i rummet geografiskt närmast fördelaren som ger ett utslag på 50 (av hundra) på min tv (jag hade som sagt 70 från början från antennen) om man går förbi uttaget som jag beskrivit här tidigare, det känns konstigt att uttaget ska vara konstruerat så att det "stryper/dämpar" så mycket av vad min nu tv redovisar i siffror.
@elmont: Menar du fabrikatet på denna fördelare som sitter i mediacentralen i tvättstugan, den är gömd bakom en plåt man inte tar bort i första taget, man ser de första tre bokstäverna i modellen/tillverkarn "com".
@elmont: Menar du fabrikatet på denna fördelare som sitter i mediacentralen i tvättstugan, den är gömd bakom en plåt man inte tar bort i första taget, man ser de första tre bokstäverna i modellen/tillverkarn "com".
Jag är ingen vän av gitterantenner, har tyvärr fått byta ut sådana mot konventionella yagi.
Men ändå, dom funkar bra med nära avstånd till masten < 1 mil.
Hur långt har du till sändaren och hur ser terrängen ut ?
Misstänker att antennen helt enkelt inte orkar driva din mediacentral.
Men ändå, dom funkar bra med nära avstånd till masten < 1 mil.
Hur långt har du till sändaren och hur ser terrängen ut ?
Misstänker att antennen helt enkelt inte orkar driva din mediacentral.
Ja jo det lutar väl åt något sådant, avstånd till masten är väl troligen strax över milen, kan inte återge terrängen exakt men det är ingen kulle i vägen. Grejen är att man undrar ju vad uttagen har för funktion om jag nu kan koppla förbi dem och titta på tv ikväll...
Någon som vet vad elektroniken i dessa uttag gör, ser till att det inte blir störningar mellan tv/radio uttagen ?
Någon som vet vad elektroniken i dessa uttag gör, ser till att det inte blir störningar mellan tv/radio uttagen ?
Redigerat:
Elektroniken är till för att dämpa signalen.
Varje tv apparat har oscillatorer, dämpningen i uttagen gör att en tv's oscillatorer inte stör dom andra apparaterna.
Med andra ord, en dålig tv apparat skall inte förstöra mottagningen för dom andra anslutna apparaterna, vilket skulle bli en katastrof i ett hyreshus.
Varje tv apparat har oscillatorer, dämpningen i uttagen gör att en tv's oscillatorer inte stör dom andra apparaterna.
Med andra ord, en dålig tv apparat skall inte förstöra mottagningen för dom andra anslutna apparaterna, vilket skulle bli en katastrof i ett hyreshus.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Verkar som dina uttag dämpar för mycket, det är uttag för stora anläggningar med låg genomgångsdämpning och hög uttagsdämpning iom att det ska vara slutmotstånd. du skulle haft ett slututtag.
Protte
Protte
@prototypen: menar du att man skulle kunna byta dem då och få resultat. antar att jag må ha hit någon som kan mäta upp det hela ändå...
@elmont: det är en "Comega LLS 06" med 7 anslutningar, 1 in och 6 ut.
EDIT: Här verkar man kunna hitta information om den: http://www.dkt.se/Default.aspx?ID=20&M=Shop&PID=96&ProductID=90
@elmont: det är en "Comega LLS 06" med 7 anslutningar, 1 in och 6 ut.
EDIT: Här verkar man kunna hitta information om den: http://www.dkt.se/Default.aspx?ID=20&M=Shop&PID=96&ProductID=90
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Mediacentralen dämpar 10db och uttagen en himla massa så blir det inte så mycket kvar. TS har ju fått bild när han tar bort uttagen, det måste vara fel på uttagen/fel uttag då det finns uttag med 0,5 db dämpning. Slututtag har inte avslutningsmotstånd.
Protte
Protte