Fösker mig på en: I den sk "centralen" för pumprumet ser det ut att sitta två ledare på varsin fas, samt en tredje blåmarkerad ledare på en av faserna fast på en andra säkring. G/G till synes ansluten till PE. Dock så ser det ut som som att varsin fas går in på den 2-poliga dvärgen i byggcentralen medans den blåmarkerade ligger på N-plint. I det fallet kan TS tillgodoräkna sig 400V i det ena uttaget o 0 V i det andra. Livsfarligt, stäng genast av strömmen, tillkalla elektriker o ge fan i det du uppenbarligen inte har koll på.
Hepp, fel av mig, är visst ingen tvåpolig dvärg, zoomade lite extra o såg två skilda vippor. Dock är det även för mig en stor gåta hur den sk centralen i bild 1 matas. Kan ju iof eftersom hela anläggningen garanaterat ä hemmapulad vara så att den matas från den grövre Ekk/Eklk'n via tre gruppsäkringar, alltså s.a.s bakvänt/baklänges.

Redigerat:
Jo det var väl det jag tänkte. Såg extremt taffligt ut på båda ställena.
Men måste jag dra ny kabel genom gräsmattan också?

Det där ser mer än hemskt ut. Det saknas som sagt matning av skenorna i centralen, jag sulle misstänka att de matas "bakvägen" via några av propparna.

Centralen tycks matas av 1.5 mm² sedan till byggcentralen med 6 mm² eller dylikt där enbart 2 av 3
3-fasuttag är avsäkrade (fin skylt) med 10A dvärg, det första (grova ledare) kan man få ut hiskeliga krafter från 10A smältpropp!

Tyvärr har någon underkänt övergången TN-C till TN-S här så en fasledare har fått agera nolla, d.v.s tills vår klåfingrige TS kom och flyttade tillbaks den som fas igen, då small säkringen och all elektronik duktigt!

Uttaget märkt nummer 1 är vackert snidat för att få plats, ser nästan ut som det ska vara så. Några skruvar har lossnat, vissa ligger vid sidan om och vissa ligger i uttagen måhända..

Nejdu TS zingo, om detta var ett skämt så var det lyckat annars koppla väck den svarta kabeln och posta i denna tråd! :)

Så här har det sett ut i tre år... minst.
Vad kan hända om allt nu är återställt som det var från början?
Och var kan något hända? I huvudbyggnaden? Gäststugan?

Nej, Slugge... inget hände när jag "satte tillbaka den". Inget small någonstans.

Två skruvar låg i boxen. De andra höll kåpan på plats.
Nej, inget skämt. Så här såg det ut.

Redigerat:
Du kan få det att fungera med den kabeln om den används som en TN-C-huvudledning. Det gäller då att allt är rätt kopplat, speciellt PEN-ledaren. Jag tycker inte att du ska fortsätta med detta, speciellt inte när det handlar om ett TN-C-system, utan låt någon som har erfarenhet se över anläggningen. Att uttagen inte fungerar i byggcentralen tyder på att något är felkopplat. Kanske finns där ingen nolla uttagen från PEN-ledaren. Att det sitter två fasledare på samma fas i matande central är också besvärande - hur har det gått till??

ullberg
Jag fattade det inte som att TS skruvat in den blåmärkta kabeln (som verkar vara nollan i byggcentralen) där den sitter i pumphusets central, utan bara skruvat i en passkontakt i säkringshållaren, är det rätt TS?

Om du har återställt det (dvs. skruvat ut säkringen till den båmärkta kabeln i pumphusets central) har du brutit det som är kanske mest fel, men resten är också så konstigt att jag skulle tveklöst skruva ut de andra två säkringarna, och gärna ta bort passkontakterna i botten av säkringshållarna för att det ska bli svårare för någon att råka slå på det igen (givet att du har ett verktyg för passkontakterna, gör det inte med en tång eller skruvmejslar, då är det bättre att låta dem sitta).

Jag tycker du sedan ska ta dit en elektriker, givet hur det där ser ut känns det som att det finns mycket att gå igenom i din anläggning, och även om vi kanske kan hjälpa dig med det där problemet finns det alldeles för stor risk att vi missar något annat....

/U

zingo skrev:
Så här har det sett ut i tre år... minst.
Vad kan hända om allt nu är återställt som det var från början?
Och var kan något hända? I huvudbyggnaden? Gäststugan?

Tyvärr kan allt hända i sådan elanläggning

Man kan ställa en mängd olika frågor?? Det kan finnas ganska allvarliga säkerhetsbrister trots att anläggningen fungerar under normal drift. Dessa brister kan bli totalt livsfarliga vid även ganska enkla och harmlösa fel i anslutna apparater eller sladdar.

1 Är anläggningen korrekt skyddsjordad??

2 Är anläggningen rätt dimensionerad med avseende på säkringsstorlek i förhållande till kabelarea, kabellängd och förimpedans??

3 Är det rätt kabeltyp för markförläggning samt att den är korrekt utförd förläggning??.

4 Finns det jordfelsbrytare??

5 Är kopplingspunkter inklusive elcentral beröringsskyddade??

6 Följer anläggningen god installationspraxis enligt svensk standard??

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej, jag ska inte röra något. Har jag aldrig påstått att jag tänker göra det.
Jag skickade först en bild på uppmätta spänningar och fick tips om "trasig säkring".
Hittade en som inte fick kontakt och såg till att den fick det.
Nåt annat har jag inte gjort. Och jag ska såklart ta hit en elektriker som får göra en översyn.

ullberg
Bo.Siltberg skrev:
Att uttagen inte fungerar i byggcentralen tyder på att något är felkopplat. Kanske finns där ingen nolla uttagen från PEN-ledaren. Att det sitter två fasledare på samma fas i matande central är också besvärande - hur har det gått till??
Är det inte så att den blåmarkerade fasledaren används som nolla i byggcentralen (tycker mig se att den letar sig fram dit) men är kopplad till fas (den dubblerade fasen) i matande central. För tillfället är säkringen utskruvad, och då finns det ingen potential i uttagen, när den skruvas i blir det 400v i ena uttaget (det som matas av andra fasen) och 0v i det uttag som matas av "samma" fas (dock annan ledare)

/U

Nej, säger inte poff förrän du kopplar in något, du har haft tur verkar det som..
Kabeln som är nedgrävd kan vara bra, är den 10 kvadrat kan du lagligt köra med gulgrön som PEN men då måste du mata den från en punkt innan övergången TN-S. Din elektriker kan megga kabeln.

ullberg skrev:
Jag fattade det inte som att TS skruvat in den blåmärkta kabeln (som verkar vara nollan i byggcentralen) där den sitter i pumphusets central, utan bara skruvat i en passkontakt i säkringshållaren, är det rätt TS?
Ja, det är rätt.
Jag har inte rört någon skruv någonstans.
Bara trätt på en passkontakt på säkringen och skruvat in den för att den skulle få kontakt...
Och nu är den utskruvad igen.

Redigerat:
Nej så gör man inte... Måste skruva dit PK först med ett särskilt verktyg därefter sätter man säkringen i huven och skruvar in.

Men gör inte det pä denna anläggningen.

Bo.Siltberg skrev:
Jag ser heller inte hur denna central matas...det ser ut att vara tomt på samtliga tre fasterminaler!? Ytterligare så sitter en blå ledare på säkringen ned/vänster. Riv o gör om!
Kollar man noga så matas gängcentralen av den vita femledaren som ligger höger om kapslingen till ett motorskydd (?), inte lätt att se men t.ex den bruna ledaren går in på mittersta radens fasklämma - verkar dock bara vara 1.5mm2). Den svarta med blå tejp har helt klart landat lite fel, den var nog tänkt att sitta på nollskenan på samma rad men kom "en nivå för högt".

Den f.d byggcentralen verkar ju vara ombyggd till en 2-fas central som enbart matar de två schukouttagen (3-poliga dvärgen ser rätt stekt ut på mittersta klämman). De tre CEE donen förefaller vara sammankopplade på den där "kuloplinten" med blanka skruvar man ser mitt i bilden samt till PE och N skenan.

Livsfarligt skräp bägge delarna i vilket fall som helst - ser nästan ut som gängcentralen har en kapsling av trä?.

Men se det så här inget är draget i stugan kablarna enkla att se.
Du ska ju ändå renovera och då är det lätt för en elektriker att sätta en modernare gruppcentral med jfb med automatsäkringar + dra några uttag i stugan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.