Hej!

Jag bor i en bostadsrätt, idag så märkte jag att det inte fanns någon ström till micro, diskmaskin samt taklampa i kök och vardagsrum. Säkringarna ser hela ut men har testat att byta huvudsäkringarna utan att få det att funka, inga av de andra säkringarna har löst ut. Den som står av längst uppe är reserv och har även gjort det tidigare.

Kan tillägg att E.on var ute och bytte elmätare för ca 3 veckor sedan, på displayen står det L2 och L3 och blinkar och L1 syns inte (om det har något med det att göra).

Bifogar bilder på centralen.

Någon som har någon idé vad det är som kan fela?

Tack för förhand och trevlig helg 🙂

• Elcentral med huvudsäkringar och elmätare, säkringar intakta, L2 och L3 blinkar på mätaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk säkringscentral med tre huvudsäkringar, varav en märkt som reserv, utan synlig skada.
    Skapa konto
  • Elcentral med öppna säkringsskåp och synliga säkringar, ingen märkbar skada.
    Skapa konto
Huvudsäkringen på fas 1 har gått.

Edit: Det kan ju vara något annat fel om du har bytt säkringen. Men du saknar den fasen in. Skifta två huvudsäkringar och de om något ändras. Nästa steg är att mata om du har fas fram till säkringen.

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Om du har en multimeter skulle du ju kunna ta ut huvudsäkringarna en i taget och mäta för att se att alla faserna är med, tycker du verkar inne på rätt spår om ena saknas på mätaren. Givet att säkringen du bytte till var färsk men skulle den inte varit det borde det ju märkas om du provar den på L2 (dvs något mer slår ifrån om den är död).

Tack för svar!

Jag har provat byta med annan propp dock ser dom olika ut, den till höger är den gamla och den till vänster är ny. Båda är 20A, funkar ändå inte. Borde väl inte spela någon roll om båda är 20A?

• Två säkringar på ett tygunderlag, en ny 20A säkring till vänster och en äldre 20A säkring till höger.
    Skapa konto
Ta och byt plats på två huvudsäkringar, du vet ju att de andra funkar.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det kvittar vilken for den har. Men gör som jag och Typrätt har föreslagit. Byt plats på två proppar. Du vet ju att de två andra är okej.

Testade byta med en av dom andra och fortfarande ingen ström och har tyvärr ingen multimeter hemma.

Felanmäl till elnätsägaren.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Har du någon spänningsprovare eller multimeter?

Någontin innan elmätaren har fallerat, här är några exempel:
Servisesäkring kan ha gått.
Huvudbrytaren kan ha gått sönder.
Dåligt ansluten ledare i elmätaren.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tack för alla svar! Blir att ringa E.on imorgon.
Demmpa Demmpa skrev:

Dessvärre ingen elmätare hemma. Kan det ha något med huvudsäkring i föreningen att göra? Eller då borde det påverka samtliga lägenheter och alla faser?

Blir ett samtal till E.on imorgon 🙂

Tack för snabba svar allihopa!

J Josth skrev:
Felanmäl till elnätsägarenuppdate
Demmpa Demmpa skrev:

Uppdatering: har nu under morgonen ringt E.on, dom sa att dom inte kunde göra något och uppmanade mig att kontakta Föreningen, pratade med ordförande därefter som hänvisade antingen till E.on eller att vi får ta in elektriker själva och att ansvarsbiten får avgöras i efterhand. Ringde E.on återigen och de hänvisade också till att vi fick ta in elektriker för felsökning.

Jag var också nere och kikade i föreningen elcentral men blev inte klokare av det.

Så nu blir det att ringa elektriker imorgon, finns det något mer ni tänker jag kan felsöka innan dess? Har som sagt inte tillgång till multimeter.

• Gilla
HasseL64
  • Laddar…
wildeside
G Gurkan1 skrev:
Uppdatering: har nu under morgonen ringt E.on, dom sa att dom inte kunde göra något och uppmanade mig att kontakta Föreningen, pratade med ordförande därefter som hänvisade antingen till E.on eller att vi får ta in elektriker själva och att ansvarsbiten får avgöras i efterhand. Ringde E.on återigen och de hänvisade också till att vi fick ta in elektriker för felsökning.

Jag var också nere och kikade i föreningen elcentral men blev inte klokare av det.

Så nu blir det att ringa elektriker imorgon, finns det något mer ni tänker jag kan felsöka innan dess? Har som sagt inte tillgång till multimeter.
Åk och köp eller låna en mätare den kan spara dej 1000 lappar om du slipper betala en elektriker.

En spänningsprovare vore en mycket klok investering. Finns ju även testmejslar för en mycket blygsam summa.

Eon har inte kontrollerat efter mätarbyte att alla faser är korrekt anslutna.

Ring en elektriker som får felsöka, är det e.on som är ansvariga för felet kontaktar du dem med elektrikern som kontakt. Hur som måste du ha el

En kontaktlös spänningsprovare är inte lämplig. Det är hopplöst att veta vad den reagerar på. En elmejsel med glimlampa är i så fall en bättre produkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.