Skulle montera lampa i kopplingsdosa i taket. Efter montering satte jag in proppen i elcentralen igen och märkte till min förvåning att det inte kom någon ström när jag tryckte på strömbrytaren. Tänkte att det måste vart en säkring som har gått. Men icke, testade med 3 olika nya proppar med samma ampere. I huvudcentralen ser allt rätt ut på alla 3 kretsar (L1,L2,L3). Det brukar spraka lite när jag för in en propp igen, men inte längre på denna krets….
Så min fråga är nu vad detta kan bero på? Är det något glapp bakom säkringen och elkreten som driver denna lampan? Det kan väl inte vara jordfel om resten av elen i huset funkar? Ska tillägga att allt på kretsen är dött (wc, kontor och hall).
Bifogar bild på propphållaren och jordfelsbrytaren.
Så min fråga är nu vad detta kan bero på? Är det något glapp bakom säkringen och elkreten som driver denna lampan? Det kan väl inte vara jordfel om resten av elen i huset funkar? Ska tillägga att allt på kretsen är dött (wc, kontor och hall).
Bifogar bild på propphållaren och jordfelsbrytaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Du har en JFB, den till höger på bild, som är utlöst.
Prova att fälla upp den vippan.
Edit: Du har troligen råkat kortsluta N och PE vid inkopplingen, och då kan JFBn lösa trots att strömmen till denna grupp är bruten.
Sedan ska du aldrig skruva ur eller skruva i säkringar med belastning på. Det ska aldrig "spraka". Det leder till svetsloppor, dålig kontakt och varmgång. Kolla att dina passdelar och propphuvar är blanka och fina, och byt om det behövs.
Det ser ut som svetsloppor i botten på denna passdel, men inget sot. Dra åt den proppen ordentligt så att du får god kontakt.
Edit: Du har troligen råkat kortsluta N och PE vid inkopplingen, och då kan JFBn lösa trots att strömmen till denna grupp är bruten.
Sedan ska du aldrig skruva ur eller skruva i säkringar med belastning på. Det ska aldrig "spraka". Det leder till svetsloppor, dålig kontakt och varmgång. Kolla att dina passdelar och propphuvar är blanka och fina, och byt om det behövs.
Det ser ut som svetsloppor i botten på denna passdel, men inget sot. Dra åt den proppen ordentligt så att du får god kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok så alla el i övriga delar av huset kan fortfarande funka även om den är nerdragen? Det är ju som sakt bara vissa rum som saknar el.Bo.Siltberg skrev:
Du har en JFB, den till höger på bild, som är utlöst.
[bild]
Vad kan ha orsakat ett sådan elfel om jag vara kopplade in en lampa? Vill gärna undvika att det händer igen. Lampan jag kopplade in hade en lös brun kabel som inte var inkopplad ordentligt. Kan det ha vart detta?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Jag editerade mitt inlägg: Du har troligen råkat kortsluta N och PE vid inkopplingen, och då kan JFBn lösa trots att strömmen till denna grupp är bruten.
Eller så finns ett isolationsfel i lampan. Prova att fälla upp vippan på JFBn.
Eller så finns ett isolationsfel i lampan. Prova att fälla upp vippan på JFBn.
Klicka här för att svara