R
Om du inte har någon som helst grund/förståelse för el avråder jag starkt att köpa en multimeter och börja försöka mäta själv. Du kan skada dig själv eller dö om du råkar komma åt fel och få ström i dig..

• Gilla
iMicke och 3 till
  • Laddar…
OM du vill mäta, så gäller det att du tar reda på hur du skall mäta. Om du ex. mäter med fel mätområde inställt på instrumentet så blir det en rejäl kortslutning, med risk att instrumentet exploderar. Det gäller även att tänka sig för i varje rörelse, metallen på mätproberna är spänningsförande medan du mäter.

Men är du säker på att du inte känner någon, kompis, kollega... som kan lite mer om el?

Fairlane
Jag håller med några tidigare inlägg att du bör undvika detta med den kunskap du har om el. Det går dock att lära sig och detta är ju bra att kunna allmänt.

Om du anger en ort så kanske någon här kan svänga förbi och mäta då mätningen går fort.

Ett alternativ om du vill testa om det är tvättmaskinen eller något annat kanske kan vara att dra en skarvsladd från ett jordat uttag i lägenheten. Inte för att köra maskinen utan bara för att se om den vaknar. OBS! Innan du gör detta vänta in ett svar från någon som kan el här i tråden. Jag är bara en klåpare så min idé kanske är riktigt dum. Jag undviker också det mesta när det gäller el för att jag under min begränsning.

R
Fairlane Fairlane skrev:
Ett alternativ om du vill testa om det är tvättmaskinen eller något annat kanske kan vara att dra en skarvsladd från ett jordat uttag i lägenheten. Inte för att köra maskinen utan bara för att se om den vaknar. OBS! Innan du gör detta vänta in ett svar från någon som kan el här i tråden. Jag är bara en klåpare så min idé kanske är riktigt dum. Jag undviker också det mesta när det gäller el för att jag under min begränsning.
Fast detta kräver ju dock att personen kopplar loss befintlig anslutning och sätter på en stickpropp på sladden.
Och som sagt tidigare så verkar personen inte ha någon kunskap gällandes el och ska således inte ens försöka ge sig på något sånt här.

Förstår din tanke om att försök hjälpa till och ge råd dock känns detta som en av de trådarna där man inte ska ge något annat tips än att ta in hjälp från elektriker eller någon med kunskap.

Fairlane
R RalleB skrev:
Fast detta kräver ju dock att personen kopplar loss befintlig anslutning och sätter på en stickpropp på sladden.
Och som sagt tidigare så verkar personen inte ha någon kunskap gällandes el och ska således inte ens försöka ge sig på något sånt här.

Förstår din tanke om att försök hjälpa till och ge råd dock känns detta som en av de trådarna där man inte ska ge något annat tips än att ta in hjälp från elektriker eller någon med kunskap.
Oops glömde att det var fast anslutet. Håller helt med. Ta hjälp är det enda rätta.

tommib
Med risk för att stressa TS ännu mer skulle jag vilja påpeka att kabelskorna, som vid en första anblick kan misstas för noggrannhet, i själva verket kan vara helfel. Blå kabelskor används normalt till 2,5kvmm kabel och borde inte finnas i denna dosa. Tittar man noga så ser man en röd kabelsko vid fasanslutningen. Det är för mig en varningssignal om att någon kört Rött=+ och Blått=-.
Det syns inte heller några markeringar på dem efter presstången vilket borde finnas om det var bra gjort, men de kan iofs hamnat på andra sidan.

När elektrikern kommer, och jag tycker verkligen att du ska ta in någon, be att hen ser över kabelskorna (eller bara tar bort dem). Det behöver inte vara helt fel men jag tror att det är det.

När jag förstorar upp bilden så ser de blå kabelskorna ut att vara hyfsat pressade, pressmärke mitt på den högra och lite vid kabeländen, på den vänstra har tången suttit längre upp och fördelat kraften mot ovan och nedankant på plasten. Kan däremot inte se om den röda är pressad då kablar skymmer sikten.

Dragavlastningen av rkk anslutningskabeln saknas eller utgörs av ett buntband. Det är inte korrekt.

Fairlane
Kan det inte vara en bra idé att fråga elektrikern om det går att byta det fasta uttaget mot en lämplig stickproppskontakt? Beroende på placering är det kanske inte lämpligt, men det kan elektrikern på plats tala om. Fördelen är att gemene man sen kan byta tvättmaskin utan att behöva ringa en elektriker.

Obs! Detta är en fråga till de mer kunniga och ska inte tolkas som rätt väg att gå.

T Tobbe_3 skrev:
Dragavlastningen av rkk anslutningskabeln saknas eller utgörs av ett buntband. Det är inte korrekt.
Går det ens att dragavlasta en anslutningskabel på ett bra sätt med denna brytare?

Om du inte vet varför säkringen gick gissar jag som flera andra att tvättmaskin gått sönder och därav har säkringen löst. Tvivlar på att det är strömbrytaren/matningen/dosan som är orsaken till att tvättmaskinen verkar sakna spänning.

hsd
Alfredo Alfredo skrev:
Går det ens att dragavlasta en anslutningskabel på ett bra sätt med denna brytare?
.
Det finns dragavlastningar att montera där genomföringar är satta

Tack alla för era förslag men igår har jag fått hjälp av min granne att mäta och strömmen fanns ! Nu vet jag att problemet sitter i själva TM . OCH nästa steg - vad gör man då ?? Någon säkring som gick inne i maskinen ?? Kan man fixa det själv? Hur kollar var osv ?

M Meti500 skrev:
Tack alla för era förslag men igår har jag fått hjälp av min granne att mäta och strömmen fanns ! Nu vet jag att problemet sitter i själva TM . OCH nästa steg - vad gör man då ?? Någon säkring som gick inne i maskinen ?? Kan man fixa det själv? Hur kollar var osv ?
Ja, det var det jag sa innan folk började sväva iväg i diverse teorier. Hur gammal är maskinen? Fabrikat?

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Ja, det var det jag sa innan folk började sväva iväg i diverse teorier. Hur gammal är maskinen? Fabrikat?
Maskinen är bara 3 år gammal. Köpte den februari 2014

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.