9 015 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Ingen radiatorvärme Nibe EVC 190
Vi flyttade in i vårat hus i slutet av maj och har inte behövt ha igång någon värme förrän nu. Märker att radiatorerna är iskalla fast det är 10 grader ute. Inne är det cirka 19-20 grader och det blåser mycket.
Men om man kollar på givaren som skickar ut vattnet i systemet så står den på precis under 20 grader.
Vad kan jag kolla och vad kan vara fel?
Tacksam för snabba svar.
Men om man kollar på givaren som skickar ut vattnet i systemet så står den på precis under 20 grader.
Vad kan jag kolla och vad kan vara fel?
Tacksam för snabba svar.
Kolla först att omkopplaren står i läge "sol", så inte uppvärmningen är avstängd för sommaren. Sedan är det ett tidrelä som släpper fram spänning till en kontaktor så att den drar och skickar ström till värmepatronerna som värmer på cirkulationsvattnet. För att kolla från- /närvaro av spänning behöver du ett universalinstrument eller annan indikator för 400 V växelspänning ifall det inte är manöverfel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Står omkopplaren i läge "sol" betyder väl det att det är sommar och värmen är avstängd?
Protte
Protte
Nja nu minns jag exakt hur panelen ser ut, men jag hasr för mig att det är bara i läget längst till vänster som den är avstängd. Annars är den styrd på olika sätt..
Har snackat med en trevlig person på Nibe som misstänkte att yttertemgivaren kanske inte fungerar som den skall då det verkar som att shunten inte öppnar alls.
Just nu står den på noll (om jag tittar på rätt ställe?) och vrider jag på den så tickar den snabbt mot noll ung som en klocka.
Hur kollar jag yttertempgivaren, någon som vet vilka värden den skall ha? Står det kanske i manualen?
Har snackat med en trevlig person på Nibe som misstänkte att yttertemgivaren kanske inte fungerar som den skall då det verkar som att shunten inte öppnar alls.
Just nu står den på noll (om jag tittar på rätt ställe?) och vrider jag på den så tickar den snabbt mot noll ung som en klocka.
Hur kollar jag yttertempgivaren, någon som vet vilka värden den skall ha? Står det kanske i manualen?
Man kan simulera utegivaren med en potentiometer, så att man vrider potentiometern och får olika resistanser, som motsvarar PTC-motståndets värde vid en viss yttertemperatur. Alternativt kopplar du in ett fast motstånd som motsvarar en en temperaur på c:a noll grader och då bör shunten öppna för att öka på cirkulationsvärmen. Jag skall försöka leta upp ett vettigt värde på resistans (motstånd) att koppla in. Sol-läget motsvarar värme under dagtid, altså normalläge.
Utomhusgivarens motståndsvärde vid noll grader är 623,21 ohm och ytterligheterna är -35 grader värde 672,10 ohm och +35 grader värdet =539,30 ohm, så om du fixar ett motstånd på 625 ohm och kopplar in det i stället för utegivaren trådar, så motsvarar det en utomhustemperatur på ungefär noll grader. Alternativet är en potentiometer på 1000 ohm (1K) , så kan du simulera alla yttertemperaturer om du för säkerhets skull kopplar den i serie med ett motstånd på 470 ohm så du aldrig kommer mer till 0 ohm.
Superbra med svaren, jag uppskattar det verkligen. Desto mer jag rotar i detta desto mer sugen blir jag att försöka klara det själv.
Testade igår att tvångsstyra shunten. Först gick det inte. Utan den fjädrade tillbaka, men efter att stängt av säkringarna och på igen så verkar den fungera. Nu har jag skruvat in shunten så att den blandar ung 30 grader. Verkar lagom just nu. Men frågan kvarstår då:
Kan det vara yttertemgivaren som är kass?
Kan det vara shuntmotorn som är kass?
Kabelbrott? (inte så troligt kanske då det inte är några rörliga delar)
Kan det vara något annat som fallerar?
Köper man delarna direkt från Nibe? Finns det lokala återförsäljare?
Testade igår att tvångsstyra shunten. Först gick det inte. Utan den fjädrade tillbaka, men efter att stängt av säkringarna och på igen så verkar den fungera. Nu har jag skruvat in shunten så att den blandar ung 30 grader. Verkar lagom just nu. Men frågan kvarstår då:
Kan det vara yttertemgivaren som är kass?
Kan det vara shuntmotorn som är kass?
Kabelbrott? (inte så troligt kanske då det inte är några rörliga delar)
Kan det vara något annat som fallerar?
Köper man delarna direkt från Nibe? Finns det lokala återförsäljare?
Utegivaren är inkopplad på plint med skruvarna B9 & G9 och om du lossar den ena tråden och kopplar in ett instrumen för motståndsmätning (ohmmätning) emellan den lossade tråden och den andra tråden så skall motståndet vara 600 ohm c:a vid plus 10grader utetemperatur. Vill du kolla hela kjedjan kopplar du instrumentet för strömmätning emellan skruven där tråden låg och den lossade tråden. Får du då en indikering på att det flyter ett antal mA igenom kretsen, så bör det vara OK, för då matar reglercentralen ut en ström igenom utegivaren, en ström som varierar i styrka beroende av yttertemperaturen och den strömmen använder reglercentralen till att ställa om shunten via shuntmotorn.
NIBE:s folk har varit väldigt hjälpsamma och svarat på mina frågor om min gamla panna och du kan säkert få deras hjälp med delar också, det intrycket har jag fått.
NIBE:s folk har varit väldigt hjälpsamma och svarat på mina frågor om min gamla panna och du kan säkert få deras hjälp med delar också, det intrycket har jag fått.
Tog hem en multimeter och mätte på temgivaren. Den verkade faktiskt fungera. Minns inte ohm-talen men har för mig att jag hade 580ohm eller liknande inne. Testade att lägga den i frysen och då steg det till 630 nånting. Så där verkade inte vara något fel.
Tröttnade och gick in och "lekte" med displayen. Körde alla reglagen fram och tillbaka och testade allt möjligt. Utan resultat. Kom på att jag läst i instruktionsboken att man skulle öppna shunten helt efter att man hade gjort någon inställning (minns inte vilken). Kom även efter en stund på att föregående ägare ställt in vredet på mellan "dag-av och dag-natt" testade detta igen och det började klicka från panelen. Körde lite fram och tillbaka med reglagen och se på f-n men till slut började den reglera. Helt förvånad.
Fattar ingenting. Ärgning på reglagen?
Nu är den inställd på dag-natt och verkar reglera som den skall. Skall bli intressant att se vad som händer kl 10 då natttempen skall slås på.
Kan det vara panelen som är på väg att ge upp?
Tack för all hjälp iaf. Får se om det håller i längden dock. Glad att jag inte ringt någon reparatör (än).
Tröttnade och gick in och "lekte" med displayen. Körde alla reglagen fram och tillbaka och testade allt möjligt. Utan resultat. Kom på att jag läst i instruktionsboken att man skulle öppna shunten helt efter att man hade gjort någon inställning (minns inte vilken). Kom även efter en stund på att föregående ägare ställt in vredet på mellan "dag-av och dag-natt" testade detta igen och det började klicka från panelen. Körde lite fram och tillbaka med reglagen och se på f-n men till slut började den reglera. Helt förvånad.
Fattar ingenting. Ärgning på reglagen?
Nu är den inställd på dag-natt och verkar reglera som den skall. Skall bli intressant att se vad som händer kl 10 då natttempen skall slås på.
Kan det vara panelen som är på väg att ge upp?
Tack för all hjälp iaf. Får se om det håller i längden dock. Glad att jag inte ringt någon reparatör (än).
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Förr använde man ibland försilvrade fosforbronskontakter i omkopplare och med tiden oxiderar silvret, så ifall omkopplaren inte ändras ur läget kan den fungera eftersom strömmen igenom "väter" kontakten säger man, men när man vill ändra till annat läge råkar man på oxiderade kontaktbleck där och då hjälper det ibland att "motionera" omkopplaren så att oxiden gnuggas bort. Om du måste ställa omkopplaren lite mitt emellan två läge är det någon skada eller ett bleck som vridits ur sitt läge.
Jag vill minnas att om man vill köra shunten manuellt står det att man skall börja med shunten helt öppen och sedan reglera ner med återhämtningstid emellan varje justering så temperaturer hinner stabilisera sig i nya läget.
Det viktigaste är ju att du fått varmt i huset igen och att du hittat ett användbart omkopplarläge tills vidare.
Jag vill minnas att om man vill köra shunten manuellt står det att man skall börja med shunten helt öppen och sedan reglera ner med återhämtningstid emellan varje justering så temperaturer hinner stabilisera sig i nya läget.
Det viktigaste är ju att du fått varmt i huset igen och att du hittat ett användbart omkopplarläge tills vidare.
Hej! Det är faktiskt somså att jag sitter med ett gulbleknat papper framför mig, dvs manualen till Nibe Evc 190. Jag vet inte riktigt om det var somså att det var frågetecken ang. klockans funktioner? Jag skriver ner dom om det är någon som är fundersam, hoppas det hjälper.
Läge 1 längst till vänster (off): Sommarläge, Shuntventilen stängd och cirkulationspump i elpanna stoppad.
Läge 2 (sol&måne, tidsstyrning): Dagtemperatur enligt skjutkontakt B (dvs röda pinnen). Nattetid avstängt såsom i ovanstående läge. Omkoppling mellan dag- och nattläge styrs av klocka E på reglercentralen. Blå ryttare på klockans tidsskiva ger omkopplingen tillläge, röd ryttare ger ger omkopplingen till dagläge.
Läge 3 (sol&måne, tidssyrning): Dagtemperaturen enligt skjutkontakt B, nattemperatur enligt skjutkontakt C (dvs blåa pinnen). Omkoppling som i föregående fall.
Läge 4 (måne): Ständig nattemperatur.
Läge 5 (sol): Ständig dagtemperatur.
Läge 6 (hand): Handstyrning av framledningstemperaturen.
Sen kan jag bekräfta det Mixtraren sa, om man ska köra shunten manuellt så står det i avsnitt Shuntautomatik:
1. Autom. Ventilen reglerar automatiskt efter inställt program.
2. O-läge innebär att värmen till radiatorerna är stängde.
3. Steglös handstyrning. Vid handstyrning ställs ratten först i fullt öppet läge. Ratten vrides därefter tillbaka i små steg tills den önskade framledningstemperaturen nåtts. Mellan varje steg skall radiatorsystemet hinna stabilisera sig. Vänta därför ca en timma mellan omställningarna.
Sen kan jag flika in att föregående ägare till mitt hus (och panna) kollade upp vad en ny klocka skulle gå på. Svaret han fick (då) var 1718kr. Hoppas att jag kunde hjälpa till på något sätt! Nu ska jag bara själv få skiten att fungera till 100%. En annan har problemet att kåken bli på tok för varm när man dundrar igång åbäket, dvs 25 grader minimum.
Läge 1 längst till vänster (off): Sommarläge, Shuntventilen stängd och cirkulationspump i elpanna stoppad.
Läge 2 (sol&måne, tidsstyrning): Dagtemperatur enligt skjutkontakt B (dvs röda pinnen). Nattetid avstängt såsom i ovanstående läge. Omkoppling mellan dag- och nattläge styrs av klocka E på reglercentralen. Blå ryttare på klockans tidsskiva ger omkopplingen tillläge, röd ryttare ger ger omkopplingen till dagläge.
Läge 3 (sol&måne, tidssyrning): Dagtemperaturen enligt skjutkontakt B, nattemperatur enligt skjutkontakt C (dvs blåa pinnen). Omkoppling som i föregående fall.
Läge 4 (måne): Ständig nattemperatur.
Läge 5 (sol): Ständig dagtemperatur.
Läge 6 (hand): Handstyrning av framledningstemperaturen.
Sen kan jag bekräfta det Mixtraren sa, om man ska köra shunten manuellt så står det i avsnitt Shuntautomatik:
1. Autom. Ventilen reglerar automatiskt efter inställt program.
2. O-läge innebär att värmen till radiatorerna är stängde.
3. Steglös handstyrning. Vid handstyrning ställs ratten först i fullt öppet läge. Ratten vrides därefter tillbaka i små steg tills den önskade framledningstemperaturen nåtts. Mellan varje steg skall radiatorsystemet hinna stabilisera sig. Vänta därför ca en timma mellan omställningarna.
Sen kan jag flika in att föregående ägare till mitt hus (och panna) kollade upp vad en ny klocka skulle gå på. Svaret han fick (då) var 1718kr. Hoppas att jag kunde hjälpa till på något sätt! Nu ska jag bara själv få skiten att fungera till 100%. En annan har problemet att kåken bli på tok för varm när man dundrar igång åbäket, dvs 25 grader minimum.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden