Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
ISP är beroende av stadsnätets operatör ("kommunikationsoperatören" el KO) för bla IPv6.F fixarpelle skrev:
Någon form möjligen, men inte en användbar form enligt den vedertagna definitionen för publik IP som är relevant i denna diskussion. Alltså en egen unik IP adress (behöver ej vara statisk, det är något annat) som går att accessa direkt från internet utan tunnlar eller andra speciallösningar. En IP-adress som vem som helst kan skriva in i sin webläsare och då komma fram till ditt nätverksuttag och "knacka på" på port 80.D Dilato skrev:
Bahnhof exempelvis, ibland i alla fall. Mobilnäten.D Dilato skrev:
Det är en form av NAT som du kan nyttja internt i ditt nät bakom din router. Även din ISP kan nyttja NAT i sitt nät...D Dilato skrev:
Kollat nu och min isp Bahnhof är ok och skulle kunnat leverera, men de använder ko Zitius som suger och inte levererar ipv6.F fixarpelle skrev:
https://ispmedipv6.se/isp/?page_id=28
Så svaret på din fråga är, jo, det finns många kunder som inte kan få ipv6 2022.
/Höghus
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Precis så är det.nino skrev:
Nu finns det lösningar som kan öppna upp inkommande anslutningar genom operatörens brandvägg (NAT) med hjälp av tex "Hole punching". Denna teknik används bla av VPN-lösningar som tex Zerotier, Tailscale och Teamviewer mfl. Här är en lite längre förklaring: "How NAT traversal works". Vissa router-modeller har inbyggt stöd för tex Zerotier och Tailscale.
Har du kollat med operatören om ni kan få en public ip? Hos min operatör Bahnhof kan man ansöka om detta men det hänger på vilket statsnät eller rättare sagt vilken KO som används.
Hemma har jag bahnhof och publik ip, där det gällde så lånar jag wifi till en raspberry pi som mailar om pannan stannar, ville kunna få access till den men det är inget som är viktigt.Boilerplate4U skrev:
Precis så är det.
Nu finns det lösningar som kan öppna upp inkommande anslutningar genom operatörens brandvägg (NAT) med hjälp av tex "Hole punching". Denna teknik används bla av VPN-lösningar som tex Zerotier, Tailscale och Teamviewer mfl. Här är en lite längre förklaring: "How NAT traversal works". Vissa router-modeller har inbyggt stöd för tex Zerotier och Tailscale.
Har du kollat med operatören om ni kan få en public ip? Hos min operatör Bahnhof kan man ansöka om detta men det hänger på vilket statsnät eller rättare sagt vilken KO som används.
Ska prova enl tipset tidigare i tråden, men nätet har strulat men tror att det funkar som det ska nu
Kan du inte sätta upp en vpn server hemma och sedan köra en vpn klient på hallonpajjen?nino skrev:
ssh tunnel kanske räcker för dina behov.
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Om ingen av siterna (ditt hyreshus eller ditt hem) har en publik adress så är du i princip rökt vad gäller någon form av stabil lösning.
Se mitt sista förslag.
om någon av sidorna har en publik IP så använder du den som server, t ex genom att exponera en SSH eller VPN-server och låter andra siten ansluta dit för att skapa en tunnel mellan er.
Nästa lösning blir att försöka hitta en cloudbaserad tjänst med t ex UPNP eller liknande funktion, bland annat TeamViewer använder väl detta (även om jag vet att det inte är applicerbar applikation).
båda enheterna har då en klient som kommunicerar med en cloudserver och utbyter via den information om hur de antingen kan nå varandra direkt eller via cloudtjänsten.
Sannolikt kostar det dock mer pengar än att hyra en publik IP.
Edit: såg nu att du hade publik ip hemma, så då finns det lösningar
Se mitt sista förslag.
om någon av sidorna har en publik IP så använder du den som server, t ex genom att exponera en SSH eller VPN-server och låter andra siten ansluta dit för att skapa en tunnel mellan er.
Nästa lösning blir att försöka hitta en cloudbaserad tjänst med t ex UPNP eller liknande funktion, bland annat TeamViewer använder väl detta (även om jag vet att det inte är applicerbar applikation).
båda enheterna har då en klient som kommunicerar med en cloudserver och utbyter via den information om hur de antingen kan nå varandra direkt eller via cloudtjänsten.
Sannolikt kostar det dock mer pengar än att hyra en publik IP.
Edit: såg nu att du hade publik ip hemma, så då finns det lösningar
Klicka här för att svara