Boilerplate4U
F fixarpelle skrev:
Finns det ISP som inte stödjer ipv6 2022?
Alla ISP:er jag använt har jag kunnat begära en ipv6 adress ifrån.
Jag har använt ipv6 med Bahnhof men det kanske är det aktuella stadsnätet som begränsningarna ligger i.
ISP är beroende av stadsnätets operatör ("kommunikationsoperatören" el KO) för bla IPv6.

D Dilato skrev:
Alla som har internet har någon form av publik IP
Någon form möjligen, men inte en användbar form enligt den vedertagna definitionen för publik IP som är relevant i denna diskussion. Alltså en egen unik IP adress (behöver ej vara statisk, det är något annat) som går att accessa direkt från internet utan tunnlar eller andra speciallösningar. En IP-adress som vem som helst kan skriva in i sin webläsare och då komma fram till ditt nätverksuttag och "knacka på" på port 80.

D Dilato skrev:
ok, det finns undantag. Vem använder detta i Sverige?
Bahnhof exempelvis, ibland i alla fall. Mobilnäten.

D Dilato skrev:
Och ja, det är det som kallas NAT
Det är en form av NAT som du kan nyttja internt i ditt nät bakom din router. Även din ISP kan nyttja NAT i sitt nät...

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Finns det ISP som inte stödjer ipv6 2022?
Alla ISP:er jag använt har jag kunnat begära en ipv6 adress ifrån.
Jag har använt ipv6 med Bahnhof men det kanske är det aktuella stadsnätet som begränsningarna ligger i.
Kollat nu och min isp Bahnhof är ok och skulle kunnat leverera, men de använder ko Zitius som suger och inte levererar ipv6.
https://ispmedipv6.se/isp/?page_id=28
Så svaret på din fråga är, jo, det finns många kunder som inte kan få ipv6 2022.

/Höghus

Jag har Bahnhof och får ett IP-nummer på det privata 100.64.0.0/10-nätet.

Funkar inte ddns?

Larsa Larsa skrev:
Funkar inte ddns?
Nej, det hjälper inte om IP-numret inte går att nå från internet?

useless useless skrev:
Nej, det hjälper inte om IP-numret inte går att nå från internet?
Men med en port forward i routern kan du ju komma åt vilken lokal ip som helst. Jag kör det mot en lokal webbserver här hemma. Fast ip på servern och port forward på ddns

Meen... Läs tråden igen. Det är routerns externa IP som är privat eftersom internetleverantören kör med NAT. Då spelar det ingen roll hur många dynamiska dns-tjänster eller port-forwards man har.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Meen... Läs tråden igen. Det är routerns externa IP som är privat eftersom internetleverantören kör med NAT. Då spelar det ingen roll hur många dynamiska dns-tjänster eller port-forwards man har.
Ok, då missade jag det, operatören NAT:ar. Sorry guys…

• Gilla
useless
  • Laddar…
Boilerplate4U
nino nino skrev:
Ja det är väl det som är NAT Routerns ip utåt är 100.23.x.x På whatsmyip är det 202.x.x.x ( kommer inte ihåg ) NAT är väl ungefär som när man har ett hemma nät? Man ligger bakom någon router
Precis så är det.

Nu finns det lösningar som kan öppna upp inkommande anslutningar genom operatörens brandvägg (NAT) med hjälp av tex "Hole punching". Denna teknik används bla av VPN-lösningar som tex Zerotier, Tailscale och Teamviewer mfl. Här är en lite längre förklaring: "How NAT traversal works". Vissa router-modeller har inbyggt stöd för tex Zerotier och Tailscale.

Har du kollat med operatören om ni kan få en public ip? Hos min operatör Bahnhof kan man ansöka om detta men det hänger på vilket statsnät eller rättare sagt vilken KO som används.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Precis så är det.

Nu finns det lösningar som kan öppna upp inkommande anslutningar genom operatörens brandvägg (NAT) med hjälp av tex "Hole punching". Denna teknik används bla av VPN-lösningar som tex Zerotier, Tailscale och Teamviewer mfl. Här är en lite längre förklaring: "How NAT traversal works". Vissa router-modeller har inbyggt stöd för tex Zerotier och Tailscale.

Har du kollat med operatören om ni kan få en public ip? Hos min operatör Bahnhof kan man ansöka om detta men det hänger på vilket statsnät eller rättare sagt vilken KO som används.
Hemma har jag bahnhof och publik ip, där det gällde så lånar jag wifi till en raspberry pi som mailar om pannan stannar, ville kunna få access till den men det är inget som är viktigt.
Ska prova enl tipset tidigare i tråden, men nätet har strulat men tror att det funkar som det ska nu

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hemma har jag bahnhof och publik ip, där det gällde så lånar jag wifi till en raspberry pi som mailar om pannan stannar, ville kunna få access till den men det är inget som är viktigt.
Ska prova enl tipset tidigare i tråden, men nätet har strulat men tror att det funkar som det ska nu
Kan du inte sätta upp en vpn server hemma och sedan köra en vpn klient på hallonpajjen?
ssh tunnel kanske räcker för dina behov.

Redigerat:
M
Om ingen av siterna (ditt hyreshus eller ditt hem) har en publik adress så är du i princip rökt vad gäller någon form av stabil lösning.
Se mitt sista förslag.

om någon av sidorna har en publik IP så använder du den som server, t ex genom att exponera en SSH eller VPN-server och låter andra siten ansluta dit för att skapa en tunnel mellan er.

Nästa lösning blir att försöka hitta en cloudbaserad tjänst med t ex UPNP eller liknande funktion, bland annat TeamViewer använder väl detta (även om jag vet att det inte är applicerbar applikation).

båda enheterna har då en klient som kommunicerar med en cloudserver och utbyter via den information om hur de antingen kan nå varandra direkt eller via cloudtjänsten.
Sannolikt kostar det dock mer pengar än att hyra en publik IP.

Edit: såg nu att du hade publik ip hemma, så då finns det lösningar :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.