Alla som har internet har någon form av publik IP, det enda är att den inte är fast utan dynamisk, din router får en (oftast samma) "ny" ip av din leverantör varje gång den startas om.Alfredo skrev:
Denna IP förnyas med jämna mellanrum eftersom den har en begränsad livstid. Om man förnyar den i tid får man samma IP igen. Men, om man stänger av grejerna och väntar för länge får man en annan IP nästa gång.
På tex bredband2 där har man en ip adress i routern och en annan om man kollar på whatsmyip, det är väl det som kallas NAT?
Uppkopplad på samma wifi så kommer jag åt min raspberry via routerns ip men inte uppkopplad på mobiltbredband, varken via router eller whatsmyip adressen
Uppkopplad på samma wifi så kommer jag åt min raspberry via routerns ip men inte uppkopplad på mobiltbredband, varken via router eller whatsmyip adressen
Kolla upp CGNAT...D Dilato skrev:Alla som har internet har någon form av publik IP, det enda är att den inte är fast utan dynamisk, din router får en (oftast samma) "ny" ip av din leverantör varje gång den startas om.
Denna IP förnyas med jämna mellanrum eftersom den har en begränsad livstid. Om man förnyar den i tid får man samma IP igen. Men, om man stänger av grejerna och väntar för länge får man en annan IP nästa gång.
Stämmer inte riktigt. Din ip-adress kan mycket väl vara en privat adress som NAT-as av din isp. Isp’n måste ha förstås ha publik(a) adress(er) mot Internet.D Dilato skrev:Alla som har internet har någon form av publik IP, det enda är att den inte är fast utan dynamisk, din router får en (oftast samma) "ny" ip av din leverantör varje gång den startas om.
Det är ett otyg att ipv6 inte anammas i större utsträckning av operatörerna. Det skulle underlätta för både dem och oss kunder.
/Höghus
Typiskt har du en adress 10.x.x.x på din router vilket är privata adresser som inte routas på internet.nino skrev:
/Höghus
Din adress (på din enhet innanför routern) är tilldelad av routern. Typiskt 192.168.xx.nn. Den är samma för miljoner andra enheter i världen. På andra sidan routern (mot bredband2) har du din publika adress (min bredband2 ip börjar på 83.233.xx.xx).nino skrev:
whatsmyip visar din publika address.
Sen måste du öppna upp routern via portmapping så du kan komma åt din raspberry utifrån.
Eller DMZ forwarding till din pi.
Och ja, det är det som kallas NAT
Redigerat:
Finns det ISP som inte stödjer ipv6 2022?Höghus skrev:
Alla ISP:er jag använt har jag kunnat begära en ipv6 adress ifrån.
Jag har använt ipv6 med Bahnhof men det kanske är det aktuella stadsnätet som begränsningarna ligger i.
Jag menade en publikt nåbar icke nat-ad ipv6-adress, men jag måste erkänna att det var ett tag sedan jag efterfrågade. Ska kolla i morgon hur det ser ut.F fixarpelle skrev:
/Höghus