Alfredo Alfredo skrev:
Men här är "problemet" att det verkar som att man inte får något publikt IP hos Bahnhof utan att betala 50 kronor extra per månad.
Alla som har internet har någon form av publik IP, det enda är att den inte är fast utan dynamisk, din router får en (oftast samma) "ny" ip av din leverantör varje gång den startas om.
Denna IP förnyas med jämna mellanrum eftersom den har en begränsad livstid. Om man förnyar den i tid får man samma IP igen. Men, om man stänger av grejerna och väntar för länge får man en annan IP nästa gång.

På tex bredband2 där har man en ip adress i routern och en annan om man kollar på whatsmyip, det är väl det som kallas NAT?

Uppkopplad på samma wifi så kommer jag åt min raspberry via routerns ip men inte uppkopplad på mobiltbredband, varken via router eller whatsmyip adressen

D Dilato skrev:
Alla som har internet har någon form av publik IP, det enda är att den inte är fast utan dynamisk, din router får en (oftast samma) "ny" ip av din leverantör varje gång den startas om.
Denna IP förnyas med jämna mellanrum eftersom den har en begränsad livstid. Om man förnyar den i tid får man samma IP igen. Men, om man stänger av grejerna och väntar för länge får man en annan IP nästa gång.
Kolla upp CGNAT...

• Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Stämmer inte riktigt. Din ip-adress kan mycket väl vara en privat adress som NAT-as av din isp. Isp’n måste ha förstås ha publik(a) adress(er) mot Internet.
Det är ett otyg att ipv6 inte anammas i större utsträckning av operatörerna. Det skulle underlätta för både dem och oss kunder.

/Höghus

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Kolla upp CGNAT...
ok, det finns undantag. Vem använder detta i Sverige?

nino nino skrev:
På tex bredband2 där har man en ip adress i routern och en annan om man kollar på whatsmyip, det är väl det som kallas NAT?

Uppkopplad på samma wifi så kommer jag åt min raspberry via routerns ip men inte uppkopplad på mobiltbredband, varken via router eller whatsmyip adressen
Typiskt har du en adress 10.x.x.x på din router vilket är privata adresser som inte routas på internet.

/Höghus

nino nino skrev:

Din adress (på din enhet innanför routern) är tilldelad av routern. Typiskt 192.168.xx.nn. Den är samma för miljoner andra enheter i världen. På andra sidan routern (mot bredband2) har du din publika adress (min bredband2 ip börjar på 83.233.xx.xx).
whatsmyip visar din publika address.
Sen måste du öppna upp routern via portmapping så du kan komma åt din raspberry utifrån.
Eller DMZ forwarding till din pi.

Och ja, det är det som kallas NAT

Redigerat:
Jo jag har väl lite koll iaf...
Jag menade alltså ip adressen som routern har utåt, inte för det lokala
Men routerns adress utåt och whatsmyip är inte samma och då är man bakom NAT

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo jag har väl lite koll iaf...
Jag menade alltså ip adressen som routern har utåt, inte för det lokala
Men routerns adress utåt och whatsmyip är inte samma och då är man bakom NAT
Då har du en annan router mellan dig och nätet.
Eller som jag,en VPN-tunnel

D Dilato skrev:
Bl.a. Bahnhof...

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja det är väl det som är NAT
Routerns ip utåt är 100.23.x.x
På whatsmyip är det 202.x.x.x ( kommer inte ihåg )

NAT är väl ungefär som när man har ett hemma nät? Man ligger bakom någon router

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mest sannolikt en firewall som nat-ar mellan isp publik adress och en privat adress som delas ut till kunderna.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Stämmer inte riktigt. Din ip-adress kan mycket väl vara en privat adress som NAT-as av din isp. Isp’n måste ha förstås ha publik(a) adress(er) mot Internet.
Det är ett otyg att ipv6 inte anammas i större utsträckning av operatörerna. Det skulle underlätta för både dem och oss kunder.

/Höghus
Finns det ISP som inte stödjer ipv6 2022?
Alla ISP:er jag använt har jag kunnat begära en ipv6 adress ifrån.
Jag har använt ipv6 med Bahnhof men det kanske är det aktuella stadsnätet som begränsningarna ligger i.

F fixarpelle skrev:
Finns det ISP som inte stödjer ipv6 2022?
Alla ISP:er jag använt har jag kunnat begära en ipv6 adress ifrån.
Jag har använt ipv6 med Bahnhof men det kanske är det aktuella stadsnätet som begränsningarna ligger i.
Jag menade en publikt nåbar icke nat-ad ipv6-adress, men jag måste erkänna att det var ett tag sedan jag efterfrågade. Ska kolla i morgon hur det ser ut.

/Höghus

Boilerplate4U
D Dilato skrev:
Bla kommunikationsoperatören OpenInfra använder CGNAT.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.