S
Jag har mobilt bredband från Tele 2 både via simkort och USB-sticka i routern och i min mobiltelefon men får inget publikt ip-nummer bara internt.
Har pratat med Tele 2 om detta och de sa att företag får publika ip-nummer men inte alla privatabonnemang, kanske möjligt att få om man betalar extra men tänkte slippa detta om det går.

Innan hade jag Telia VDSL, innan det lades ner, och hade då en VPN på min router som var bryggad med Telias fysiska router hemma och VPN-klienter på andra enheter som fungerade.

Jag skulle nu vilja komma åt HA utanför mitt egna nätverk men har hittils inte lyckats då min router bara tilldelats ett intern ip-nummer av Tele 2 så mitt OpenVPN fungerar inte längre sen flera år då jag blev av med VDSL och Telia.

Har testat ZeroTier och installerat det på min HA som ligger på en Raspberry PI och på min mobil men kommer inte åt HA utanför nätverket varken med HA-appen eller via webbgränssnittet. Vet inte om jag gör något fel eller om det inte är möjligt utan publik ip. Bifogar en bild på mobilen och min HA kopplat till det skapade nätverket, det publika ipnumret är det som syns utåt och inte det som tilldelats min router.

Har även hört talas om DuckDNS men vet inte om det kommer att fungera bättre.

Finns det andra metoder, som inte kostar något man kan prova?

Är ingen IT-tekniker, men tänker logiskt, att kan andra program komma fram som epost-klienter, meddelande på messenger så måste man ju på något sätt med något program kunna få HA att prata med en annan enhet utanför interna nätverket även utan publikt IP eller?

• Gränssnitt för enhetshantering med filter, sortering och enhetslista inklusive IP-adresser och statusinformation.
Installera tailscale på din ha och på mobilen (om det är från den du vill komma åt från)

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
S
Stort tack nino.
Installlerade Tailscale och fick det att fungera då jag la till :8123 till ip-adressen som jag hade missat.
Provade även att lägga till det på ZeroTier och fick det att fungera där med - så problemet fanns en halvmeter från skärmen här hemma :)
nino nino skrev:
Installera tailscale på din ha och på mobilen (om det är från den du vill komma åt från)

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.