1 570 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ingen kraft i vedklyv
Vedklyven gick ut i ändläget därefter var ingen kraft i den när jag försöker klyva igen.
Kolvens tillbakagång är mycket långsamma än tidigare.
Och den går snabba fram än tidigare.
Jag har hällt i två liter hydraulolja men den har ingen kraft den fungerar inte att kliva med vad kan felet vara
Kolvens tillbakagång är mycket långsamma än tidigare.
Och den går snabba fram än tidigare.
Jag har hällt i två liter hydraulolja men den har ingen kraft den fungerar inte att kliva med vad kan felet vara
Brukar bero på inre läckage i kolven, eller att du har överströmning med olja, antingen att någon ventil läcker eller pumpen är sliten så att du har ett inre läckage i den.
Börja med de enkla kolla så att du har tillräckligt med olja, och att den är ren och att de inte har kommit vatten i den, då är den grå.
Börja med de enkla kolla så att du har tillräckligt med olja, och att den är ren och att de inte har kommit vatten i den, då är den grå.
Hej !
Jag har inte fasvänt.
Vedklyven har inget märke jag köpte det för tio år sedan det är ett hemmabygge.
Den har fungerat mycket bra tills nyligen.
Den väger 75 kg den trycker 15 ton 75 cm ved.@
Kolven väger bara den 20 kg ventilpaketet 7 kg
Det kan troligen bara vara tre fel.
Kolven släpper igenom olja.
Ventilpaketet är täppt eller något fel.
Pumpen är sliten och pumpa inte trycket i systemet
Jag har monterat bort kolven och ventilpaketet från klyven.
När jag blåser ventilpaketet på ingående så är det nästan stopp När jag slår till kolven framåt på ventilen.
Min fråga är finns det en backventil där vid ingående ?
Blåser jag sedan vid utgående i ventilpaketet så finns det inga hinder när jag har kolven i läge fram eller bak på ventilerna.
Det är mycket svårt att kontrollera korvens packningar då Det finns en fjäderlåsring som måste tas bort med kraftigt tång som öppnas utåt.
Vilket jag inte har tyvärr.
För att kontrollera packningar om det släpper igenom olja när bli
r tryck
Hoppas på svar!
Jag har inte fasvänt.
Vedklyven har inget märke jag köpte det för tio år sedan det är ett hemmabygge.
Den har fungerat mycket bra tills nyligen.
Den väger 75 kg den trycker 15 ton 75 cm ved.@
Kolven väger bara den 20 kg ventilpaketet 7 kg
Det kan troligen bara vara tre fel.
Kolven släpper igenom olja.
Ventilpaketet är täppt eller något fel.
Pumpen är sliten och pumpa inte trycket i systemet
Jag har monterat bort kolven och ventilpaketet från klyven.
När jag blåser ventilpaketet på ingående så är det nästan stopp När jag slår till kolven framåt på ventilen.
Min fråga är finns det en backventil där vid ingående ?
Blåser jag sedan vid utgående i ventilpaketet så finns det inga hinder när jag har kolven i läge fram eller bak på ventilerna.
Det är mycket svårt att kontrollera korvens packningar då Det finns en fjäderlåsring som måste tas bort med kraftigt tång som öppnas utåt.
Vilket jag inte har tyvärr.
För att kontrollera packningar om det släpper igenom olja när bli
r tryck
Hoppas på svar!
Kör ut kolvstången helt till ändläge, stäng klyven med kolvstången längst ut. Lossa hydraulslangen som kör kolvstången i retur och eventuellt plugga hydraulslangen. Starta klyven igen och kör ut kolvstången , i det läget skall det inte spruta olja ur hydraulcylindern där slangen har tagits loss om kolvpackningen är hel och under förutsättning att kolvstången är helt utkörd i samband med provet.
Tilllägg: Det finns förmodligen på reglagepaketet en insexskruv utan skalle som är låst med en kontramutter, lossa kontramuttern så går det att skruva in insexskruven och då ökar trycket om det är det som felar, troligen inte det som är felet men lätt att kolla.
Om hydraulpumpen är sliten så behövs det monteras ett tryckuttag för att kontrollera vilket tryck den ger.
Tilllägg: Det finns förmodligen på reglagepaketet en insexskruv utan skalle som är låst med en kontramutter, lossa kontramuttern så går det att skruva in insexskruven och då ökar trycket om det är det som felar, troligen inte det som är felet men lätt att kolla.
Om hydraulpumpen är sliten så behövs det monteras ett tryckuttag för att kontrollera vilket tryck den ger.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Känns spaken till ventilpaketet som vanligt? Sliden i ventilpaketet har en tryckfjäder i båda ändarna som håller sliden i neutralläge, dessa fjädrar måste vara hela om sliden skall fungera som den ska.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden