Den är inte bärande. Dock har den lagt sig på väggen under åren så du får räkna med att den säckar lite om du inte lägger en balk under eller över.

• Gilla
Öckeröhus och 1 till
  • Laddar…
Ok, om vi räknar med att väggen inte är bärande, kan jag med fördel ta upp limträbalk på vinden.
Frågan är om jag kan ha 2x3m istället för 1x6m.
Jag tror inte jag får upp 6m på vinden utan att göra ett hål i ytterväggen, Mexitegel så det är ingen ide.

K Kyrkogatan18 skrev:
Ok, om vi räknar med att väggen inte är bärande, kan jag med fördel ta upp limträbalk på vinden.
Frågan är om jag kan ha 2x3m istället för 1x6m.
Jag tror inte jag får upp 6m på vinden utan att göra ett hål i ytterväggen, Mexitegel så det är ingen ide.
Kapar du limträbalken på mitten har du ju ingen nytta av den. Att göra inget annat än att ta bort väggen tror jag fungerar ypperligt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Kapar du limträbalken på mitten har du ju ingen nytta av den. Att göra inget annat än att ta bort väggen tror jag fungerar ypperligt.
Jag får mäta ut om jag får upp 6m på vinden utan att det tar i golv-tak.
Fördelen är att vindstrappan livar med groventren :)

BirgitS
Varför vill du avväxla när väggen inte är bärande?

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför vill du avväxla när väggen inte är bärande?
Hej, man blir väldigt osäker när det är lika många för och lika många emot. Bärande, inte bärande.

hängsle & livrem tänker jag.

Enligt sektionsritningen är väggen inte bärande. Men den kan vara upplägg för innertaket, och saker kan ha hänt med åren, så som konstruktörerna säger kan väggen i nuläget ha en viss bärande effekt.

Jag tror dock ändå att du utan risk kan ta bort väggen, men räkna med att eventuellt få åtgärda innertaken. En säkerhetsåtgärd kan vara att mäta upp exakt takhöjd med laser och sedan kontrollera då och då att det inte sjunker. Det är ju inte som att huset kommer att rasa ihop hux flux.

BirgitS
K Kyrkogatan18 skrev:
Hej, man blir väldigt osäker när det är lika många för och lika många emot. Bärande, inte bärande.

Bossespecial vet vad han pratar om, till skillnad från en massa amatörer, inkl. mig, i tråden.

Anna_H Anna_H skrev:
Det är ju inte som att huset kommer att rasa ihop hux flux.
Kan man vara helt säker på det om nu väggen skulle vara bärande och det kommer ett hundraårsregn fast som blötsnö?

Magnus E K
Blir lite förvirrande för nya läsare av tråden när ett av de felaktiga svaren markerats som "bästa svar". Detta går väl att ändra?

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man vara helt säker på det om nu väggen skulle vara bärande och det kommer ett hundraårsregn fast som blötsnö?
Väggen är inte bärande vad gäller taket. Men den kan eventuellt bära upp innertaket och OM takstolarna är felaktiga kan det ju sacka lite. Men som jag skrev: det kommer inte att rasa ihop, och en kontrollmätning som görs om regelbundet kommer att visa detta snabbt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K Kyrkogatan18 skrev:

Hållfasthet är inte demokratisk.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…

Bästa svaret

Alfredo Alfredo skrev:
För det första så är den fackverkskonstruktionen fribärande.
Har motsvarande konstruktion gällande takstolar, längd och bredd (fast med 14 grader lutning) på mitt eget 70-tals hus och väggarna på övervåningen är i princip bara fästa med lister mot golv och tak för att vara stabila i sidled, de har inte ens några reglar öht i sig. (Något jag är väldigt säker på efter att ha tagit bort mer än hälften av väggarna på övervåningen... (Toaletter och sovrum har fortfarande väggar)

Enligt ritningarna så är det inte bärande väggar. Och om jag tolkar ritningen rätt så är en av väggarna dessutom en skjut-dörr som egentligen inte har något mer material än en skiva på varje sida av hålrummet?

Men, låt säga att vi alla har fel och att den trots det tar en ansenlig vikt från taket.
(Det är ju trots allt 70-tals hus, så byggfusk finns det ju gott om)
Vi pratar ju om en förhållandevis liten del av taket, av 15m
Om det kommer ett hundraårsregn i form av blötsnö så kommer taket att få kämpa, oavsett antalet väggar.
Men med de marginaler som huset har byggts med kommer taket inte att rasa rakt av utan förvarning, utan sega sig ned. Det är gjort i trä, med fibrer som är väldigt sega och håller ihop för rätt extrema krafter.

För att det skulle bli en plötslig kollaps är väl nästan kravet att det visar sig finnas något gravt byggfusk, typ att just de takstolarna var gjorda med spillbitar istället för en riktig underram. Men då hade ju väggen inte gjort särskilt mycket till eller från heller.

Så visst, om något extremt kommer och lastar det så kan det komma att bågna, men då får man sätta en stämp där så har man löst problemet fram tills dess att man har tid att lösa det permanent.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Alternativ till limträbalk
Jag har löst ett liknande problem i ett hus där byggfuskare härjat. De hade sågat av fyra takstolar utan att förstärka på något sätt och byggt en gigantisk takkupa. En besiktningsman som byggherren anlitat dömde ut hela bygget. Tråkigt för byggherren. Det var mycket mer men det är inte relevant för den här tråden.

Jag anlitades för att på fri hand i panik fixa till stommen innan vinter och snölast*. Det var ett hus byggt som husen i Surte. Stående spåntade plank med liggande råspont på var sida och revetering eller pärlspont på insida och locklistpanel utsida. Mycket trä att spika i.

Jag kunde frilägga tvärgående innerväggar på var sida om den nya fina takkupan. Förstärka dessa så att de kunde ta taklasten. Sedan gjorde jag om taket till ryggåstak mellan de båda innerväggarna.

Här kommer lösningen på hur bärande balkar trollas in på en vind genom en taklucka.

Varje takås konstruerades som fackverk av kort virke som kunde petas upp och sedan monteras ihop på plats. Både över och underram kan skarvas bara det görs på rätt sätt. Med lite fiffighet går det att övertrycka upplag och stödpunkter så att inget sätter sig.
TS har mycket mer plats än jag hade.

*Vid tillfället var jag helt oförtjänt godkänd konstruktör i Haninge och Tyresö. Inga betyg. Men byggnadsnämnderna i de kommunerna hade sett så mycket av mina ritningar att de inte såg meningen med att tvinga mina klienter att också betala för en riktig konstruktör. Det var innan cirkusen med förenklingar av fungerande system som senare leder till byggkatastrofer och i nästa led en ny kontrollorganisation med ytterligare ett konsultled. Anledningen att anlita mig var för att jag tänker utanför lådan.

Mvh Findus

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
För det första så är den fackverkskonstruktionen fribärande.
Har motsvarande konstruktion gällande takstolar, längd och bredd (fast med 14 grader lutning) på mitt eget 70-tals hus och väggarna på övervåningen är i princip bara fästa med lister mot golv och tak för att vara stabila i sidled, de har inte ens några reglar öht i sig. (Något jag är väldigt säker på efter att ha tagit bort mer än hälften av väggarna på övervåningen... (Toaletter och sovrum har fortfarande väggar)

Enligt ritningarna så är det inte bärande väggar. Och om jag tolkar ritningen rätt så är en av väggarna dessutom en skjut-dörr som egentligen inte har något mer material än en skiva på varje sida av hålrummet?

Men, låt säga att vi alla har fel och att den trots det tar en ansenlig vikt från taket.
(Det är ju trots allt 70-tals hus, så byggfusk finns det ju gott om)
Vi pratar ju om en förhållandevis liten del av taket, av 15m
Om det kommer ett hundraårsregn i form av blötsnö så kommer taket att få kämpa, oavsett antalet väggar.
Men med de marginaler som huset har byggts med kommer taket inte att rasa rakt av utan förvarning, utan sega sig ned. Det är gjort i trä, med fibrer som är väldigt sega och håller ihop för rätt extrema krafter.

För att det skulle bli en plötslig kollaps är väl nästan kravet att det visar sig finnas något gravt byggfusk, typ att just de takstolarna var gjorda med spillbitar istället för en riktig underram. Men då hade ju väggen inte gjort särskilt mycket till eller från heller.

Så visst, om något extremt kommer och lastar det så kan det komma att bågna, men då får man sätta en stämp där så har man löst problemet fram tills dess att man har tid att lösa det permanent.
stämmer att det är en skjutdörr. Skjutdörrsväggen är dock betydligt bredare och har liggande reglar på varandra över dörren.
Bifogar bild
Orenoverat rum med träväggar och -tak, öppna träbjälkar på golvet, täckt fönster, byggplats atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.