Hej
Vi har jord i hela huvudbyggnaden i stugan, men jag upptäckte idag att vägguttaget* i förrådet är ojordat. (Gamla uttag, bara fas och noll-kabel dragna dit)
Jag öppnar ”det bortre”* doslocket i förrådet och ser inkommande röd, gul och svart kabel. Dessa är här inte kopplade vidare. Jag mäter 0-1 V mellan röd och gul. 230V mellan svart och röd likaså gul.
Jag gör det enkla knepet för att se vilken som är jord och kopplar in en lampa. Lampan lyser både mellan svart och gul och svart och röd. Jordfelsbrytaren går inte.

Innan jag börjar tömma ut hela förrådet för att ge åtkomst till elektriker undrar jag vad ni tolkar ovanstående som. Helst önskar jag bara få ditsatt ett vettigt uttag nära dosan och koppla bort resten.

PS. Jag har testat jordfelsbrytaren med ”T-knappen”. Utlöser efter 2 sekunder.

*Vägguttaget är bakom stort skåp sedan förra ägaren - ”fusk-jordat” grenuttag stack fram.
* finns två men den andra dosan kommer jag inte åt med lätthet.

Redigerat:
Man tolkar absolut ingenting här, utan man går bakåt i kedjan tills man hittar en punkt som är pålitlig och med säkerhet talar om vad de olika färgerna har för funktion. Troligen behöver då gå hela vägen till elcentralen för att veta. Det går inte att blint mäta sig fram till vad som är en skyddsledare. Det måste föregås av inspektion.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tack Bo,
Men om någon av kablarna (röd eller gul) är jord, borde jag väl kunna framtvinga ett jordfel som brytaren går på. Eller tänker jag fel?
Menar du att enda sättet att avgöra vad de tre färgerna är är att låta en elektriker följa dem hela vägen tillbaka till elskåpet?

Ja, men borde är ingenting som jag skulle satsa livet på. Du kanske provar med en LED-lampa som inte löser en JFB.. Om den löser först efter två sekunder på testknappen så är den nog inte frisk. Den ska lösa direkt.

Och rent generellt skulle jag aldrig ens försöka tolka de färger du räknar upp i en gammal dosa i ett förrådsutrymme där någon tidigare struntat i att ansluta skyddsjord till ett uttag.

Det "enda sättet" är inte speciellt jobbigt...och det är säkert.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tack för visa ord!
PS jordfelsbrytare löste direkt när jag tryckte till knappen ordentligt direkt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.