2 273 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Ingen höjd avgift vid inredning av vindsvåning i BRF?
Hej,
Jag är inte säker på att detta är rätt forum att ställa min fråga men försöker..
I min bostadsrättsförening finns ett antal lägenheter där lägenhetsinnehavaren har getts rätt att ta över ovanliggande vindsutrymme för att inreda detta och därmed öka sin boyta avsevärt.
Vad jag finner märkligt är två faktum:
Innehavaren har inte behövt betala något till bostadsrättsföreningen för vindsutrymmet utan har fått detta till skänks för att själva bekosta inredningen.
Innehavaren betalar inte någon extra avgift för utrymmet. En lägenhet som fått en boyta på 100kvm iom inredningen av vindsutrymmet behöver alltså bara betala avgift för de 50 kvm som deras nedervåning består av.
Låter detta konstigt för någon annan eller är detta det vanliga förfarandet?
Jag är inte säker på att detta är rätt forum att ställa min fråga men försöker..
I min bostadsrättsförening finns ett antal lägenheter där lägenhetsinnehavaren har getts rätt att ta över ovanliggande vindsutrymme för att inreda detta och därmed öka sin boyta avsevärt.
Vad jag finner märkligt är två faktum:
Innehavaren har inte behövt betala något till bostadsrättsföreningen för vindsutrymmet utan har fått detta till skänks för att själva bekosta inredningen.
Innehavaren betalar inte någon extra avgift för utrymmet. En lägenhet som fått en boyta på 100kvm iom inredningen av vindsutrymmet behöver alltså bara betala avgift för de 50 kvm som deras nedervåning består av.
Låter detta konstigt för någon annan eller är detta det vanliga förfarandet?
Vad kan jag som nybliven medlem i föreningen göra? Om ett beslut tidigare har tagits om att ingen omräkning av andelstalet skall ske i samband med inredningen av vindarna så är det bara för mig att vara småbitter i det tysta, eller?
Moderator
· Stockholm
· 52 081 inlägg
Om man inte har modifierat den ekonomiska planen för föreningen så är vindarna inte upplåtna, ialla fall inte som bostadsrätt. Ev. kan man anse att innehavarna har hyresrätt för vindarna.
Liknande trådar
-
Trots löften om sänkningar höjdes elnätsavgifterna återigen
Artikelkommentarer -
Myndigheterna maktlösa mot höjda nätavgifter
Artikelkommentarer -
Nyproduktion bostadsrätt och höjda avgifter
Bostadsrätt -
Grupptalan: Nyproduktion BRF +30-50% höjda avgifter [Praxis?]
Bostadspolitik -
Dewalt DWE 4792 bordsåg - Höjd-/djupinställningen ändrar sig
Verktyg, Maskiner & Fordon