Hej,

Jag är inte säker på att detta är rätt forum att ställa min fråga men försöker..

I min bostadsrättsförening finns ett antal lägenheter där lägenhetsinnehavaren har getts rätt att ta över ovanliggande vindsutrymme för att inreda detta och därmed öka sin boyta avsevärt.

Vad jag finner märkligt är två faktum:

Innehavaren har inte behövt betala något till bostadsrättsföreningen för vindsutrymmet utan har fått detta till skänks för att själva bekosta inredningen.

Innehavaren betalar inte någon extra avgift för utrymmet. En lägenhet som fått en boyta på 100kvm iom inredningen av vindsutrymmet behöver alltså bara betala avgift för de 50 kvm som deras nedervåning består av.

Låter detta konstigt för någon annan eller är detta det vanliga förfarandet?

med den infon du lämnar låter det mycket anmärkningsvärt.

O
Frågan är om inte ett beslut om att inreda vindar, eller del av vindar måste fattas på ett årsmöte.... Då borde samtidigt även avgifterna ha diskuterats.
Tycker det låter lite skumt. Vad säger revisorn?

Vad kan jag som nybliven medlem i föreningen göra? Om ett beslut tidigare har tagits om att ingen omräkning av andelstalet skall ske i samband med inredningen av vindarna så är det bara för mig att vara småbitter i det tysta, eller?

Föreningen får hantera dessa frågor som den önskar.

Om man inte har modifierat den ekonomiska planen för föreningen så är vindarna inte upplåtna, ialla fall inte som bostadsrätt. Ev. kan man anse att innehavarna har hyresrätt för vindarna.

injonil skrev:
Föreningen får hantera dessa frågor som den önskar.
Föreningen ja, men inte styrelsen. Så har frågan inte behandlats på en stämma så att föreningen dvs. medlemmarna har sagt vad som skall gälla, så sitter styrelsen löst.

Självklart, men det finns väl inget i denna tråd som pekar på det?

injonil skrev:
Självklart, men det finns väl inget i denna tråd som pekar på det?
TS första inlägg? Flera har ju också skrivit att TS grör bäst i att kolla om det finns något stämmoprotokoll som stödjer styrelsens agerande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.