Vilka löften om sänkningar syftar ni på? Jag har inte sett några sådana.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
wildeside
Vilket drömscenario lever ni i?
Allt annat höjdes med 50-100%

• Gilla
CxxxxxxO
  • Laddar…
N
Helstatliga Vattenfall höjde alltså mest?
Att förstatliga näten är troligen inte lösningen som många tycks tro.

Har haft Vattenfall (genom olika bolag) som nätägare i hela mitt vuxna liv och de har alltid ansetts som dyra. Dock är de inte dyrast och de har även gjort stora investeringar i näten här (nergrävning av rubbet) vilket ger en mycket trygg elleverans oavsett väder.

Igår var det kraftig åska här och med det gamla luftburna nätet hade det garanterat lett till problem. Nu - inga problem alls. Det har också ett (stort) värde.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
I
Ingen är chokad av att EON återigen är dyrast, de måste ju trotts allt skick miljonerna till Tyskland.

Vattenfall må vara dyra men "vinsten" går i alla fall tillbaka in i Svenska samhället.

• Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Dels har de väldigt mycket landsbygdsnät, dels skulle det vara orimligt att de har lägre vinstkrav än privata bolag. Det skulle innebära att staten gynnar de som råkar bo där vattenfall är nätägare.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Ingen är chokad av att EON återigen är dyrast, de måste ju trotts allt skick miljonerna till Tyskland.

Vattenfall må vara dyra men "vinsten" går i alla fall tillbaka in i Svenska samhället.
Ja eller så går det till idiot satsningar på vindkraft typ Norfolk där "vi" förlorade 5,5miljarder.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dels har de väldigt mycket landsbygdsnät, dels skulle det vara orimligt att de har lägre vinstkrav än privata bolag. Det skulle innebära att staten gynnar de som råkar bo där vattenfall är nätägare.
Jovisst har Vattenfall ett antal glesbygdsnät i övre Norrland men norrlänningar är överlag så kloka att de varken köpt elbilar eller gått på usla solcellskalkyler. Sen varenda industrisatsning i norr hamnar i någon långdragen miljöprövning så det är nog inte så stora investeringar.

Lokalnäten i SE3 är nog den stora utmaningen att förstärka och där hittar du en massa solceller och elbilar. Någon måste ju betala för att förstärka elnäten.

https://www.natomraden.se/

• Karta över Sverige som visar Vattenfalls glesbygdsnät i övre Norrland med röda markeringar och förkortningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Jovisst har Vattenfall ett antal glesbygdsnät i övre Norrland men norrlänningar är överlag så kloka att de varken köpt elbilar eller gått på usla solcellskalkyler. Sen varenda industrisatsning i norr hamnar i någon långdragen miljöprövning så det är nog inte så stora investeringar.

Lokalnäten i SE3 är nog den stora utmaningen att förstärka och där hittar du en massa solceller och elbilar. Någon måste ju betala för att förstärka elnäten.
Hej paralun

När Energimarknadsinspektionen (Ei) fattade sitt beslut gällande elnätsföretagens intäktsramar för perioden 2024–2027 framkom att; ” Intäktsramarna uppgår till totalt cirka 326 miljarder kronor (i 2022 års prisnivå), vilket är en ökning med ungefär 100 miljarder kronor jämfört med det intäktsutrymme som Ei fattade beslut om inför perioden 2020–2023 om det räknas om till 2022 års prisnivå med den allmänna inflationen, KPI.*”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2...oretagens-intaktsramar-for-perioden-2024-2027

Jag kan tänka mig att många elanvändare kommer att få känna av att vi har byggt om elnäten och kommer att bygga om elnäten framöver.

Vi som bor i villor har med en start för ett 20-tal år sedan i många fall minskat vår elanvändning och i många fall minskat effektflödet i elnätet.

Ett trendbrott i det fallet är (som du nämner) dock exempelvis elbilsladdning och solcellsinstallationer, där den förstämda främst kan ge kostsamma effekttoppar och den senare dessutom omvänd effektriktning, som i vissa fall kan kräva förstärkta elnät.

Tänker vi som elanvändare oss för och planerar så kan vi i många fall begränsa de hotande kostnadsökningarna i de distributionsnät som redan är uppbyggda till våra hus. Men då gäller det främst att undvika att elnätsbolagen måste förstärka elnäten en kostnad som enligt EI skall betalas av den som orsakat kostnaden.

För ett tag sedan när ”solcellsyran” var som kraftigast då var de många som verkade tro att elnäten och deras eventuella förstärkning var gratis. De klagade på väntetider och långsamma elnätsbolag, men hade liten och ingen förståelse för att de som fick vänta, många gånger satte igång processer där elnätsbolagen måste förstärka elnäten. För dem så kan det nu bli en kostnad som börjar debiteras under perioden 2024–2027.

Redigerat:
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Vilket drömscenario lever ni i?
Allt annat höjdes med 50-100%
Inte min lön.

• Gilla
  • Haha
linneac och 8 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
För ett tag sedan när ”solcellsyran” var som kraftigast då var de många som verkade tro att elnäten och deras eventuella förstärkning var gratis. De klagade på väntetider och långsamma elnätsbolag, men hade liten och ingen förståelse för att de som fick vänta, många gånger satte igång processer där elnätsbolagen måste förstärka elnäten. För dem så kan det nu bli en kostnad som börjar debiteras under perioden 2024–2027.
Jo och det med tvivelaktiga solcellskalkyler.... "ojdå räcker inte elnätet till..."

Hursomhelst så har man inte börjat med att gå igenom avtalen för nästa intäktsperiod och så här såg det ut för åren 2020-2023.
https://ei.se/bransch/reglering-av-...amhet/elnatsforetagens-intaktsramar-2020-2023
År 2024-2027 borde komma upp snart men det är ju "straffspark" eftersom det är vi själva huvudsakligen som ställt till att näten måste förstärkas.

P paralun skrev:
Jo och det med tvivelaktiga solcellskalkyler.... "ojdå räcker inte elnätet till..."

Hursomhelst så har man inte börjat med att gå igenom avtalen för nästa intäktsperiod och så här såg det ut för åren 2020-2023.
[länk]
År 2024-2027 borde komma upp snart men det är ju "straffspark" eftersom det är vi själva huvudsakligen som ställt till att näten måste förstärkas.
Hej paralun

Håller med dig om "straffspark".

Jag har nog försökt här att berätta om behovet av förstärkning vid omvänd effektriktning och försökte då underlätta förståelsen genom att tala om ”dubbelt spänningsfall” i de redan byggda elnäten för bara en effektriktning.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej paralun

Håller med dig om "straffspark".

Jag har nog försökt här att berätta om behovet av förstärkning vid omvänd effektriktning och försökte då underlätta förståelsen genom att tala om ”dubbelt spänningsfall” i de redan byggda elnäten för bara en effektriktning.
Jo såg nu att år 2024-2027 finns listat hos Ei. Men elnätsbolagen klarar nog att försvara sina inkomster/utgifter när det ser ut som det gör.

https://ei.se/bransch/reglering-av-...amhet/elnatsforetagens-intaktsramar-2024-2027

B b8q skrev:
Inte min lön.
Definitivt inte min pension heller!

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
N Nalleman64 skrev:

Har haft Vattenfall (genom olika bolag) som nätägare i hela mitt vuxna liv och de har alltid ansetts som dyra. Dock är de inte dyrast och de har även gjort stora investeringar i näten här (nergrävning av rubbet) vilket ger en mycket trygg elleverans oavsett väder.

Igår var det kraftig åska här och med det gamla luftburna nätet hade det garanterat lett till problem. Nu - inga problem alls. Det har också ett (stort) värde.
Har nog ingen större betydelse. När största staden i min närhet grävde ner matningsledningarna så ledde det istället till ett mycket allvarligt åsknedslag genom ett träd och sedan två meter ned i marken och slog av de nya nedgrävda matningskablarna. Tog mer än en månad att laga. Ingen minne av att skador på luftledningar pga åska behövt bli så komplicerat och tidsödande.

Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.