Vi håller som bäst på att gräva upp för att dränera runt källaren, och har nu upptäckt att det inte finns någon fot på muren (se bild).
20150608_103858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Muren verkar istället stå på lite större stenar som skymtar i botten. Varför är det gjort så här (huset byggt 1933)? Hur ska vi tänka här? Just nu lutar det åt att vi låter gjuta på en fot, men jag är öppen för alla tankar och idéer.

Tycker inte du ska gjuta ut en klack, finns ingen dom helst vits med det. Dessutom kan man tänka sig att du även om du gjuter hålkärl, alltså skarp kant med fall utåt får sprickor och får in fukt i mellan grundmur o platta. Ta bort kallasfalten o putsa igen sprickor och håligheter o se till att lägga dräneringen på rätt nivå så blir det bra...

1933 kostade cement men stora stenar var gratis, självklart att man sparade in på kostnader.

Protte

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Likadant på vårt hus, byggt 1934. Har dock en klack på insidan! Jag lät det vara när jag dränerade huset. Blästrade allt, la ny asfalt längstned, ca 30 centimeter och satte podränskivor. Dräneringsslangen ca 10 cm under huset tort o fint i ett par år nu....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.